Arviointi
Oppilaan arviointi
Peruskoulussa arvioidaan oppilaan työskentelyä, käyttäytymistä, saavutuksia ja edistymistä opinnoissa. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä, totuudenmukaista ja monipuolista.
Arviointi tapahtuu suhteessa opetussuunnitelmassa määritettyihin tavoitteisiin. Opetushallituksen laatimat hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät arvioinnin perustana olevan kansallisen tieto- ja taitotason. Oppiainekohtaiset arvioinnin periaatteet on kuvattu opetussuunnitelmassa kunkin oppiaineen kohdalla.
Oppilaan arviointi muodostuu monista eri osa-alueista. Arviointiin kuuluvat suulliset ja vapaamuotoiset kirjalliset palautteet, arviointikeskustelut, erilaiset näytöt tiedoista ja taidoista, kokeet, testit sekä lukuvuoden aikana annettavat todistukset. Arvioinnin käytänteistä ja perusteista tiedotetaan oppilaille ja huoltajille etukäteen.
Arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta oppilaalle ja hänen huoltajilleen oppilaan opintojen etenemisestä sekä ohjata oppilasta havainnoimaan omaa oppimistaan.
Väliarviointikeskustelu (1.-2.lk) ja oppimiskeskustelu (3.-5.lk) ovat osa oppimisen arviointia.
Syyslukukaudella opettaja kutsuu 3.-5.lk oppilaan ja huoltajan oppimiskeskusteluun. Oppimiskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimista, osaamista, työskentelytaitoja ja arviointiin liittyviä asioita sekä käyttäytymistä ja ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä aiheita.
Marras-tammikuun aikana opettaja kutsuu 1.-2.lk oppilaan ja huoltajan väliarviointikeskusteluun. Keskustelussa käydään läpi oppilaan osaaminen, oppiminen ja työskentelyn taidot suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin sekä käyttäytyminen suhteessa paikallisen opetussuunnitelman käyttäytymisen kriteereihin. Väliarviointikeskustelu korvaa välitodistuksen vuosiluokilla 1-2.
Vuosiluokilla 1-3 arviointi on sanallista ja vuosiluokilla 4-5 arvioidaan numeroarviointina.