Arviointi
Perusopetuksessa arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Oppimista, osaamista ja työskentelyä arvioidaan oppiaineittain. Opetussuunnitelmaan on jokaiselle oppiaineelle kirjattu oppimisen tavoitteet. Oppiaineen arviointi sisältää myös laaja-alaisen osaamisen ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien arvioinnin.
Käyttäytyminen arvioidaan erikseen. Käyttäytymistä arvioidaan Oulun kaupungin arviointikriteerien mukaisesti. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin.
Formatiivisen arvioinnin tehtävänä on ohjata opetusta ja oppilaan opiskelua suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Se auttaa oppilasta ymmärtämään omaa oppimistaan, tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden saavuttamiseksi.
Summatiivisen arvioinnin tehtävänä on kuvata, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa oppiaineille asetetut tavoitteet. Oppilaille on selvitettävä oppiaineiden tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ikäkaudelle tarkoituksenmukaisella tavalla. Jokaisen oppilaan tulee saada käsitys siitä, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten hänen suoriutumistaan arvioidaan.
Vuosiluokilla 3–6 jokainen oppilas käy lukuvuoden aikana oppimiskeskustelun oman luokanopettajansa sekä vähintäänkin yhden huoltajansa kanssa.
Välitodistus
Välitodistus annetaan oppilaille syyslukukauden päätteeksi. Vuosiluokalla 3 välitodistuksessa oppiaineet ja käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti. 4.–6.-luokilla välitodistus on numeerinen.
Vuosiluokilla 1–2 ei anneta kirjallista välitodistusta. Näillä vuosiluokilla väliarviointi toteutetaan väliarviointikeskusteluna, johon osallistuu oppilaan lisäksi vähintään yksi huoltaja. Keskustelu käydään vuorovaikutuksessa huoltajan ja oppilaan kanssa.
Lukuvuositodistus
Lukuvuoden päätteeksi oppilas saa lukuvuositodistuksen. Lukuvuositodistus on summatiivinen kokonaisarviointi oppiaineittain siitä, miten oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa oppiaineille asetetut tavoitteet. Vuosiluokilla 1–3 oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on lukuvuositodistuksessa sanallista. Vuosiluokilla 4–6 lukuvuositodistuksessa oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on numeerista. Halutessaan opettaja voi antaa vuosiluokilla 4–6 sanallista arviointia numeroarvioinnin tueksi. Sanallinen arviointi tehdään todistuksen erilliselle liitteelle.
6. luokan arvioinnissa noudatetaan valtakunnallisia 6. luokan arvioinnin kriteereitä. Lukuvuositodistuksessa on myös päätös oppilaan siirtymisestä seuraavalle luokalle tai hänen jättämisestään luokalle.
Yhteydenpito koteihin toteutuu lukuvuoden aikana mm. vanhempainiltojen, koulukohtaisen viestintäkanavan, keskustelujen ja tiedotteiden kautta. Vanhemmilla on myös merkittävä rooli yhteydenpidossa.