Ajankohtaista

Varauskalenteri marras-tammikuun luontokouluohjelmiin löytyy tästä (https://urly.fi/3WId)

Varauskalenteri toimii vain eduouka-tunnuksilla. 

Merkitsethän varaamasi päivän itsellesi ylös!  

 

Marraskuun luontokouluohjelmat (viikot 44-48)

Matkalaukkuohjelmina (kesto: 90 min) siellä teidän koulullanne (mieluiten klo 9-13)

  • Eläinten ruokapulmat (1.-2.lk), jossa oppilaat pääsevät selvittämään, mille eläimille löytyy vielä ruokaa syys-/talviluonnossa ja miksi eläimet viettävät talvensa eri tavoin. (pääosin ulkona)
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: luonnon havainnointi eri vuodenaikoina, yksinkertaisten tutkimusvälineiden käyttö, ympäristöherkkyys, luontosuhde, toimiminen ryhmässä
  • Jätejengi(1.-2. lk): Jätejengi-käsinuket opettavat jätteiden lajittelua.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: jätteen vähentäminen, kierrätys ja lajittelu, toimiminen ryhmässä
  • Uutta asuinaluetta etsimässä (3.-4.lk) tutustutaan ravintoketjuihin ja tutkitaan, mitkä eläimet voisivat asua koulunne lähimetsässä. (ulko-ohjelma)
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: energian kierto, ravintoketjut, luonnon tutkiminen, luonnon monimuotoisuus, luontosuhde, toimiminen ryhmässä
  • Koulun ekoarkea (3.-4.lk): Ohjelmassa oppilaat arvioivat koulunne ekoarkea. Ohjelmaa voidaan käyttää kartoituksena koulunne keke-ohjelmaa varten.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: ympäristövastuullinen toiminta, kiertotalous, pohditaan oman toiminnan vaikutuksia, työskentely ryhmässä
  • Törskäset ja Nuukaset (5.-6.lk), jossa oppilaat pohtivat erilaisia kulutustottumuksia.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: ympäristövastuullinen toiminta, kiertotalous, ilmastonmuutos, työskentely ryhmässä
  • Kaupunkiroolipeli (5. – 6.lk): Ohjelmassa tutustutaan, miten kaupungeissa päätetään asioista ja mistä saadaan rahaa ilkivallan jälkien korjaamiseen.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: ympäristövastuullinen toimiminen, pohditaan oman toiminnan vaikutuksia, vaikutusmahdollisuudet, työskentely ryhmässä

       

Joulukuun luontokouluohjelmat (viikot 49-50)

Täällä luontokoululla on tarjolla (kesto: 4 h klo 9-13):

  • Tonttukoulu (1.-2. lk.): oppilaat harjoittelevat tonttujen taitoja ulkona sekä askartelevat uusiopaperikortteja luontokoululla.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: luontosuhde, aistien käyttö, säänmukainen pukeutuminen, kiertotalous, ryhmässä toiminen

       

Tammikuun luontokouluohjelmat 
(viikot 3-5)

matkalaukkuohjelmina (kesto: 90 min) siellä teidän koulullanne 
(mieluiten klo 9-13)

  • Jätejengi(1.-2. lk): Jätejengi-käsinuket opettavat jätteiden lajittelua.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: jätteen vähentäminen, kierrätys ja lajittelu, toimiminen ryhmässä
  • Aistirata (1.-2. lk): Oppilaat tutustuvat tutkimuspisteillä omiin aisteihinsa.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: oma keho (aistit), tutkimuksenteko, havainnointi, ryhmässä toimiminen
  • Koulun ekoarkea (3.-4. lk): Ohjelmassa oppilaat arvioivat koulunne ekoarkea. Ohjelmaa voidaan käyttää kartoituksena koulunne keke-ohjelmaa varten.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: kestävän kehityksen edistäminen lähiympäristössä, havainnointi, tutkimuksenteko, ryhmässä toimiminen
  • Veden ominaisuuksia (3.-4.lk): Oppilaat tekevät omassa luokassaan pieniä veteen liittyviä tutkimuksia: pintajännitys, kapillaari-ilmiö, kuuman ja kylmän veden erot
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: veden ominaisuuksia, tutkimuksenteko, havainnointi, ryhmässä toimiminen
  • Ilmatutkimuksia (3.-4. lk): Tutkitaan ilmaa omassa luokassa pienien kokeiden avulla: ilma on ainetta, ilmanpaine, paineilma, kuuman ja kylmän ilman ominaisuuksia.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: ilman ominaisuuksia, tutkimuksenteko, havainnointi, ryhmässä toimiminen
  • Minä ite (5.-6.lk): Ohjelmassa oppilaat tutustuvat ihmiskehon toimintaan pienten tutkimusten avulla.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: ihmisen rakenne ja keskeiset elintoiminnot, tutkimuksenteko, havainnointi, ryhmässä toimiminen
  • (Muutaman) asteen verran viileämpää (5.-6- lk): Tutustutaan arkipäivän keinoihin hillitä ilmastonmuutosta.
    • opetussuunnitelmallinen sisältö: ilmastonmuutos, ympäristövastuullinen arki, ekologinen ajattelu, ryhmässä toimiminen