Uusi itse­pal­ve­lu­kios­ki tar­jo­aa puheoh­jat­tua asia­kas­pal­ve­lua kau­pun­gin asiois­ta kiin­nos­tu­neil­le useil­la eri kie­lil­lä.

Asiakaspalvelun itsepalvelukioski avattiin International House Oulussa

Oulun kaupunki on avannut tekoälypohjaisen asiakaspalvelun itsepalvelukioskin International House Oulussa. Itse­pal­ve­lu­kios­ki on kaik­kien asiak­kai­den käy­tet­tä­vis­sä Busi­ness­A­se­man aukio­loai­koi­na arki­sin kel­lo 9–16.
28.10.2025

Uusi itse­pal­ve­lu­kios­ki tar­jo­aa puheoh­jat­tua asia­kas­pal­ve­lua kau­pun­gin asiois­ta kiin­nos­tu­neil­le useil­la eri kie­lil­lä. Kios­ki tuo hel­pos­ti lähes­tyt­tä­vän ja hyö­dyl­li­sen pal­ve­lu­pis­teen Busi­ness­A­se­mal­le osoit­tees­sa Uusi­ka­tu 52.

Ratkaisu pilotoidaan International House Oulussa (IHO) osana kaupungin digitaalisten palveluiden kehittämistä. Ratkaisun tekoälypalveluna toimii OuluBot. Oulubot on virtuaaliassistentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7.

Innovatiivinen teknologia ja tietoturva etusijalla

Pilotti perustuu Creoir Oy:n kehittämään puheentunnistusteknologiaan, jossa käytetään itsepalvelukioskiin optimoitua mikrofoniratkaisua. 

Ratkaisu mahdollistaa reaaliaikaisen puheentunnistuksen suoraan laitteistossa ilman nettipohjaisia palveluja, mikä takaa korkean tietosuojan ja toimintavarmuuden myös mahdollisissa verkkokatkoksissa.

Osa­na Busi­ness­A­se­man pal­ve­lu­tar­jon­taa toi­mi­va itse­pal­ve­lu­kios­ki tukee usei­ta kie­liä, mikä tekee sii­tä saa­vu­tet­ta­van myös kan­sain­vä­li­sel­le asia­kas­kun­nal­le. 

Innovaatiopäällikkö Olli Rantala kertoo, että yritysten kanssa tehtävä yhteiskehittäminen liittyy Oulun kaupungin strategiseen tavoitteeseen toteuttaa älykkäämpää ja saavutettavampaa asiakaspalvelua Oulussa. Yhteistyö Creoir Oy:n kanssa tuo yhteen huipputeknologian ja kaupungin digitaalisen kehityksen tavoitteet.

Katso myös