Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt
TALVIKANKAAN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 29, 30, 35, 36) Oppilaalla - on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta. - on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. - on velvollisuus käydä koulua säännöllisesti. - on velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti. - on velvollisuus käyttäytyä asiallisesti, muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei vaaranna muiden turvallisuutta tai terveyttä. - Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Myös järjestyssäännöt ovat voimassa vastaavan ajan.
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
a) Hyvän käytöksen tunnusmerkit - Käyttäydy kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti.
- Ulkovaatteita ja -kenkiä ei käytetä sisätiloissa.
- Epäasiallinen kielenkäyttö koulussa on kielletty. - Käyttäydy kunnioittavasti muita kohtaan.
- Noudata koulun kaikkien aikuisten antamia ohjeita. - Noudata hyviä ruokailutapoja. - Pidä huolta omista ja koulun tavaroista. Älä ota luvatta toisen omaa. - Oppilaalla on oltava asianmukaiset opiskeluvälineet mukana koulussa. - Älä käyttäydy vilpillisesti, kopioi töihin tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitse töiden lähteet näkyviin. - Kiusaaminen tai sen hyväksyminen ei ole sallittua missään muodossa.
b) Oleskelu ja liikkuminen - Noudata liikennesääntöjä.
- Käyttäydy turvallisesti liikenteessä koulumatkalla sekä siirtymätilanteissa koulupäivän sisällä. - Älä poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opetukseen liittyvää tai muuta perusteltua syytä.
- Noudata koulun sisä- ja ulkotilojen välituntialueita. - Älä käytä voimakkaita tuoksuja koulussa. - Oppilaiden ja henkilöstön kuvaaminen ja/tai kuvien jakaminen luvatta sosiaalisessa mediassa tai internetissä on kielletty.
c) Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen - Noudata siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa. - Korvaa aiheuttamasi vahinko ja puhdista tai korjaa aiheuttamasi sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
d) Turvallisuus - Kouluun ei saa tuoda koulunkäyntiä häiritseviä tekijöitä.
- Ylläpidä omalla käyttäytymiselläsi yhteistä turvallisuutta koulupäivän aikana. - Jätä koulumatkan kulkemiseen tarkoitetut välineet niille osoitetuille paikoille.
e) Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö - Häiritsevä mobiililaitteen ja kuulokkeiden käyttö oppituntien tai muun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen aikana on kielletty. - Ruokalassa ei käytetä mobiililaitetta.
f) Päihteet ja vaaralliset esineet - Päihteet, tupakkatuotteet (mukaan lukien sähkötupakka) ja energiajuomat ovat kiellettyjä. - Kouluun ei saa tuoda vaarallisia esineitä tai aineita.
4. Järjestyssääntöjen rikkominen Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36).
Toimenpiteet: - kasvatuskeskustelu
- luokasta poistaminen
- koulupäivän keskeytys/ opetuksen epääminen
Kurinpitokeinot: - jälki-istunto, enintään kaksi tuntia - kirjallinen varoitus - määräaikainen erottaminen
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa.
Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta. Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.
Talvikankaan koulun käytänteet
Talvikankaan koulun käytänteet
Kouluun saapuminen
- Oppilaat tulevat koulun sisätiloihin putkiportaita pitkin.
- Yläkoululaisten kulkeminen alakerran tiloihin tapahtuu pääoven portaikosta.
- Jos oppilas tulee kouluun oppituntien aikana, kulku tapahtuu pääovien kautta.
Päällysvaatteet ja päähineet
- Päällysvaatteet ja jalkineet jätetään niille merkityille paikoille.
- Olemme kengätön koulu.
- Takkeja, lakkeja tai muita päähineitä ei pidetä sisätiloissa.
- Opettaja, luokanopettaja tai -valvoja puhuttelee oppilaan tai käy hänen kanssaan tarvittaessa kasvatuskeskustelun, mikäli oppilas tarvitsee opastusta asiassa.
Välitunnit
- Välituntivalvojat määrittelevät ulkovälitunnille menon keliolosuhteiden mukaan.
- Alakoululaiset käyvät kaikki välitunnit ulkona.
- Mikäli oppilas kieltäytyy menemästä ulkovälitunnille ilman asianmukaista syytä, opettaja puhuttelee oppilaan.
- Yläkoululaiset viettävät ulkona ensimmäisen välitunnin klo 9.50- 10.10.
Mobiililaitteet
- Puhelimia ja muita mobiililaitteita saa käyttää oppitunneilla vain opettajan luvalla.
