Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä.
Tavoitteet
• Yleisen tuen keinot ovat koululla kaikkien opettajien käytössä säännöllisesti.
• Koulun oma tavoite:
- Teemme yhteistyötä oppilaan asioissa.
- Kouluttaudumme yleisen tuen eriyttämisen keinoista
Koulun rakenteet tuen toteuttamisessa:
• yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä joka toinen viikko
• monialaiset yksilökohtaiset opiskeluhuoltopalaverit tarvittaessa
• yhteistyö monialaisessa oppilashuoltotyössä: koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, nuorisotoimi, vanhempainyhdistys, oppilasagentit
• koulupsykologin palvelut ostopalveluna: konsultaatiota ja kartoituksia
• yhteisopettajuus ja luokka-astetiimit , yhteissuunnittelu ja toteutus
• rehtori ja koulunkäynninohjaajien palaveri kerran kuukaudessa
Kouluterveydenhuolto
Hyvinvointipalvelut Kouluterveydenhuolto
Terveydenhoitaja Heidi Paananen
Pääsääntöisesti paikalla maanantai-torstai.
Yhteystiedot: WILMA tai puh. 044 7034612 arkisin klo 12 – 13.00, myös sähköpostitse tai tekstiviestillä voi olla yhteydessä.
Kouluterveydenhoitajan työ on ensisijaisesti ennalta ehkäisevää terveydenhoitoa sekä omalta osaltaan oppilaan terveyden, selviytymisen ja hyvinvoinnin tukemista koulussa.
Laajat terveystarkastukset 1. ja 5. luokkalaisille.
-
terveydenhoitajan ja lääkärin ajat erillisinä käynteinä.
Terveystapaamiset 2, 3, 4, ja 6 luokkalaisille.
-
lyhyempi käynti terveydenhoitajan vastaanotolla.
Terveydenhoitaja on oppilashuoltoryhmän jäsen
Sairauksien hoito:
Kouluterveydenhoitaja vastaa omalta osaltaan ensiaputoimista; ohjauksesta, ensiavun antamisesta, ohjeistuksesta ja välineistöstä yhdessä koko koulun henkilökunnan kanssa.
Sairasasiat ja esim. vapaa-ajan tapaturmat hoidetaan oppilaan oman asuinalueen terveysasemalla. Vanhemmat varaavat ajan.
Äkillisesti sairastuneen lapsen hoitoselvitykset alle 13 v. lapselle saa kouluterveydenhoitajalta. Yhteydenotto sairastumispäivänä.
Opiskeluhuolto
Oppilashuoltoryhmä
Oppilashuoltoryhmä auttaa koulutyössä ilmenevien erityistilanteiden ratkaisemisessa ja toimii niiden ennaltaehkäisemiseksi. Ryhmä on yhteistyössä kotien, opettajien ja tarvittaessa koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa.
Koulupsykologi ja kuraattori
Koulupsykologi ja koulukuraattori ovat oppilashuollon työntekijöitä, joiden työn tavoitteena on edistää oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ja kehitystä sekä turvata koulunkäynnin sujuvaa etenemistä.
Yhteyttä voi ottaa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa tekevät yhteistyötä sosiaali- ja terveystoimen toimijoiden kanssa.
Koulukuraattori Eerika Salo p. 0401530241
Koulupsykologi xx.xx p. xx.xx
Molempiin voi ottaa yhteyttä myös WILMAN kautta.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
KOLMIPORTAINEN TUKI
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä.
Jokaiselle oppilaalle suunnattua yleistä tukea ovat mm. eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, samanaikaisopetus, avustajat sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Silloin, kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja /tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Erityistä tukea saavalle oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös. Tällöin esim. joku oppiaine voidaan yksilöllistää. Oppilaan saama tuki ja oppisisällöt kirjataan henkilökohtaiseen asiakirjaan (hojks), joka tehdään vanhempien kanssa yhteistyössä.