Oppilaan arviointi

Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen tehtävänä on tukea oppimista.

Opetussuunnitelman mukaan arviointi on yhdenvertaista, avointa ja vuorovaikutteista. Oppilaiden oppimista, osaamista ja työskentelyä arvioidaan monipuolisesti suhteessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.

Monipuolinen arviointi tarkoittaa sitä, että arviointi perustuu erilaisiin näyttöihin, kuten esimerkiksi kirjalliset kokeet, suulliset näytöt, työskentelyntaidot, projektityöt, esitelmät ja kirjoitelmat. Oppilaan käyttäytyminen arvioidaan erikseen suhteessa paikallisesti määriteltyihin käyttäytymisen kriteereihin.

Lukuvuoden aluksi opettajat tiedottavat oppilaita ja heidän huoltajiaan oppiainekohtaisista tavoitteista sekä arvioinnin periaatteista. Lisäksi opettajat antavat oppilaille ohjaavaa ja kannustavaa palautetta koko lukuvuoden ajan, jotta oppilaat oppivat tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.

Oppilas ja hänen huoltajansa saavat myös lukuvuoden aikana palautetta oppilaan edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä.

Väliarviointikeskustelu vuosiluokilla 1–2 

Oulussa väliarviointi toteutetaan väliarviointikeskusteluna vuosiluokilla 1–2, ja tällöin erillistä välitodistusta ei anneta. Väliarvioinnin korvaava keskustelu käydään marras-tammikuun aikana. Väliarviointikeskustelut järjestetään oppilaan oppituntien ulkopuolella. Keskusteluissa voidaan hyödyntää etäyhteyksiä.

Jokainen vuosiluokan 1 ja 2 oppilas käy väliarviointikeskustelun oman luokanopettajansa ja huoltajiensa kanssa. Väliarviointikeskustelussa voi olla mukana myös muita oppilasta opettavia opettajia. Huoltajien luvalla keskustelussa voi olla mukana myös koulunkäynninohjaaja tai erityisopettaja. 

Oppimiskeskustelu vuosiluokilla 3–9 

Vuosiluokilla 3–9 jokainen oppilas käy lukuvuoden aikana oppimiskeskustelun oman luokanopettajansa tai luokanvalvojansa sekä huoltajiensa kanssa. Oppimiskeskustelut järjestetään oppilaan oppituntien ulkopuolella. Keskusteluissa voidaan hyödyntää etäyhteyksiä. 

Oppimiskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimista, osaamista, työskentelytaitoja ja arviointiin liittyviä asioita sekä käyttäytymistä ja ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä aiheita. Keskusteluun sisältyy myös lapsen ja nuoren elämään kuuluvia hyvinvoinnin näkökulmia, joilla voidaan vahvistaa kasvua ja oppimista. Oppimiskeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja asettavat yhdessä tavoitteita oppimiselle ja koulunkäynnille sekä pohtivat, miten oppilaan on mahdollista saavuttaa asetetut tavoitteet. 

Oppilaan arvioinnin muodot

Väliarviointi

Lukuvuosiarviointi

Päättöarviointi