- Puhelimet pidetään oppituntien aikana äänettömällä ja pois näkyvistä.
- Mikäli puhelin tai muu laite häiritsee oppituntia, voidaan se ottaa pois oppilaalta lopputunnin ajaksi.
- Mikäli puhelimen tai muun häiritsevän esineen käyttö toistuu, siitä tulee merkintä Wilmaan.
- Oppilaan tulee luovuttaa opettajalle pyydettäessä tavara tai esine, joka häiritsee opetusta.
Läksyt
- Koulussamme toimii alakoulussa joka päivä ja yläkoulussa maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin läksyparkki, jonne voi tulla sovitusti tekemään läksyjä.
- Läksyparkin tarkoituksena on toimia myös koulun tukimuotona eli auttaa tarvittaessa oppilaita läksyjen teossa.
Kokeet
- Mikäli oppilas ei esimerkiksi terveyssyistä pysty tekemään koetta määrättynä päivänä, tulee huoltajan huolehtia tästä ilmoitus Wilmaan viimeistään koepäivän aikana.
- Yläkoulussa toimii maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin läksyparkki, jossa oppilaat voivat korvata sairauden tai muiden luvallisten poissaolojen takia tekemättä jääneet kokeet, kuitenkin niin, että koe tehdään mahdollisimman pian.
- Koulun suositus on, että oppilaalla olisi enintään kolme koetta samalla viikolla (jos kolme koetta samalla viikolla, niin pyritään sijoittamaan kokeet niin, etteivät ne eivät ole perättäisinä päivinä)
- Kokeessa lunttaamisesta seuraa aina kasvatuskeskustelu ja kokeen hylkääminen. Vilpillinen teko saattaa vaikuttaa myös käytösnumeroon.
Etäopetus
- Koulullamme on erillinen suunnitelma mahdollisen etäopetuksen varalle.
- Mahdollisen etäopetuksen käynnistyessä oppilaita ja vanhempia tiedotetaan koulun etäopetuskäytänteistä.
Oulun kaupungin poissaoloihin puuttumisen malli
Oulun kaupungin poissaoloihin puuttumisen malli
Kiusaamiseen puuttuminen
KiVa-koulu
Kiusaamisesta on kysymys silloin, kun yksi ja sama lapsi tai nuori joutuu tahallisesti, toistuvasti ja systemaattisesti toisen tai toisten negatiivisen toiminnan kohteeksi. Kiusaamiseksi voidaan käsittää myös yksittäinen tapahtuma, joka aiheuttaa uhrille laajamittaista psyykkistä huonoa oloa tai sosiaalista tai fyysistä haittaa.
Koulumme on KiVa-koulu. Koulussamme on KiVa- opettajat, jotka organisoivat kiusaamista ennalta ehkäisevää toimintaa ja ovat mukana Helmi-tuntien suunnittelussa. Tarvittaessa KiVa- opettajat selvittävät kiusaamistapauksia KiVa-koulu- ohjelman mukaisesti.
Koulussamme jokainen aikuinen puuttuu kiusaamiseen. Teemme tarvittaessa yhteistyötä koulupoliisin kanssa, joka voi olla koulun, lasten ja nuorten sekä vanhempien apuna ja tukena vaikeissa kiusaamistapauksissa. Jokainen kiusaamistapaus on erillistapaus: syyt, toiminta ja seuraukset vaihtelevat. Perusopetuksessa kiusaamistapaukset tuodaan aina tiedoksi huoltajille ja luokanopettajalle tai -valvojalle.
Yhteistyötä tehdään tarvittaessa KiVa-opettajien ja oppilashuoltoryhmän henkilöstön kanssa. Perusopetuslain kurinpitomenetelmiä voidaan käyttää tarvittaessa. Vakavimmissa kiusaamistapauksissa otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Kiusaamis-tapausten selvittelyssä ja niiden ratkaisemisessa jatkuva seuranta on tärkeää.
Kurinpito ja ojentaminen
Kurinpito ja ojentaminen
Oppilaalle, joka ei noudata koulun järjestyssääntöjä tai käyttäytyy sopimattomasti, voidaan määrätä perusopetuslain mukaisia kurinpito- ja ojentamiskeinoja. Kaikki toimenpiteet kirjataan Wilmaan ja ilmoitetaan huoltajalle.
