Valinnaisaineet
Pohjois-Ritaharjun koulun valinnaisainetarjotin lukuvuonna 2024–2025 sisältää seuraavat valinnaisainevaihtoehdot:
STEAM
LIIKUNTA
KIELET JA KULTTUURI
KÄDEN TAIDOT
KUVIS
ARJEN TAIDOT
YMPÄRISTÖ, LUONTO JA LIIKUNTA
DRAAMA, SANATAIDE JA MEDIA
Tulevana lukuvuonna 2025-2026 valinnaisaineita tarjotaan erikseen 5. ja 6. luokille seuraavasti:
5LK
STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics)
Valinnaisaineessa perehdytään muotoiluun, arkkitehtuuriin, koodaukseen, ohjelmointiin, teknologiaan ja luovaan ongelmanratkaisuun. Kurssilla perehdytään myös ammattimaiseen suunnitteluun ja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan esim. 2D- ja 3D-mallinnusta. Kurssilla syvennytään mahdollisuuksien mukaan tietokoneavusteiseen mallintamiseen sekä laserleikkaamisen ja 3D-tulostuksen perusteisiin. Kurssilla on mahdollista suunnitella ja valmistaa esim. koruja ja pieniä tuotteita. Valinnaisaine pohjautuu STEAM in Oulu toimintakulttuuriin. STEAM in Oulu on innovatiivinen oululainen yhteisö. Sen perusajatuksena on yhdessä tekeminen sekä kokeileva ja yhteisöllinen oppiminen.
LIIKUNTA
Liikunnan tarkoitus on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia. Tavoitteena on motoristen perustaitojen vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä liikunnallisten valmiuksien kehittäminen ja taitojen syventäminen. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin.
KUVIS
Valinnaisen kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista kuvataiteessa. Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa. Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.
ÄIDINKIELEN JA ENGLANNIN KIELEN SOVELTAVA KURSSI
Valinnaiskurssilla syvennetään äidinkielen ja englannin kielen osaamista. Oppilaat pääsevät valitsemaan itseään kiinnostavia aiheita, esimerkiksi draamaa, mediaa, elokuvaa, animaatioita ja/tai kirjallisuutta. Kurssilla voidaan keskittyä yhteen tai useampaan aiheeseen oppilaiden ja opettajan yhteisten suunnitelmien mukaisesti. Kurssilla käytetään suomen ja englannin kieltä erilaisissa toiminnallisissa harjoituksissa, joiden avulla kielten oppiminen monipuolistuu ja tehostuu. Kurssilla tärkeintä ovat ilo, leikillisyys ja luovuus.
KÄSITYÖN, MATEMATIIKAN JA YMPÄRISTÖOPIN SOVELTAVA KURSSI
Kurssilla tutkitaan arjen ilmiöitä ja rakennettua ympäristöä teknologian, rakentelun ja erilaisten kokeilujen kautta. Mallinnetaan ja tutkitaan esimerkiksi sähköön, veteen, ilmaan ja rakenteisiin liittyviä ilmiöitä. Kurssi sisältää myös ohjelmointia. Ohjelmoinnin opiskelussa on kyse tutkimisesta, oivaltamisesta ja hyviksi havaittujen ratkaisujen soveltamisesta. Geometriaan, mittaamiseen, ohjelmointiin ja ongelmanratkaisuun liittyvät tehtävät tukevat erityisesti matematiikan opetusta. Kitkaa ja voimaa sekä ilman ja veden liikettä sivuavat harjoitukset puolestaan tukevat ympäristöopin opetusta. Rakentelu ja kokeilut eri materiaaleilla tukevat käsityötaitojen kehittymistä.
LIIKUNTA
Liikunnan tarkoitus on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia. Tavoitteena on motoristen perustaitojen vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä liikunnallisten valmiuksien kehittäminen ja taitojen syventäminen. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin.
