Hyvinvointi ja osallisuus
Hyvinvointi ja osallisuus: Oppilaiden hyvinvoinnin edistäminen perustuu kerättyyn ja monialaisesti analysoituun hyvinvointitietoon
Kaakkurin koulussa hyvinvointitietoa kerätään lukuvuonna 25-26 hyvinvointiprofiilikyselyn avulla. Koululla on hioutunut vuosien varrella selkeä prosessi hyvinvointitiedon keräämiseen, käsittelyyn ja hyödyntämiseen. Alla prosessi kuvattuna.
Kaakkurin koulun hyvinvointikyselyn prosessi LV25-26
- Hyvinvointiprofiilikyselyn käyttöliittymään perehtyminen ja ohjeistuksen laatiminen
(alkusyksy 2025)- Hyvinvointiprofiilikyselyyn vastaaminen osana teemapäivää (joulukuussa 2025)
- Ohjeistus henkilökunnalle
- Oppilaiden kysely / kaikki aihealueet / Luokat 4-9 vastaajina
- Ohjeistukselle ja vastaamiselle järjestetty riittävä ja rauhallinen aika
- Kyselyn tulosten tarkastelu yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä (tammikuussa 2026)
- Havainnot ja tavoitteet koulun arjen ja johtamisen näkökulmasta
- Kyselyn tulosten tarkastelu ryhmissä (helmikuussa 2026)
- Ryhmän vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- Tavoitteiden laatiminen (huoneentaulu tms. työskentely)
- Ryhmän tulosten ja havaintojen tiedottaminen koteihin
- Tavoitteisiin palaaminen luokan omalla tunnilla teemapäivänä (huhtikuussa 2026)
- Mihin suuntaan tulokset ovat kehittyneet?
- Hyvinvointiprofiilikyselyyn vastaaminen osana teemapäivää (joulukuussa 2025)
Lisäksi lukuvuonna 2025-2026 hyvinvointitietoa kerätään ja hyödynnetään kouluterveyskyselyn ja Move-testien tuloksista.
Hyvinvointi ja osallisuus: Oppilaat tulevat yhdenvertaisesti kohdatuksi sekä kuulluksi ja heillä on mahdollisuus osallisuuteen ja vaikuttamiseen
- Koulun työryhmät ovat avainasemassa koulun kehittämisessä. Jokaisessa työryhmässä on oppilasjäseniä. Työryhmissä oppilaat pääsevät osallistumaan koulun kehittämiseen ja päätöksentekoon.
- Koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän tapaamisissa on mukana oppilasjäseniä. Heidän kokemuksensa ja ajatuksensa ovat tärkeässä roolissa yhteistä toimintaa suunniteltaessa.
- Oppilaiden osallisuutta tuetaan ryhmäytymistä tukemalla sekä järjestämällä luokan omia päiviä sekä hyvinvointitunteja.
Hyvinvointi ja osallisuus: Turvataan oppimista ja kasvua edistävä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työympäristö
- Koululla on käytössä poissaoloihin ja epäasialliseen käyttäytymiseen puuttumisen malli. Mallin avulla varmistetaan yhdenmukaiset toimintatavat ja tuetaan henkilökuntaa puuttumisen prosesseissa
- Koululle on mietitty ja laitettu käyntiin monipuolista välituntitoimintaa, jonka tavoitteena on aktivoida oppilaita, aktivoida oppilaiden välitunteja sekä rauhoittaa oppitunteja.
- Koulun järjestyssäännöt on päivitetty ja uudet järjestyssäännöt otettu käyttöön.