Painopisteet

Tämän sivun sisältö:

Kansainvälisyyskasvatus

Kansainvälisyyskasvatuksella pyritään vaikuttamaan kieltenopiskelun innostukseen, suvaitsevaisuuden kasvuun sekä oman kulttuuri-identiteetin vahvistumiseen.

Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys -aihekokonaisuuden päämääränä on auttaa oppilasta ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta, löytämään oma kulttuuri-identiteettinsä sekä kehittämään valmiuksiaan kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen.

Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle. Se on muodostunut ja muotoutuu eri kulttuureiden vuorovaikutuksessa. Opetus tukee oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin rakentumista ja kasvua aktiivisiksi toimijoiksi omassa kulttuurissaan ja yhteisössään sekä kiinnostusta muita kulttuureita kohtaan. Samalla opetus vahvistaa luovuutta ja kulttuurisen moninaisuuden kunnioitusta, edistää vuorovaikutusta kulttuurien sisällä ja niiden välillä ja luo siten pohjaa kulttuurisesti kestävälle kehitykselle.

Eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevat ihmiset kohtaavat toisensa perusopetuksessa ja tutustuvat monenlaisiin tapoihin, yhteisöllisiin käytäntöihin ja katsomuksiin. Asioita opitaan näkemään toisten elämäntilanteista ja olosuhteista käsin. Oppiminen yhdessä yli kieli-, kulttuuri-, uskonto- ja katsomusrajojen luo edellytyksiä aidolle vuorovaikutukselle ja yhteisöllisyydelle. Perusopetus antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen ja rohkaisee toimimaan myönteisten muutosten puolesta. (OPS 2016).

Toiminta lukuvuonna 2025-2026

Kontion koulun toimintasuunnitelmassa lukuvuodelle 2025–2026 kansainvälisyys ja kulttuuri ovat vahvasti läsnä arjen toiminnassa ja tapahtumissa. 

Kotikansainvälisyyttä tukemaan koululla jatketaan kv-kioskitoimintaa, jossa sisältöinä on muun muassa globaalikasvatuksen ja kotikansainvälisyyden sisältöjä.

Kansainvälisyys näkyy erityisesti kv-kioskin toiminnan kautta, joka järjestetään useissa jaksoissa pitkin lukuvuotta. Kv-kioski tarjoaa oppilaille mahdollisuuksia tutustua kansainvälisiin teemoihin, osallistua kv-agenttien koulutukseen sekä kv-päivän järjestämiseen. Syyslukukaudella Ylikylässä isännöidään Erasmus+ -vieraita, mikä tuo kansainvälisiä kontakteja ja kulttuurivaihtoa koulun arkeen. Lisäksi kansainvälisyyttä edistetään rauhanfutis- ja "Race around the world" -tapahtumilla sekä Lucian päivän ja kv-päivän juhlistamisella. Kansainvälisyystiimi järjestää lisäksi Kontion koulun kummilapsen hyväksi järjestettävän kävelyn. 

Kulttuuri puolestaan korostuu monipuolisissa juhlapäivissä, taide- ja kulttuuritapahtumissa sekä yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Koulu osallistuu erilaisiin kulttuuri- ja taidetapahtumiin kuten Lumo-festivaaliin, elokuvaviikkoon, kirjavinkkauksiin ja taidemuseovierailuihin. Joulukirkko, kevätkirkko, joulujuhla, kevätjuhla, Sibelius-päivä ja itsenäisyyspäivä ovat osa koulun kulttuuriperinnettä.  Oppilaat tutustuvat lähiympäristöön, taidemuseoon, kirjastoon ja seurakuntaan. Seurakunnan päivänavaus järjestetään Kontion koululla kerran kuukaudessa. Lisäksi kevätretket, kulttuuripolun retket ja yhteistyö nuorisotalon kanssa tukevat kulttuurikasvatusta. 

Digitalisaatio, steam

Lukuvuonna 2025-2026 yksi painopistealueistamme on Digitalisaation teemoissa. Digitalisaation kärkenä on Steamin jalkauttaminen osaksi arkea Kontion pääkoululla ja Tirinkylässä sekä tekoälypilotin aloittaminen. 

Koulun toimenpiteet digipolkujen sisältöjen opettamiseen eri luokka-asteilla tulevat esille luokka-asteiden suunniteltujen TVT-taitotasojen oppimisessa. Opetuksen tavoitteet välitetään yhteisesti eri yksiköihin ja eri luokka-asteille kahden kuukauden välein.

