Arviointi
Peruskoulussa arvioidaan oppilaan työskentelyä, käyttäytymistä, saavutuksia ja edistymistä opinnoissa. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä, totuudenmukaista ja monipuolista. Oppilaan arviointi jaetaan arviointiin opintojen aikana ja päättöarviointiin, joilla on erilaiset tehtävät.
Arviointi tapahtuu suhteessa opetussuunnitelmassa määritettyihin tavoitteisiin. Opetushallituksen laatimat hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät arvioinnin perustana olevan kansallisen tieto- ja taitotason. Oppiainekohtaiset arvioinnin periaatteet on kuvattu opetussuunnitelmassa kunkin oppiaineen kohdalla.
Oppilaan arviointi muodostuu monista eri osa-alueista. Arviointiin kuuluvat suulliset ja vapaamuotoiset kirjalliset palautteet, arviointikeskustelut, erilaiset näytöt tiedoista ja taidoista, kokeet, testit sekä lukuvuoden aikana annettavat todistukset. Arvioinnin käytänteistä ja perusteista tiedotetaan oppilaille ja huoltajille etukäteen.
Arviointi opintojen aikana
Opintojen aikaisen arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta oppilaalle ja hänen huoltajilleen oppilaan opintojen etenemisestä sekä ohjata oppilasta havainnoimaan omaa oppimistaan.
Oppimiskeskustelu ja arviointikeskustelu ovat osa oppimisen arviointia. Oppimiskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimis- ja työskentelytaitoja sekä ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä kysymyksiä.
Syyslukukauden aikana opettaja kutsuu oppilaan ja huoltajan oppimiskeskusteluun, jossa muun muassa asetetaan tavoitteita opiskelulle.
Asetettuihin tavoitteisiin palataan väliarvioinnissa. 1.-2. -luokkien väliarviointi käydään arviointikeskusteluna, johon osallistuvat opettaja, oppilas sekä huoltaja.
Oppilas saa numeroarvioinnin ensimmäisen kerran 4. luokan kevättodistuksessa.