1.-2.lk
Opetussuunnitelma ja arviointi
Vuosiluokkien 1-2 A1-kielen opetussuunnitelman tavoitteet
Valtakunnallisia perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita täydennettiin ja muutettiin vuosiluokkien 1-2 A1-kielen opetusta koskien vuonna 2019. Tämä liite tunnetaan myös nimellä vOPS. Voit tutustua vuosiluokkien 1-2 A1-kielen opetussuunnitelman perusteisiin kokonaisuudessaan tästä linkistä.
Vieraan kielen A1-oppimäärän mukaiset tavoitteet määritellään vOPS:ssa. Tavoitteita on kymmenen (T1-T10) ja näistä T3 sekä T5-10 ovat arvioitavia. Tavoitteiden sisältö on esitetty alta löytyvässä kuvassa.
Tavoitekortteja voi käyttää luokassa oppitunnin tavoitteiden ja rakenteen tai oppilaan itsearvioinnin havainnollistamiseksi.
Opettajan arviointiapu
Arvioinnin tueksi on laadittu havannointilomakke. Lomaketta opettaja voi käyttää pidemmän aikavälin havainnointiin. On hyvä muistuttaa myös oppilaita havainnoitavista asioista.
Oppilaan itsearviointi ja vertaispalaute
VOPSin mukaan oppilaat harjoittelevat opettajan ohjauksessa itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.
Mitä arvioidaan?
- Osaaminen: sanat, ilmaukset (tunnista, toista, tuota)
- Ääntäminen: sanat, ilmaukset
- Opiskelutaidot: kuunteleminen, keskittyminen, toistaminen, huolellisuus, kaverin huomioiminen
Miten meni? Opinko tänään? Alle on listattu helppoja keinoja oppilaiden itsearviointiin.
- Peukutus, ”käsivarsimittari”
- Hymynaamat taululla / oven pielessä – läpsäytä sopivaa
- Jäätelötötterö: valmiiseen jäätelökuvaan väritetään 1-3 palloa tai liimataan valmiita värillisiä jäätelöpalloja.
- Arviointijana: joko liikutaan konkreettisesti janalla tai jana voi olla seinällä ja oma merkki laitetaan sopivaan kohtaan
Materiaaleja:
Itsearviointilomake
Itsearvioinnin ja oman oppimaan oppimisen taitojen kehittämiseksi olemme laatineet oppilaan itsearviointilomakkeen.
Itsearviointi-kämmen
Aihekokonaisuuden jälkeen voidaan käyttää itsearviointiin Piirrä kämmen-arviointipohjaa.
Materiaaleja opetukseen
Vuosikello
Vuosikellosta löydät esimerkkiaiheita, joista voidaan valita tuntien aihepiirejä. Suositeltavaa on, että yhtä aihetta käsitellään mahdollisimman monipuolisesti. Fraaseja ja sanoja toistetaan monipuolisesti. Jaksosuunnitelmamallit (alempana tällä sivulla) tarjoavat apua aiheiden konkreettiseen käsittelyyn opetuksessa.
Jaksosuunnitelmamalli - tervehdykset
1.tunti
Tavoite: Oppilas tunnistaa ja harjoittelee tuottamaan aihepiirin sanoja.
- Aihepiiriin tutustuminen https://www.youtube.com/watch?v=CuI_p7a9VGs
- Keskustellaan tervehtimisestä esim. mitä sanotaan milloinkin. Voidaan katsoa myös videopätkiä eri maiden tervehtimistavoista. ”Good morning” ”Hello” ”How are you?” ”Good afternoon” ”Good evening” ”Good night”
- Sanojen kuunteleminen, toistaminen ja ääntämisen harjoitteleminen: Taululle kuva jokaisesta vuorokaudenajasta ja kellotaulusta, sekä viereen siihen sopiva toivotus. Harjoitellaan näiden ääntämistä toistamalla opettajan mallista.