Kurinpitotoimenpiteet
- opettajan puhuttelu
- luokasta tai koulun muusta tilaisuudesta poistaminen
- kasvatuskeskustelu
- jälki-istunto, enintään kaksi tuntia
- laiminlyötyjen tehtävien tekemään jättäminen, enintään tunnin ajaksi
- opetuksen epääminen jäljellä olevan koulupäivän ajaksi (rehtori tai apulaisjohtaja)
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
Jälki-istuntojen ja kasvatuskeskustelujen käytänteet
- Koulumme ensisijainen keino puuttua järjestyssääntöjen rikkomiseen on kasvatuskeskustelu.
- Kasvatuskeskustelut pidetään pääsääntöisesti samana päivänä tai mahdollisimman pian sen jälkeen, kun rikkomus on tapahtunut.
- Mikäli oppilaalle määrätään jälki-istuntoa, sen järjestelyistä ja valvonnasta vastaavat jälki-istuntovalvojiksi määrätyt opettajat.
- Kasvatuskeskustelu ja jälki-istunto pidetään koulupäivän jälkeen.
- Jälki-istunto 45 min. (enintään 2 tuntia) pidetään keskiviikkoisin tai muuna sovittuna päivänä klo 14 alkaen.
Koulualueelta poistuminen
- Koulualueelta poistuminen on kiellettyä ilman opetukseen liittyvää tai muuta perusteltua syytä.
- Mikäli oppilas poistuu koulualueelta ilman asianmukaista lupaa, merkitään asia Wilmaan ja merkinnän antanut opettaja määrää oppilaalle jälki-istunnon.
Oppitunnilla tai koulualueella tapahtuva häirintä
- Luokanopettaja tai -valvoja seuraa valvontaluokkansa oppilaiden Wilma-merkintöjä.
- Opettajalla on oikeus poistaa oppilas luokasta tai muusta koulun tilaisuudesta häirinnän takia.
- Opettaja puhuttelee oppilaan ja merkitsee häirinnän Wilmaan.
- Törkeästä häirinnästä oppilaalle määrätään myös jälki-istunto.
- Mikäli jakson aikana kolme merkintää oppitunnin häirinnästä, luokanopettaja tai -valvoja pitää kasvatuskeskustelun ja ilmoittaa asiasta huoltajille.
- Jos oppitunnin häirintä jatkuu, niin luokanopettaja tai -valvoja määrää oppilaan käymään kas-vatuskeskustelun kasvatuskeskusteluvastaavien kanssa.
- Oppitunnin häirinnän edelleen jatkuessa luokanopettaja tai -valvoja määrää oppilaan käymään kasvatuskeskustelun rehtorin tai apulaisjohtajan kanssa.
- Mikäli häirintä on sen luonteista, että oppilaan oma tai toisten turvallisuus vaarantuu, voi rehtori tai apulaisjohtaja evätä oppilaan osallistumisen loppupäivän ajaksi.
- Tarvittaessa kutsutaan koolle moniammatillinen asiantuntijaryhmä.
Epäasiallinen käyttäytyminen ja törkeä kielenkäyttö
- Toiseen henkilöön kohdistuvasta epäasiallisesta käyttäytymisestä seuraa aina kasvatuskeskustelu.
- Törkeästä häirinnästä, kielenkäytöstä tai väkivaltaisuudesta oppilaalle määrätään jälki-istunto.
- Jos oppilas on vaaraksi itselleen tai muille, rehtori tai apulaisjohtaja voi lähettää oppilaan kotiin loppupäivän ajaksi.
- Tarvittaessa ilmoitus poliisille.
- Asianomainen voi halutessaan tehdä asiasta rikosilmoituksen.
- Tarvittaessa asia etenee moniammatilliseen asiantuntijaryhmään.
Päihteet ja tupakkatuotteet sekä vaaralliset tai häiritsevät aineet tai esineet
- Päihteiden ja tupakkatuotteiden käyttö koulussa on kiellettyä.
- Opettajalla ja rehtorilla on poisotto-oikeus vaaralliseen tai häiritsevään esineeseen tai aineeseen.
- Oppilaalle määrätään kasvatuskeskustelu tai tarvittaessa jälki-istunto.
Koulun omaisuuden sotkeminen ja rikkominen
- Oppilas on velvollinen korvaamaan ja puhdistamaan tai korjaamaan vahingon, sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
- Mikäli oppilas on sotkenut tai rikkonut koulun omaisuutta, voidaan hänet määrätä kouluajan jälkeen esim. siivoamaan tai korjaamaan aiheuttamansa sotkemiset tai vauriot.