Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä.
Koulun rakenteet tuen toteuttamisessa:
• yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä joka toinen viikko
• monialaiset yksilökohtaiset opiskeluhuoltopalaverit tarvittaessa
• yhteistyö monialaisessa oppilashuoltotyössä: koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, nuorisotoimi, vanhempainyhdistys, oppilasagentit
• koulupsykologin palvelut ostopalveluna: konsultaatiota ja kartoituksia
• yhteisopettajuus ja luokka-astetiimit , yhteissuunnittelu ja toteutus
• rehtori ja koulunkäynninohjaajien palaveri kerran kuukaudessa
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Laajojen terveystarkastusten terveydenhoitajan ja koululääkärin tapaamiset ovat 1.- ja 5.-luokalla. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen. Muilla vuosiluokilla terveydenhoitaja toteuttaa suppeat määräaikaistarkastukset. Kouluterveydenhoitaja ilmoittaa huoltajille etukäteen Wilman kautta terveystarkastusten sisällöistä ja ajankohdista. Tarvittaessa voidaan tarjota ylimääräisiä terveystarkastuksia tai tukikäyntejä. Kouluterveydenhoitaja osallistuu koulun oppilashuoltoryhmän työskentelyyn.
Lapsen sairastuessa huoltajat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Jos ette tavoita kouluterveydenhoitajaa jostain syystä, voitte pyytää hoitolomatodistusta myös neuvolan puhelinpalvelun kautta p. 086692038. Selvissä sairaustapauksissa opettaja on suoraan yhteydessä huoltajaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita. Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkohoitoon ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Huoltajiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omassa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Terveydenhoitajalla on avoin vastaanotto eli WALK-IN aika pääsääntöisesti joka ma, to ja pe klo 12.00-12.45, jolloin terveydenhoitajalla voi käydä ilman ajanvarausta. Huomioittehan, että vapaa-ajan tapaturmat, vanhat vammat ja hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omalla terveysasemalla.
Jos huoltajalla herää huolta lapsen/perheen asioista ja toivotte terveydenhoitajan tapaamista aiemmin kuin lapsenne luokan terveystarkastukset alkavat, olkaa rohkeasti yhteydessä omaan terveydenhoitajaan. Terveydenhoitajan tavoittaa puhelimitse tai ajanvarausasioissa Wilman välityksellä. Huom! Wilma-viestit ja sähköpostit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
Yhteystiedot:
Kouluterveydenhoitaja Heidi Paananen
P. 044 7034612 / Wilma
Paikalla Hintan koululla pääsääntöisesti joka ma, to ja pe
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuolto
On tärkeää, että lapsi kokee koulun turvalliseksi ja viihtyisäksi työskentely-ympäristöksi. Opiskeluhuollon tarkoituksena on pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvät olosuhteet koulutyön tekemiseen. Opiskeluhuollon tehtäviin kuuluu oppilaiden hyvän oppimisen, fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja niiden ylläpitäminen. Pääpaino opiskeluhuollossa on yhteisöllisessä, ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Opiskeluhuolto on kaikkien kouluyhteisössä työskentelevien tehtävä
Koulullamme toimii yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, miten yllä kuvatut tehtävät toteutuvat koulumme toiminnassa. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat rehtori, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, perusopetuksen erityisopettajia ja nuorisotyöntekijä. Opiskeluhuoltoryhmään voi osallistua myös vanhempainyhdistyksen edustaja, oppilaskunnan edustaja ja muuta koulun ja alueen päiväkotien henkilökuntaa tai yhteistyötahoja.
Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista opiskeluhuoltoa sekä oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon, koulupsykologin ja koulukuraattorin palveluja. Yhdessä oppilaan ja perheen kanssa sovitaan millä kokoonpanolla oppilaan asiassa tavataan. Tätä kokoonpanoa kutsutaan monialaiseksi asiantuntijaryhmäksi. Pidetyistä tapaamisista kirjataan opiskeluhuoltokertomus, joka löytyy Wilmasta Tuki-välilehdeltä.
Koulukuraattorin ja koulupsykologin palvelut
Koulukuraattorin työn tavoitteena on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä. Kuraattori työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä erilaisissa koulunkäyntiin ja oppilaan elämään liittyvissä haasteissa, tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteen.
Koulupsykologin työn tavoitteena on auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin, oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa. Huoltaja voi olla yhteydessä erityisopettajaan, koulukuraattoriin tai -terveydenhoitajaan mahdollisen konsultaation tekemiseksi.
Yhteystiedot:
Koulukuraattori Johanna Rytilahti
p. 040 1530241
johanna.rytilahti@pohde.fi
Oppimisen tuki
Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä.
Lisätietoa oppimisen tuen uudistuksesta:
https://www.ouka.fi/oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuki/oppimisen-tuki