- Leikitään piirissä seisten kaikki vuorokaudenajat/tervehdykset vuorollaan. Aamukuva ensimmäisenä piirin keskelle. Kaikkien katse lähtee kiertämään sovittuun suuntaan. Kun katse kohtaa toisen oppilaan kanssa, he kävelevät toisiaan kohti, kättelevät/vilkuttavat/hymyilevät tms. ja toivottavat toisilleen Good morning! ja jatkavat matkaa toisen paikalle. Leikissä tulee paljon toistoja, liikettä ja hyvää mieltä.
- Kuunnellaan ja lauletaan matkalaulu: https://www.youtube.com/watch?v=8wuCfZd4jVc
2. tunti
Tavoite: Oppilas tuottaa aihepiirin sanoja ja harjoittelee aihepiiriin liittyviä fraaseja
- Aihepiiriin virittäytyminen https://www.youtube.com/watch?v=-0o79IMmAYE
- Jokainen oppilas saa rintaansa kiinni nimilapun, jossa on oma nimi ja sanat “My name is…” Harjoitellaan myös kysymään What’s your name?” (Voidaan leikkiä vielä ringissä palloa heittäen samalla kysyen. Se, joka saa pallon vastaa ja heittää seuraavalle.)
- Muistellaan yhdessä kuvakorttien avulla kaikki tervehdykset, toistetaan opettajan perässä. Harjoitellaan tervehtimistä ja nimen kysymistä/kertomista vierusparin kanssa.
- Pari-/ryhmätyö tervehdyksistä niin, että jokainen pari saa keksiä itse sopivan liikkeen tervehdykseen, esim. good night haukotellaan silmät kiinni tms. Opettaja auttaa yksinkertaisten ja tervehdykseen liittyvän liikkeen keksimisessä. Kun kaikki ovat keksineet liikkeet ja harjoitelleet niitä, käydään kaikki läpi toistaen sekä tervehdys että liike. Pelataan sitten niin, että pari/ryhmä kerrallaan esittää liikettä ja toiset oppilaat sanovat tervehdyksen englanniksi.
- Kim-leikki: tervehdys-kortit pöydällä ja oppilaat saavat katsoa niitä tarkasti hetken. Kun oppilaat laittavat silmät kiinni, opettaja ottaa jonkin pois ja oppilaat arvaavat mikä puutuu avattuaan silmänsä. Myös oppilaat voivat vuorotellen ottaa jonkin tervehdyksen pois.
- Tunnin lopussa jokainen käy kertomassa opettajan käsinukelle nimensä ”My name is…” ja jonkin muistamansa tervehdyksen.
3. tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja vuorovaikutuksessa.
- Aihepiiriin kertaus https://www.youtube.com/watch?v=gVIFEVLzP4o
- Sanojen muisteleminen, toistaminen ja ääntämisen harjoitteleminen kuvakorttien avulla.
- Draaman statusharjoitus, jossa jokaiselle oppilaalle jaetaan pelikortti, jota ei saa muille näyttää. Mitä suurempi kortti on (esim. kuvakortti=kuninkaallinen) sitä ylhäisempi henkilö on. Mitä pienempi kortti on, sitä alhaisempi henkilö on (esim 2 = kerjäläinen). Sitten aletaan liikkua yhteisessä tilassa ja tervehtiä muita oman “statuksen” mukaisesti (esim kuninkaallinen tervehtii ylväästi jne). Jos korttipakka tuntuu hankalalta, voi statuksen päättää toisellakin tavalla. Lopuksi arvataan muiden kortit.
- Suullinen palaute opettaja/oppilaat oppitunnin aikana, kannustaminen
- Kotiläksy: toivota kotona sopivaan aikaan jokin/jotkin toivotuksista
4.tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja eri tilanteissa. Oppilas arvioi osaamistaan ja/tai työskentelyään.
- Virittely ja aihepiirin kertaus: https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU
- Pistetyöskentely
- Matkalaulu, lauletaan ja leikitään
Musiikin tahdissa liikutaan ja kun tulee kohta ”Kun sanon päivää, hän sanoo…
–> Etsi itsellesi pari ja esim. kättele/halaa/heitä ylävitoset tässä kohtaa ja lausu tervehtiminen.
Lapset voivat keksiä lisää maita ja tapoja.
