Hyvinvointi ja osallisuus

Hyvinvointi ja osallisuus: Oppilaiden hyvinvoinnin edistäminen perustuu kerättyyn ja monialaisesti analysoituun hyvinvointitietoon

Kaakkurin koulussa hyvinvointitietoa kerätään lukuvuonna 25-26 hyvinvointiprofiilikyselyn avulla. Koululla on hioutunut vuosien varrella selkeä prosessi hyvinvointitiedon keräämiseen, käsittelyyn ja hyödyntämiseen. Alla prosessi kuvattuna.

Kaakkurin koulun hyvinvointikyselyn prosessi LV25-26 

  • Hyvinvointiprofiilikyselyn käyttöliittymään perehtyminen ja ohjeistuksen laatiminen 
    (alkusyksy 2025)
    • Hyvinvointiprofiilikyselyyn vastaaminen osana teemapäivää (joulukuussa 2025)
      • Ohjeistus henkilökunnalle
      • Oppilaiden kysely / kaikki aihealueet / Luokat 4-9 vastaajina
      • Ohjeistukselle ja vastaamiselle järjestetty riittävä ja rauhallinen aika
    • Kyselyn tulosten tarkastelu yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä (tammikuussa 2026)
      • Havainnot ja tavoitteet koulun arjen ja johtamisen näkökulmasta
    • Kyselyn tulosten tarkastelu ryhmissä (helmikuussa 2026)
      • Ryhmän vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
      • Tavoitteiden laatiminen (huoneentaulu tms. työskentely)
      • Ryhmän tulosten ja havaintojen tiedottaminen koteihin
    • Tavoitteisiin palaaminen luokan omalla tunnilla teemapäivänä (huhtikuussa 2026)
      • Mihin suuntaan tulokset ovat kehittyneet?

Lisäksi lukuvuonna 2025-2026 hyvinvointitietoa kerätään ja hyödynnetään kouluterveyskyselyn ja Move-testien tuloksista.

 

Hyvinvointi ja osallisuus: Oppilaat tulevat yhdenvertaisesti kohdatuksi sekä kuulluksi ja heillä on mahdollisuus osallisuuteen ja vaikuttamiseen

  • Koulun työryhmät ovat avainasemassa koulun kehittämisessä. Jokaisessa työryhmässä on oppilasjäseniä. Työryhmissä oppilaat pääsevät osallistumaan koulun kehittämiseen ja päätöksentekoon.
  • Koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän tapaamisissa on mukana oppilasjäseniä. Heidän kokemuksensa ja ajatuksensa ovat tärkeässä roolissa yhteistä toimintaa suunniteltaessa.
  • Oppilaiden osallisuutta tuetaan ryhmäytymistä tukemalla sekä järjestämällä luokan omia päiviä sekä hyvinvointitunteja.

Hyvinvointi ja osallisuus: Turvataan oppimista ja kasvua edistävä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työympäristö

  • Koululla on käytössä poissaoloihin ja epäasialliseen käyttäytymiseen puuttumisen malli. Mallin avulla varmistetaan yhdenmukaiset toimintatavat ja tuetaan henkilökuntaa puuttumisen prosesseissa
  • Koululle on mietitty ja laitettu käyntiin monipuolista välituntitoimintaa, jonka tavoitteena on aktivoida oppilaita, aktivoida oppilaiden välitunteja sekä rauhoittaa oppitunteja.
  • Koulun järjestyssäännöt on päivitetty ja uudet järjestyssäännöt otettu käyttöön.