Arviointi

Koulussamme arviointia kehitetään oppimisprosessin näkökulmasta. Oppimisprosessissa korostuvat tavoitteet, arviointikriteerit sekä jatkuva arviointi monipuolisin menetelmin. On tärkeää, että oppilaat tietävät jo työskentelyn alkaessa, mitä työskentelyltä ja oppimiskokonaisuudelta odotetaan ja että oppilaat voivat itse vaikuttaa oppimisprosessiinsa ja asettaa omia tavoitteitaan. Tavoitteet asetetaan oppilaan omien taitojen mukaan. Tällöin myös itse- ja vertaisarviointia on helpompi harjoitella.

Koulun yhteisesti sovitut käytännöt, menetelmät ja dokumentointi tekevät oppimisprosessin näkyväksi. Opettajan ja oppilaiden yhteinen tavoitteiden asettaminen on osa jokapäiväistä toimintaa ja arviointikriteerit ovat kaikkien tiedossa. Oulussa arvioinnin lähtökohtia ovat oppilaan osallistaminen, oppilaan vahvuuksien tunnistaminen sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien arvioinnin kehittäminen. Oppilaita ja huoltajia osallistetaan oppimisprosessiin arviointikeskusteluissa ja kehityskeskusteluissa.

Oppimiskeskustelu käydään syksyllä oppilaan, huoltajan ja opettajan kesken. Oppimiskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimista, osaamista, työskentelytaitoja ja arviointiin liittyviä asioita sekä käyttäytymistä ja ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä aiheita. 3.-4. luokkien oppimiskeskustelut käydään loka-joulukuussa. 5.-6. luokkien oppimiskeskustelut käydään tammi-maaliskuun aikana.

Väliarviointikeskustelu vuosiluokilla 1-2 käydään oppilaan, huoltajan ja opettajan kesken marras-tammikuun aikana. Keskustelussa käydään läpi oppilaan osaaminen, oppiminen ja työskentelyn taidot suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin sekä käyttäytyminen suhteessa opetussuunnitelman käyttäytymisen kriteereihin. 

Vuosiluokan 3 arviointi on sanallista ja vuosiluokilla 4-6 arviointi on numeerista.