(Lisäksi muusikin tahtiin liikkuessa voi keksiä erilaisia tapoja liikkuja. Esim. Juosten, hyppimällä, karhunkävelyä, takaperin kävely…) - Tervehdys & liike -leikki aihekokonaisuuden toiselta tunnilta.
- Pieni moniste, jonka avulla kerrataan tervehdyksiä, yhdistämistehtävä, kuvat.
- Kosketa tervehdystä: kuvakortit ovat seinillä eri puolilla luokkaa, yksi oppilaista sanoo tervehdyksen ja muut koskettavat kuvaa nopeasti.
- Arviointi: oppilaiden peukkupalaute oppitunnin lopussa.
- Vaihtoehtolauluja: https://www.youtube.com/watch?v=x23rTDl4AMs
Jaksosuunnitelmamalli - perheenjäsenet
1.tunti
Tavoite: Oppilas tunnistaa ja harjoittelee tuottamaan aihepiirin sanoja.
- Aihepiiriin tutustuminen esim. Laulun Finger family avulla.
- Keskustellaan perheenjäsenistä: Mitä perheenjäseniä oppilaat tietävät englanniksi ja muilla kielillä? Keitä kuuluu perheeseen missäkin kulttuurissa?
- Perheenjäsenten kuunteleminen, toistaminen ja ääntämisen harjoitteleminen esim. kuvakorttien avulla
- Sanastoleikkejä
- Toistamisleikki: Istutaan piirissä. Laitetaan perheenjäsenten kuvat tai perheenjäseniä esittävät nuket pussiin. Nostetaan yksi kuva tai nukke kerrallaan ja laitetaan se kiertämään kädestä käteen sanoen perheenjäsen englanniksi.
- Tunnistamisleikki: Opettaja kiinnittää perheenjäsenten kuvat seinille eri puolille luokkaa. Opettaja sanoo jonkin perheenjäsenen ja oppilaat lähtevät kävelemään esim. robotteina (hitaasti, jäykästi) kohti kuvaa ja koskettavat sitä.
- Tuottamisleikki: Oppilaat jatkavat edellistä leikkiä parin kanssa. Hedelmäsalaatti perhesanoilla.
2. tunti
Tavoite: Oppilas tuottaa aihepiirin sanoja ja harjoittelee aihepiiriin liittyviä fraaseja.
- Aihepiiriin virittäytyminen esim. Laulun Finger family avulla.
- Sanojen kertaus: opettaja näyttää perheenjäsenten kuvia yksi kerrallaan, oppilaat kertovat perheenjäsenen, sitten toistetaan ja harjoitellaan ääntämistä yhdessä
- Fraasileikit:
- Musiikillinen haastattelu: Kuunnellaan ja lauletaan uudelleen laulua Finger family. Oppilaat istuvat pareittain. Toinen pareista laulaa kysymysosan: Daddy finger, daddy finger, where are you? ja toinen näyttää peukaloa ja laulaa vastausosan: Here I am, here I am, how do you do?
- Etsi pari: Oppilaille jaetaan perheenjäsenkortit, yksi kortti per oppilas, kaksi samaa perheenjäsentä per ryhmä. Oppilaat kiertävät luokassa etsien paria kysymällä: –Who’s that? -That’s my…
- Vaihda korttia: Oppilaille jaetaan perheenjäsenkortit, yksi kortti per oppilas, kaikilla eri kortti, mikäli mahdollista. Oppilaat kiertelevät luokassa ja kysyvät toisiltaan: Who’s that? Oppilaat vastaavat oman korttinsa henkilön That’s my… ja kysyvät kaverin kortin perheenjäsentä. Sitten he vaihtavat kortteja vaihdetaan. Näin oppilaat vastaavat mahdollisimman monesta eri perheenjäsenestä. Leikkiä jatketaan lopetusmerkkiin asti.
