Rehtorin terveiset

Rehtorin huhtikuun terveiset

Hei,

kouluvuoden viimeinen neljännes on käynnistynyt. Koronarintamallakin näyttää jo paremmalta ja Pohjois-Pohjanmaa on siirtynyt takaisin perustasolle. Tämä ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa tarkoita turvallisuusohjeista ja -määräyksistä luopumista. Tiedotamme mahdollisista uusista ohjeista heti, kun saamme niitä Sivistys- ja kulttuuripalveluista. Emme esimerkiksi tässä vaiheessa pysty vielä sanomaan, voimmeko järjestää kevään juhlia normaalisti vai joudummeko toteuttamaan ne viime kevään tapaan luokittain ja virtuaalisen ohjelman varassa.

Koulunpiha on pääkoulun osalta menossa remonttiin kesällä. Oppilaat ovat saaneet osallistua sen suunnitteluun rehtorille kirjoitettujen kirjeiden välityksellä. Arkkitehti on kirjeistä tehdyn toivekoonnin pohjalta suunnitellut pienelle pihallemme mahtuvia leikkivälineitä. Pihalla on edelleen paljon soraa talven jäljiltä ja se tullaan siivoamaan urakoitsijan aikataulun mukaisesti. Nuottasaaren yksikön pihan uusiminen odottaa mahdollista isompaa rakennukseen liittyvää korjausta. Oppilaille on kuitenkin hankittu pihaleikkivälineitä myös sinne.

Pitkäaikainen kulttuurilaitosyhteistyömme on saamassa jatkoa. Myllytullin koulu ja Oulun teatteri ovat sopineet kummikoulutoiminnan jatkamisesta. Julkistus asian osalta siirtyy syyskuulle 2021 koronatilanteen vuoksi. Tästä asiasta tiedotamme tällöin enemmän. Samalla kerrotaan teatteridiplomipilotista, joka tulee koskemaan 7-9 luokkien oppilaita.

Voimia ja valoisaa mieltä kaikille kevään viimeisiin kokeisiin ja koitoksiin. Toivottavasti saamme kiitoksena koronavuoden ponnisteluista ihanan ja lähes normaalin kesän. Tällä viikolla vietetään valtakunnallista lukuviikkoa teemalla - Lukutaito on kansalaistaito. Lukemisen iloa kaikille!

Tsemppiterveisin

Helena-rehtori

 

Alla vielä ajankohtainen muistutus:

Pyöräilykypärä suojaa lapsen ja vanhemman päätä silloin kun vahinko sattuu

Tulitko ajatelleeksi, että polkupyöräilijän yleisin vamma on pään vamma ja yleisin tapaturmatyyppi on yksittäistapaturma eli yksin kaatuminen. Pyöräilykypärä suojaa päätä silloin kuin vahinko sattuu – aivan samalla tavalla kuin turvavyö autossa. Taitavinkin pyöräilijä voi kaatua tai törmätä omasta tai jonkun toisen aiheuttamasta syystä tai vaikka tiessä olevan kuopan takia. Päävamman riski on pyöräilykypärää käyttävillä pyöräilijöillä yli 70 % pienempi kuin kypärää käyttämättömillä. Pienetkin päävammat voivat olla vakavia, kivuliaita ja hitaita paranemaan. Huolehdithan omasta ja lapsesi pyöräilykypärän käytöstä.

Liikenneturva, pyöräilykypärä

 

Helmikuun rehtorin terveiset

Alkuvuosi on käynnistynyt vauhdikkaasti kouluun ilmoittautumisten, erikoisluokkavalintojen, valinnaisaineiden ja koulupaikkahakemusten tiimoilta. Infoillat olemme pitäneet ensimmäistä kertaa Teams-ohjelmalla eikä kokemus tästä ollut lainkaan hassumpi. Asioiden esittely ja kysymysten esittäminen onnistuu etänä hyvin. Etäyhteyksillä toteutettavat vanhempainillat saattavat jäädä osaksi kodin ja koulun yhteistyötä myös tulevaisuudessa, koska se helpottaisi iltoihin osallistumista.

Positiivisen toimintakulttuurin tiimoilta keskitymme viikoilla 1.-8. reiluuteen vahvuutena. Reiluus on myös koulumme ja Oulun kaupungin arvo. Puolessa välissä helmikuuta siirrytään harjoittelemaan ryhmätyötaitoja luokissa. Nuottasaaressa on ollut koko vuoden lisäksi viikkokohtaiset taidot harjoiteltavana. Tulevaisuuden taitojen oppiminen on keskeistä myös opetussuunnitelman näkökulmasta. Taitojen avulla otamme haltuun muutokset toimintaympäristössämme ja selviydymme niistä. Tieto muuttuu ja sitä on osattava soveltaa ja siihen tarvitaan monipuolinen taitojen työkalupakki.

Osana tvt-taitotasojen opiskelua koulussamme ovat aloittaneet oppilasdigiagentit. Heidän toimintaansa koordinoi Miikka-opettaja. Oppilasagentit tukevat opettajaa luokassa laitteiden käytössä ja toimivat opettajan apukäsinä esimerkiksi koodaustunnilla. Lisäksi he auttavat toisia oppilaita tekniikkapulmissa ja isommat oppilaat jalkautuvat alkuopetuksen luokkiin avuksi. Oppilasagentit kehittävät osaamistaan ja kokoontuvat välillä Miikka-opettajan johdolla suunnittelemaan toimintaansa.

Luin tammikuussa kirjailija, säveltäjä ja tulevaisuuden tutkija Perttu Pölösen kirjan, Tulevaisuuden identiteetit. Kirjassa kerrotaan mielenkiintoisesti identiteettimme rakentamisesta enemmän taitojemme kuin titteleiden varaan. Muuttuva työelämä haastaa identiteettiämme joustavuuteen ja läpi elämän tapahtuvaan muutokseen sekä kehittymiseen. Monipuoliset taidot eivät jätä meitä tyhjän päälle, vaan mahdollistavat toimimisen erilaisissa ammateissa. Oletko sinä mahdollistaja, innostaja, kiteyttäjä, kirkastaja vai kenties jotakin aivan muuta?

Mukavia talvipäiviä kaikille,

Helena-rehtori

 

Tiedoksi arvioinnista:

Opetushallitus on valmistellut kriteerit päättöarviointiin arvosanoille 5, 7, 8 tai 9 eri oppiaineissa.

Uudistuksen tavoitteena on, että arvosanat olisivat keskenään entistä vertailukelpoisempia esimerkiksi silloin, kun oppilaat hakevat toisen asteen opintoihin.

Päättöarvioinnin kriteereissä kuvataan osaamisen taso, jolla oppilas saa kyseisen arvosanan. Oppilasta arvioidaan sen osaamisen perusteella, jota hän on osoittanut vuosiluokilla 7–9.

Kriteerit tulevat voimaan 1.8.2021, ja niiden mukaiset päättöarvosanat annetaan keväällä 2022.

Vastaavat osaamisen kuvaukset eli arviointikriteerit laaditaan myöhemmin myös 6. vuosiluokan päätteeksi arvosanoille 5, 7 ja 9 jo olemassa olevan arvosanan 8 lisäksi.