Kestävä kehitys

Lukuvuonna 2025-2026 yksi painopistealueistamme on Kestävä kehitys. Tavoitteitamme lukuvuonna on: 

  • Muuttaa koulumme toimintaa ekologisemmaksi
  • Kasvattaa oppilaita vastuullisiksi luonnossa liikkujiksi

Kestävän kehityksen teemat ovat esillä koko lukuvuoden koulun toiminnassa. Tavoitteena on luoda koululle toimintamalli, jossa kestävän kehityksen arvot ja toimet nivotaan koulumme jokapäiväiseen arkeen.  

Kulttuurivoimala-kioski tarjoaa lukuvuoden aikana tehtäviä oppilaille koulun painoalueiden mukaan eli siellä on tehtäviä myös kestävästä kehityksestä. Lukuvuoden aikana oppilaat keräävät kulttuurivoimalapassiin leimoja tehdyistä tehtävistä.

Kontion koulussa kestävän elämäntavan merkitys näkyy arjen kaikessa toiminnassa. Hyödynnämme ympäröivää lähiluontoa opetuksessa ja yhteisissä tapahtumissa, mikä tukee oppilaiden luontosuhteen vahvistumista. Luonto on luonteva osa koulun toimintakulttuuria, ja oppilailla on jatkuvasti mahdollisuus syventää omaa luontosuhdettaan.

Kiertotalouden teemat ovat esillä läpi lukuvuoden, ja kannustamme oppilaita arjen ilmastotekoihin, kuten pyöräilyyn, vaatteiden kierrättämiseen ja materiaalien uusiokäyttöön. Oppilaat osallistuvat kestävän kehityksen suunnitteluun ja toteutukseen, kehittäen ja organisoiden koulun toimintaa.

Tarjoamme valinnaisainetta, jossa yhdistyvät ympäristöoppi ja liikunta (YMLI). Jokaisessa luokassa huolehditaan jätteiden lajittelusta. Ruokahävikin ja vedenkulutuksen vähentämiseen kiinnitetään huomiota päivittäin sekä erilaisten tempausten avulla. Toimintamme perustuu kuuntelevaan läsnäoloon ja innostavaan asenteeseen, jotka tukevat oppilaiden kasvua kestävän elämäntavan omaksumisessa.

Hyvinvointi

Koulumme tavoitteena on osallistaa ja vastuuttaa oppilaat koulun kiusaamisenvastaiseen työhön ja hyvien tapojen noudattamiseen. Tämä tapahtuu etenkin Verso-oppilaiden (ennaltaehkäisevä työskentely välitunneilla + ristiriitatilanteiden selvittely) ja oppilaskunnan hallituksen (kiusaamiskysely + tapahtumien järjestäminen) työskentelyn avulla.

Oppilaat ovat mukana KV-kioskitoiminnan, Liikkuva koulu- ja Steam toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppilaiden osallisuus toteutuu myös oppilaskunta- ja välkkäritoiminnassa sekä kummioppilas- ja agenttitoiminnassa. Koulussamme toteutetaan verso-ohjelmaa kiusaamiseen puuttumisessa. 

Arjen tasolla, oppilaskunnan kautta, oppilaat ovat vahvasti mukana suunnittelemassa koulun toimintaa.

Hyvinvoinnin vaaliminen ja edistäminen on jokaisen koulun henkilökunnan tehtävä. Jokainen henkilökunnan jäsen on sitoutunut yhteisen arvopohjan pohjalta sovittuihin arjen sääntöihin ja käytänteisiin. Koulussamme keskitytään etenkin YVTA 2025-2028 –suunnitelman mukaisiin tavoitteisiin, joita ovat 

  1. Asiallisen, ystävällisen ja syrjimättömän puheen sekä käyttäytymisen vahvistaminen
  2. Yhteisten sääntöjen ja toimintatapojen noudattamiseen sitoutuminen

Näiden tavoitteiden mukaiset vastuut ja toimenpiteet on määritelty YVTA-suunnitelmassa ja huomioitu myös yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän lukuvuositavoitteissa. Näiden tavoitteiden toteutumista tuetaan koulun oman kiusaamiskyselyn ja kouluterveyskyselyn tulosten avulla.