- Heitä palloa: Tämä on edellisen leikin koonti. Istutaan piirissä ja heitetään palloa oppilaalta toiselle. Pallon lentäessä kaikki kysyvät yhteen ääneen: Who’s that? Ja pallon saanut vastaa oman korttinsa mukaisesti: That’s my…
- Viesti: Vaihda korttia –leikin koonti. Istutaan piirissä. Opettaja pistää viestin liikkeelle kysymällä vieressään olevalta oppilaalta: Who’s that? Oppilas vastaa oman korttinsa mukaan: That’s my… ja kysyy kysymyksen seuraavalta oppilaalta jne. Kysymys kiertää piirissä ja kaikki vastaavat, kunnes opettaja on lopulta kertonut oman korttinsa sisällön. Viestissä voidaan ottaa aikaa.
- Valitse ja arvaa: Oppilaat työskentelevät pareittain. Toinen parista ajattelee jotain perheenjäsentä. Toinen parista arvailee: Is that a mommy? Is that a … ? Toinen vastaa: Yes, it is. / No it isn’t. Vaihdetaan arvuuttajaa. Voidaan jatkaa useita kertoja.
3. tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja vuorovaikutuksessa.
- Aihepiiriin kertaus esim. Family members song –laulun avulla:.
- Sanojen muisteleminen, toistaminen ja ääntämisen harjoitteleminen
- Leikkejä edellisiltä tunneilta valikoidusti
- Piirretään oma kämmen paperille ja perheenjäsenet sormiin. Esitellään sormiperhe parille tai luokalle. That’s me. That’s my mum Liisa. Jne.
4.tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja eri tilanteissa. Oppilas arvioi osaamistaan ja/tai työskentelyään.
- Aihepiirin kertaus esim. Family members song –laulun avulla
- Pistetyöskentely: jakaudutaan 4 oppilaan ryhmiin
- Kosketa perheenjäsentä: kuvakortit luokan seinillä, yksi oppilaista sanoo perheenjäsenen ja muut koskettavat kuvaa mahdollisimman nopeasti
- Katsotaan tietokoneelta tai pädiltä laulu Finger family ja leikitään mukana
- Opettaja kysyy ryhmäläisiltä vuorotellen Who’s that? Näyttäen kuvaa perheenjäsenistä. Opettaja voi samalla arvioida oppilaiden perheenjäsenten osaamista.
- Muistipeli perheenjäsenkorteilla
- Esitellään oma sormiperhe muille ryhmäläisille
Jaksosuunnitelmamalli - numerot 1-10
1.tunti
Tavoite: Oppilas tunnistaa ja harjoittelee tuottamaan aihepiirin sanoja.
- Mietitään ensin, mitä jo kenties osataan.
- Kuunnellaan numerolaulu, esim.(Counting 1-10 song)
- Toistetaan numerot vielä yhdessä ja samalla ope nostaa vastaavan numerokortin ylös tai jos numerot ovat jo entuudestaan kohtalaisen tuttuja, voidaan laulaa edellä kuunneltu laulu. Kiinnitetään samalla huomiota numeron 3 ääntämiseen.
- Lasketaan sormet ja toistetaan numerot ja/ tai rakettina kuuhun-leikki: mennään kyykkyyn ja otetaan raketin lähtölaskenta. Numero kerrallaan noustaan pikkuhiljaa ylös ja numeron 10 kohdalla hypätään rakettina ilmaan.
- Opettaja jakaa jokaiselle numerokortin 1-4 (muokataan ryhmän koolle sopivaksi). Tähän tehtävään tarvittavat numerot on hyvä kerrata vielä ennen liikkeelle lähtöä. Aluksi harjoitellaan kysymys Are you number X? ja vastaukset Yes, I am / No, I am not. Syntyvä ryhmä jatkaa etsimistä yhdessä, kunnes kaikki jäsenet ovat löytyneet.
- Syntynyt ryhmä saa kaksi noppaa ja jokainen vuorollaan heittää nopat. Sanotaan syntynyt laskutoimitus ääneen, esim. Two plus four is six. Tätä jatketaan ajan sallimissa rajoissa. Mikäli noppien yhteissumma ylittää 10, saa heittää uudelleen.
- Lopuksi ryhmä arvioi omaa toimintaansa: peukku ylös, hyvin meni tai peukku vaakaan, ihan hyvin tai peukku alas, ensi kerralla tsempataan. Lähdetään etsimään paria.
