Nuoren taiteilijan palkinto 2026 myönnetty Lars Saransalmelle
Oulun kaupungin Nuoren taiteilijan palkinto 2026 on myönnetty 28-vuotiaalle sarjakuvataiteilijalle, kuvataiteilijalle ja graafikolle Lars Saransalmelle. Palkinnon arvo on 3000 euroa.
Saransalmen työssä korostuvat omintakeinen visuaalinen ilmaisu, vahva suhde luontoon ja historiaan sekä yhteisöllinen tekeminen. Saransalmi on valmistunut kuvataiteilijaksi Lapin ammattikorkeakoulusta sekä opiskellut Ruotsissa Kalixin kansanopistossa. Hän toimii monipuolisesti taiteen kentällä ja on aktiivinen osa oululaista kulttuuriyhteisöä.
”Palkinto tuntuu todella merkitykselliseltä. On hienoa, että paikallista taidetta ja tekijöitä arvostetaan. Yhteisö ja yhdessä tekeminen ovat minulle tärkeitä, ja on ilo saada tehdä työtä näiden asioiden parissa”, kommentoi Saransalmi saamaansa tunnustusta.
Nuoren taiteilijan palkinto on tunnustus, jolla Oulun kaupunki haluaa tukea nuoria tekijöitä ja vahvistaa kaupungin kulttuurielämää sekä tukea paikallista taiteentekoa. Palkinnon myöntää Oulun kaupungin hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalautakunta. Palkinto on myös osa Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden 2026 perintötyötä ja vahvistaa pysyviä rakenteita kaupungin kulttuurikentällä.
”Nuoren taiteilijan palkinnolla haluamme nostaa esiin uusia tekijöitä ja vahvistaa Oulun elinvoimaista taidekenttää. Lars Saransalmen työssä yhdistyvät omaleimaisuus, yhteisöllisyys ja ajankohtaiset teemat tavalla, joka puhuttelee laajasti”, kertoo kulttuurijohtaja Katariina Kummala.
Palkinnonsaajan valintaprosessi herätti laajaa kiinnostusta: ehdotuksia saapui määräaikaan mennessä 235, joista lopulliseen tarkasteluun valikoitui 73 ehdokasta.