Oppimisen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa oppilaan perustaitoja ja ennaltaehkäistä haasteita siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa. Oppilaan kasvusta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on merkittävä osa oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Lähtökohtana kasvun ja oppimisen tuelle on toimiva kodin ja koulun yhteistyö.
Koulun tukimuotoja ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukimuodot sekä oppilaskohtaiset tukitoimet.
Perusopetuksen tehtävänä on tarjota jokaiselle oppilaalle hänen ikäkautensa ja edellytystensä mukaista opetusta. Oppilaalla on oikeus osallistua opetukseen mahdollisimman täysipainoisesti oman opetusryhmänsä mukana.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvä uudistettu lainsäädäntö on astunut pääosin voimaan 1.8.2025. Lukuvuoden 2025-2026 aikana nykyisiä tuen asiakirjoja ei enää sellaisenaan päivitetä. Siirtyminen ryhmä- ja oppilaskohtaisiin tukimuotoihin hoidetaan yhteistyössä kotien kanssa lukuvuoden aikana.
Erityisopettajan antama opetus
Koulussamme voidaan antaa erityisopettajan opetusta oppilaille, jotka tarvitsevat tukea esimerkiksi lukemisessa, kirjoittamisessa tai keskittymisessä. Opetus on luonteeltaan ennaltaehkäisevää toimintaa. Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa aloitetuilla toimilla saadaan parhaat tulokset. Opetus suunnitellaan aina yhdessä luokanopettajien kanssa.
Kodin tuki on ensiarvoisen tärkeää. Vanhemmat voivat edistää lapsensa oppimista tukemalla kotiläksyjen tekemistä ja suhtautumalla myönteisesti koulutyöskentelyyn. Erityisopettaja tekee oppilaille oppimisen kartoituksia pitkin lukuvuotta. Niistä ei ilmoiteta erikseen koteihin. Mikäli kartoituksessa ilmenee jotakin erityistä, asiasta keskustellaan luokanopettajan ja huoltajien kanssa. Erityisopettaja työskentelee Heikkilänkankaalla maanantaisin ja tiistaisin sekä Madekoskella keskiviikosta perjantaihin.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Lääkärintarkastukset ovat osa laajaa terveystarkastusta, joka tehdään 1., 5., ja 8. luokan oppilaille. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Lapsen sairastuessa ilmoittakaa opettajalle hänen poissaolostaan. Kouluterveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä tarvittaessa selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten. Mikäli sairaustapauksissa tarvitsette lääkäriaikaa, varatkaa se omalta terveysasemalta.
Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on tärkeää huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään kodin ja koulun yhteistyössä oppilaan lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteutumisesta koulupäivän aikana.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa kouluterveydenhoitaja, opettaja tai muu koulun henkilökuntaan kuuluva. Oppilaan jatkohoito tapahtuu omalla terveysasemalla tai oys:n yhteispäivystyksessä. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian, minkä vuoksi on tärkeää, että kouluterveydenhuollossa on ajan tasalla olevat huoltajien yhteystiedot.
Koululaiset ovat vakuutettuja koulumatkalla ja koulussa sattuvien tapaturmien varalta. Tapaturman sattuessa varmistakaa, että koulussa on tehty tapaturmailmoitus vakuutusyhtiölle. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen ovat vanhempien vastuulla.
Kouluterveydenhoitajat:
Elina Ihalainen / Madekoski 044 703 4616
Eija Käräjäoja / Heikkilänkangas 050 378 7196
etunimi.sukunimi@pohde.fi
Opiskeluhuolto
Koulullamme toimii oppilashuoltoryhmä. Siihen kuuluvat rehtori, erityisopettaja, koulunkäynninohjaaja, kouluterveydenhoitaja ja koulukuraattori. Tarvittaessa ryhmä kutsuu kokoukseensa myös oppilaan huoltajat ja luokanopettajan. Oppilashuoltoryhmän tehtävänä on yhteistyössä huoltajien kanssa suunnitella oppilaan koulukäyntiä auttavia toimenpiteitä silloin, kun opiskelussa ilmenee huolenaiheita tai erityisiä tuen tarpeita.
Koulupsykologi ja -kuraattori
Koulupsykologi auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin ja oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa.
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä. Häneltä saa apua, jos lapsella tai nuorella on pulmia koulunkäynnissä, kaverisuhteissa tai hänen elämässään tapahtuu muutoksia. Koulukuraattori ja -psykologi tekevät tarvittaessa yhteistyötä sosiaali- ja terveystoimen asiantuntijoiden kanssa. Koulumme koulukuraattorina toimii Sini Laamanen p. 050 597 4899. sini.laamanen@pohde.fi
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Kolmiportainen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Koulun tehtävänä on tarjota jokaiselle oppilaalle hänen ikäkautensa ja edellytystensä mukaista opetusta.
Eriyttäminen, joustavat opetusmenetelmät ja -järjestelyt ovat perusopetuksen lähtökohtana. Tämän tavoitteen toteuttaminen edellyttää opettajalta sekä oppilaan yksilöllistä tuntemusta että oppilasryhmän tarpeiden huomioimista riittävän varhaisessa vaiheessa.
Silloin, kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja/tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna.
Tehostettu tuki (PO 16 a §)
Tehostettu tuki suunnitellaan yksittäistä oppilasta varten kokonaisuutena. Se perustuu moniammatillisesti laadittuun pedagogiseen arvioon ja on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää. Tehostetun tuen aikana voidaan käyttää kaikkia perusopetuksen tukimuotoja, mutta ei opetuksen yksilöllistämistä, joka edellyttää aina erityisen tuen päätöksen. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Erityinen tuki (PO 17 §)
Erityinen tuki järjestetään joko yleisen tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muista perusopetuksen tukimuodoista. Erityisen tuen päätös tehdään tehostettuun tukeen ja moniammatillisesti laadittuun pedagogiseen selvitykseen pohjautuen. Erityisen tuen päätös voidaan tehdä ilman tehostetun tuen vaihetta ja pedagogista selvitystä silloin, kun psykologisen tai lääketieteellisen arvion perusteella ilmenee, ettei opetusta vamman, sairauden, kehityksessä viivästymisen tai tunne-elämän häiriön tai muun vastaava erityisen syyn vuoksi voida muutoin antaa. Oulun opetustoimessa päätöksen erityisestä tuesta tekee aluerehtori. Erityisen tuen päätös tarkistetaan ainakin 2. vuosiluokan jälkeen sekä ennen 7. vuosiluokalle siirtymistä.