2. tunti
Tavoite: Oppilas tuottaa aihepiiriin liittyviä sanoja ja harjoittelee aihepiiriin liittyviä fraaseja.
- Kerrataan numerot joko korttien, sormien tai esim. legopalikoiden avulla. Kuunnellaan edelliskerran laulu tai joku muu numerolaulu.
- Harjoitellaan numeroita yhdessä: ope nostaa ilmaan esim. lyijykyniä tietyn määrän. How many pencils can you see? I see…
- Harjoitellaan numeroita kilpailuna: otetaan jako kahteen (numerot englanniksi!). Joukkueet muodostavat kaksi jonoa vastakkaisin. Opettaja voi sanoa numeron suomeksi tai näyttää sen sormilla. Jonossa ensimmäisenä olijat kisaavat, kumpi sanoo numeron englanniksi ensin. nopein saa vastapuolen kaverin joukkueeseensa. Peli jatkuu, kunnes jompikumpi joukkueista on saanut kaikki vastapuolen jäsenet omalle puolelleen. Kisa toimii erittäin hyvin ulkona. Ryhmän mukaan voi jakaa oppilaat myös kahteen erilliseen peliporukkaan ja mahdollisesti ohjaaja tai joku oppilaista voi toimia ”opettajan roolissa”.
3. tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja vuorovaikutuksessa.
- Virittäydytään aihepiirin kertaamalla numerot. Kuunnellaan joku edellisten kertojen lauluista tai jokin uusi laulu.
- Harjoitellaan numeroita parin kanssa. Oppilaat voivat vaikka laskea parilleen, kuinka monta esinettä hänellä on penaalissa / pulpetissa / repussa. Lopuksi pari antaa palautetta osaamisesta ”käsivarsimittarin avulla” (Toinen kyynärvarsi on rinnan alapuolella ja toinen pystyssä sitä vasten. Pystyssä oleva käsi on viisari, joka näyttää, kuinka hyvin numerot onnistuivat. Jos käsi on pystyssä, erittäin hyvin ja siitä alaspäin siirtyen heikommin.
- Harjoitellaan kysymys How old are you? ja vastaus I am … years old. Kuunnellaan laulu tai How old are you (laulussa tulee numerot 1-12). Käännytään parin tai ryhmän puoleen ja kysytään ikää vuorotellen.
- Jos on aikaa, niin oppilaat voivat merkitä A4-paperille numerot 1-10 eri värein. Jatkossa tätä paperia voidaan hyödyntää eri tavoin. Jos värit on jo opeteltu, paperin avulla voidaan harjoitella vielä numeroita ja kerrata värejä. Number two is green jne. Tätä voidaan tehdä parin kanssa tai pienessä ryhmässä tai osana arviointia, jolloin oppilas kertoo kuvasta asiat opettajalle tai opettaja kyselee (What color is number six?)
4.tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja eri tilanteissa. Oppilas arvioi osaamistaan ja/tai työskentelyään.
- Numeroiden kertaus jollakin aiempien kertojen laululla.
- Pistetyöskentely: oppilaat jaetaan esim. neljän hengen ryhmiin.
- Läpsypeli: pöydällä on numerokortit ja kaksi kärpäslätkää. Ope sanoo numeron ja kaksi kisaa oppilasta kisaa, kuka läpsäisee oikeaa vastinetta ensin.
- Ensimmäinen tunnin noppaharjoitus tai dominopeli-numeroilla
- Edelliskerran numeropaperi: yksi oppilas osoittaa paperista numeroa ja toinen sanoo sen englanniksi.
- Piirretään kaverin selkään numeroita, toinen sanoo numero englanniksi.
- Arviointi: ryhmä arvioi työskentelyään ja osaamistaan peukkumittarilla
Jaksosuunnitelmamalli - värit
1.tunti
Tavoite: Oppilas tunnistaa ja harjoittelee tuottamaan aihepiirin sanoja.
- Aihepiiriin tutustuminen esim. laulun What colour is it? avulla.