6LK
ARJEN TAIDOT
Kurssilla painottuvat itsestä huolehtimisen ja arkielämässä selviytymisen taidot. Tavoitteena on antaa oppilaalle eväitä omaan hyvinvointiin, arjen hallintaan ja kestävään elämäntapaan. Kurssilla opitaan tietoja ja taitoja kaikista kotitalouden osa-alueista: ruokaosaamisesta, asumisesta, yhdessä elämisestä sekä kuluttaja- ja talousosaamisesta. Kurssilla tarkastellaan ruokavalintojen, liikunnan, levon, ystävyyssuhteiden ja ajankäytön hallinnan merkitystä omalle hyvinvoinnille. Opetuksessa pohditaan myös rahankäyttöä, kuluttamisen ympäristövaikutuksia sekä vastuunjakoa perheessä. Pyrkimyksenä on edistää myönteistä suhtautumistapaa kodin yhteisiin arkiaskareisiin. Oppilaat osallistuvat yhdessä opettajan kanssa kurssin tarkempien sisältöjen suunnitteluun koulun oppimisympäristön lähtökohdat huomioiden. Kurssin toteutuksessa keskeistä on toiminnallisuus ja yhdessä tekeminen. Oppimisympäristöä voidaan laajentaa esimerkiksi lähikauppaan ja luontoon sekä hyödyntää opetuksessa myös tieto- ja viestintäteknologiaa.
YMPÄRISTÖ, LUONTO JA LIIKUNTA
Ympäristöopin soveltava kurssi yhdistää luovalla tavalla oppiaineita sekä seikkailukasvatuksen, liikunnan ja ympäristöopin osa-alueita. Sisällöt ja tavoitteet valitaan niin, että ne ovat kokemuksellisia ja elämyksellisiä. Oppilaat ovat mukana kurssin sisältöjen suunnittelussa. Oppimisympäristöt valitaan monipuolisesti esimerkiksi seikkailupedagogiikkaa hyödyntäen. Edistetään oppilaan terveys- ja tunnetaitoja sekä mielen hyvinvointia, tunnistaen ja tukien omia vahvuuksia. Vahvistetaan oppilaan ympäristöherkkyyttä ja ympäristötietoisuutta esimerkiksi retkeillen ja eri vierailukohteisiin tutustuen.
LIIKUNTA
Liikunnan tarkoitus on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia. Tavoitteena on motoristen perustaitojen vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä liikunnallisten valmiuksien kehittäminen ja taitojen syventäminen. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin.
KUVIS
Valinnaisen kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista kuvataiteessa. Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa. Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.
MATEMATIIKAN SYVENTÄVÄ KURSSI
Matematiikan syventävissä opinnoissa perehdytään ongelmanratkaisuun, lukujärjestelmiin ja matematiikan historiaan. Opintojen tarkoituksena on tarjota haasteita ja onnistumisen elämyksiä kaikenlaisille matematiikan oppijoille. Pääpaino on tekemisessä ja oivaltamisessa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa askartelua, matemaattisten pelien pelaamista, koodaamista, pulmien ratkomista ja pohdiskelua. Tehtäviä ratkotaan sekä yksin, parin kanssa, että pienissä ryhmissä. Yhdessä ratkottavat tehtävät harjaannuttavat ongelmanratkaisutaitojen lisäksi yhteistyötaitoja ja muiden huomioon ottamista.
ARJESTA JUHLAA
Kaipaatko kouluun lisää juhlia ja tapahtumia? Tässä valinnaisessa luodaan kouluarkeen enemmän tapahtumia ja juhlia. Tule mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan niitä. Tämä valinnainen on taito- ja taideaineiden sekä äidinkielen monialainen kurssi, jonka tuotoksena valmistuu koulun oppilaiden iloksi yksi (tai useampia) tapahtuma, juhla tai näytelmä. Kurssin valinneet päättävät yhdessä aiheet ja toteutukset. Oppilaita kannustetaan kokeilemaan ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta. Kurssilla luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa sosiaalisia taitoja, kekseliäisyyttä, suunnittelu- ja ilmaisutaitoja, organisointia sekä käden taitoja. Kurssin teeman kautta oppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan kulttuuriperintöä ja osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.