Oppilaan arviointi
Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen tehtävänä on tukea oppimista.
Opetussuunnitelman mukaan arviointi on yhdenvertaista, avointa ja vuorovaikutteista. Oppilaiden oppimista, osaamista ja työskentelyä arvioidaan monipuolisesti suhteessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Monipuolinen arviointi tarkoittaa sitä, että arviointi perustuu erilaisiin näyttöihin, kuten esimerkiksi kirjalliset kokeet, suulliset näytöt, työskentelyntaidot, projektityöt, esitelmät ja kirjoitelmat. Oppilaan käyttäytyminen arvioidaan erikseen suhteessa paikallisesti määriteltyihin käyttäytymisen kriteereihin.
Lukuvuoden aluksi opettajat tiedottavat oppilaita ja heidän huoltajiaan oppiainekohtaisista tavoitteista sekä arvioinnin periaatteista. Lisäksi opettajat antavat oppilaille ohjaavaa ja kannustavaa palautetta koko lukuvuoden ajan, jotta oppilaat oppivat tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
Oppilas ja hänen huoltajansa saavat myös lukuvuoden aikana palautetta oppilaan edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä.
Väliarviointikeskustelu vuosiluokilla 1–2
Oulussa väliarviointi toteutetaan väliarviointikeskusteluna vuosiluokilla 1–2, ja tällöin erillistä välitodistusta ei anneta. Väliarvioinnin korvaava keskustelu käydään marras-tammikuun aikana. Väliarviointikeskustelut järjestetään oppilaan oppituntien ulkopuolella. Keskusteluissa voidaan hyödyntää etäyhteyksiä.
Jokainen vuosiluokan 1 ja 2 oppilas käy väliarviointikeskustelun oman luokanopettajansa ja huoltajiensa kanssa. Väliarviointikeskustelussa voi olla mukana myös muita oppilasta opettavia opettajia. Huoltajien luvalla keskustelussa voi olla mukana myös koulunkäynninohjaaja tai erityisopettaja.
Oppimiskeskustelu vuosiluokilla 3–9
Vuosiluokilla 3–9 jokainen oppilas käy lukuvuoden aikana oppimiskeskustelun oman luokanopettajansa tai luokanvalvojansa sekä huoltajiensa kanssa. Oppimiskeskustelut järjestetään oppilaan oppituntien ulkopuolella. Keskusteluissa voidaan hyödyntää etäyhteyksiä.
Oppimiskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimista, osaamista, työskentelytaitoja ja arviointiin liittyviä asioita sekä käyttäytymistä ja ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä aiheita. Keskusteluun sisältyy myös lapsen ja nuoren elämään kuuluvia hyvinvoinnin näkökulmia, joilla voidaan vahvistaa kasvua ja oppimista. Oppimiskeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja asettavat yhdessä tavoitteita oppimiselle ja koulunkäynnille sekä pohtivat, miten oppilaan on mahdollista saavuttaa asetetut tavoitteet.
Oppilaan arvioinnin muodot
Väliarviointi
Oulussa väliarviointi pidetään vuosiluokilla 1-2 arviointikeskusteluna. Keskustelut pidetään yleensä marras-tammikuussa. Arviointikeskustelussa ovat mukana sekä oppilas että hänen huoltajansa. Arviointikeskustelussa luokanopettaja käy läpi oppilaan eri oppiaineiden arvioinnin.
Vuosiluokalla 3 oppilaat saavat välitodistuksen, jossa oppiaineet ja käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti.
Vuosiluokilla 4–9 oppilaille annetaan välitodistus, jossa oppiaineet ja käyttäytyminen arvioidaan numeroin.
Vuosiluokilla 4–9 opettaja voi halutessaan antaa sanallista arviointia numeroarvioinnin tueksi. Sanallinen arviointi tehdään todistuksen erilliselle liitteelle.
Lukuvuosiarviointi
Lukuvuoden lopuksi oppilaat saavat lukuvuositodistukset.
Vuosiluokkien 1-3 oppilaat saavat sanalliset lukuvuositodistukset.
Vuosiluokilla 4-8 oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on numeerista.
Oppilaan arviointi perustuu opetussuunnitelman oppiaineiden oppimäärien tavoitteisiin.
Vuosiluokalla 6 arviointi tehdään valtakunnallisten 6. luokan kriteerien mukaisesti. Tutustu 6. luokan lukuvuosiarvioinnin kriteereihin Opetushallituksen sivuilla.
Päättöarviointi
Päättötodistus annetaan perusopetuksen päättyessä oppilaalle, joka on saavuttanut perusopetuksen koko oppimäärän tavoitteet vähintään arvosanan 5 edellyttämän osaamisen mukaisesti. Päättöarviointi tehdään vuosiluokkien 7-9 aikana osoitetun osaamisen perusteella.
Arviointi perustuu oppiaineiden oppimäärien tavoitteisiin, ja arviointi tehdään valtakunnallisten päättöarvioinnin kriteerien mukaisesti.
On hyvä huomioida, että joidenkin oppiaineiden opetus päättyy vuosiluokalla 7 tai 8. Näiden oppiaineiden päättöarviointi tehdään siis jo vuosiluokalla 7 tai 8.
Päättöarvioinnissa oppiaineet arvioidaan numeroin. Poikkeuksena tästä on A2-kieli, joka voidaan huoltajan ja oppilaan pyynnöstä arvioida päättötodistukseen hyväksytty-merkinnällä.
Mikäli oppilas opiskelee yksilöllistetyn opetussuunnitelman mukaan, arviointi tapahtuu suhteessa henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Yksilöllistäminen voi koskea yhtä tai useampaa oppiainetta. Yksilöllistetyt oppiaineet voidaan arvioida joko numeroin tai sanallisesti hyväksytty-merkinnällä.
Katso perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit Opetushallituksen sivuilta.
Päättöarvioinnin kriteerit oppiaineittain Oulussa
Historian päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Yhteiskuntaopin päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Fysiikan päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Kemian päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Biologian päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Maantiedon päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Kotitalouden päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Terveystiedon päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Käsityön päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Musiikin päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Ruotsin päättöarvioinnin kriteerit (pdf)
Englannin päättöarvioinnin kriteerit (pdf)