Anni Arffmanin prosenttitaideteoskokonaisuus Heinätorin päiväkotiin on valmistunut

27.09.2023

Oululainen kuvataiteilija Anni Arffman (s. 1985) on toteuttanut Museo- ja tiedekeskus Luupin tilaamana uuteen Heinätorin päiväkotiin sirkusteemaisen teoskokonaisuuden, Sirkus saapuu Heinäpäähän. Teoksissa kiertävän sirkuksen eläimet seikkailevat 1900-luvun alun Heinäpäässä elokuisena yönä ja opettavat paikallisille kotieläimille ja luonnonvaraisille eläimille sirkustemppuja. Eläinten kohtaamista syntyy päiväkodin lapsille mielikuvitusta ja leikkejä innoittavia tarinoita.

Prosenttiperusteiseen kuvataidehankintaan kuuluu kaksi teosta sisätiloissa ja yksi ulkotilassa. Ruokasalissa ja portaikossa on lasermaalatut seinämaalaukset: Sirkus saapuu Heinäpäähän ja Heinätorin vesiposti. Päiväkodin sisäpihan seinästä löytyy teos Tempputuokio, jonka eläinfiguurit on tehty uv-suojattuina teippauksina muotoon leikatun alumiinikomposiitin pintaan. Lasermaalaukset toteutti Suomen Lasermaalaus ja teippaukset Tarratalli.

Arffman on suunnitellut myös suuren määrän eläinaiheita sisätilojen lukuisten lasipintojen läpimenonestotarroiksi ja vessojen jakoseinien kuvatarroiksi. Veikeät eläinhahmot seikkailevat myös verhoissa, joiden printtisuunnittelu on niin ikään Arffmanin käsialaa. Verhokangasta on valmistettu viitenä eri värivariaationa. Paloturvallisten kankaiden toimituksesta on vastannut Eija Nevala Design ja painotyöstä Printscorpio. Verhokankaat on kustannettu käyttäjän irtokalustebudjetista. 

Prosenttitaidehankkeen alkuvaiheessa Heinätorin päiväkodin johtaja Päivi Karppinen esitti toiveen alueen historian huomioimisesta. Toimeksiannon saatuaan Arffman löysi pakinoitsija Atte Kalajoen Oulun taloja ja tarinoita -kirjasta tekstin, jossa muisteltiin Heinäpään sirkushistoriaa. ”Kirjassa kerrottiin, miten sirkukset järjestivät houkutusparaateja, ja pahaa-aavistamaton naapuripitäjän emäntä oli tullut Kirkkokadulla pakinoitsijaa puhisten vastaan, sillä hän oli juuri nähnyt elefantin. Tämä visio matalasta Heinäpään puutalosta, valtavasta elefantista ja ällistyneestä rouvasta oli minusta kovin hauska ja eksoottinen yhdistelmä”, kertoo Arffman. Osoittautui, että Heinäpää on ollut keskeinen paikka Oulun sirkushistorialle. Kiertävät sirkukset pysähtyivät esiintymään Heinätorin läheisyydessä sijainneella maneesilla sekä Uudella Heinätorilla (nyk. Kyösti Kallion puisto) 1800- ja 1900-luvuilla. Samalla Arffman myös toteaa, että sirkushistoriaan liittyvä eläinten ja ihmistenkin kohtelu ei ole pelkkää iloista historiaa: ”Siksi halusin vapauttaa eläimet ihmisten kahleista ja laittaakin ne kohtaamaan yöllä, karanneina. Eläimet temppuilevat yhdessä, mutta vapaaehtoisesti.”

Taiteilijan ja päiväkodin onnistuneesta ja päiväkotitoiminnan arkeen integroituneesta yhteistyöstä kertoo myös se, että Anni Arffmanin kuva-aiheet, kuten hattarat, popparit, temppuilijat ja akrobaatit ovat löytäneet paikkansa päiväkodin ryhmien nimistä.

Heinätorin päiväkoti avautui elokuun puolivälissä kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen miljööseen vuonna 1875 rakennetun Heinätorin koulun pihapiiriin Hollihaassa. Arkkitehtitoimisto Avario Oy:n suunnittelemassa ja Rakennusliike Häyrysen toteuttamassa kaksikerroksisessa päiväkotirakennuksessa on tilat viidelle päiväkotiryhmälle ja kahdelle esiopetusryhmälle sekä ruokala, joka palvelee myös Heinätorin koulua. Kohteen pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti Matti Haikola ja sisustussuunnittelijana sisustusarkkitehti Hanne Juola. Heinätorin päiväkoti on Oulun ainoa ympärivuorokautista hoitoa tarjoava yksikkö.

Anni Arffmanin teokset sijaitsevat Heinätorin päiväkodissa, Torikatu 45 90120 Oulu.

Kuvat: Mika Friman