- Keskustellaan väreistä: Mitä värejä oppilaat tietävät englanniksi ja muilla kielillä?
- Värien kuunteleminen, toistaminen ja ääntämisen harjoitteleminen esim. kuvakorttien avulla
- Sanastoleikkejä
- Tunnistamisleikki: Opettaja sanoo värin, oppilaat etsivät värin luokasta ja koskettavat sitä. Värikuningas-leikki.
- Toistamisleikki: Myrkkysieni erivärisillä kuvilla, napeilla, esineillä tmv.
- Tuottamisleikki: Kierrä parin kanssa luokassa ja osoita eri värejä. Pari sanoo värin englanniksi.
2. tunti
Tavoite: Oppilas tuottaa aihepiiriin liittyviä sanoja ja harjoittelee aihepiiriin liittyviä fraaseja.
- Aihepiiriin virittäytyminen esim. Laulun What colour is it? avulla.
- Sanojen kertaus: opettaja näyttää värikortteja yksi kerrallaan, oppilaat kertovat värin, sitten toistetaan ja harjoitellaan ääntämistä yhdessä
- Fraasileikit:
- Musiikillinen haastattelu: Kuunnellaan uudelleen laulu What colour is it?, jonka aikana oppilaat kiertävät pareittain luokassa ja koskettavat jotain väriä kysyen What colour is it? Pari vastaa: It’s red. Jne.
- Valitse ja arvaa: Oppilaat työskentelevät pareittain. Toinen parista ajattelee jotain väriä. Toinen parista arvailee: Is it blue? Is it … ? Toinen vastaa: Yes, it is. / No, it isn’t. Vaihdetaan arvuuttajaa. Voidaan jatkaa useita kertoja.
- Etsi pari: Oppilaille jaetaan värikortit, kaksi kutakin väriä. Oppilaat kiertävät luokassa etsien paria kysymällä oman korttinsa värillä: Is it blue? -Yes, it is./No, it isn’t. Samalla voidaan harjoitella nousevaa intonaatiota kysymyksessä.
- Vaihda korttia: Oppilaille jaetaan värikortit, mahdollisimman monta eri väriä. Oppilas painaa saamansa värin mieleen. Oppilaat kiertelevät luokassa ja kysyvät toisilta oppilailta: What colour is it? näyttäen omaa värikorttiaan. Pari vastaa It’s… ja kysyy oman korttinsa väriä. Lopuksi kortteja vaihdetaan. Leikkiä jatketaan siihen asti, että kaikki ovat saaneet oman alkuperäisen värinsä takaisin.
3. tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja vuorovaikutuksessa.
- Aihepiiriin kertaus esim. laulu Blue, I see something blue . Oppilaat osoittavat laulun kuvista laulamaansa väriä.
- Sanojen muisteleminen, toistaminen ja ääntämisen harjoitteleminen
- Leikkejä edellisiltä tunneilta valikoidusti
- Värityskuvia: väritä haluamallasi tavalla, toistele väriä englanniksi värittäessäsi
4.tunti
Tavoite: Oppilas käyttää aihepiirin sanoja ja fraaseja eri tilanteissa. Oppilas arvioi osaamistaan ja/tai työskentelyään.
- Aihepiirin kertaus esim. värikorteilla
- Pistetyöskentely: jakaudutaan 4 oppilaan ryhmiin
- Läpsypeli: yksi oppilas sanoo värejä, muut läpsäyttävät kärpäslätkällä oikeaa värikorttia
- Katsotaan tietokoneelta tai pädiltä laulu Blue, I see something blue ja osoitetaan laulettua väriä
- Opettaja kysyy ryhmäläisiltä vuorotellen What colour is it? näyttäen värikortteja. Opettaja voi samalla arvioida oppilaiden värien osaamista.
- Muistipeli värikorteilla
- Väripelin pelaamista pädeillä Fun English -sovelluksella
- Arviointi: Oppilaat arvioivat omaa ja ryhmänsä pistetyöskentelyä peukkumittarilla ja näyttävät sormilla, kuinka monta väriä ovat oppineet.
Kielisuihkuvideot
Kielisuihkuvideot on tarkoitettu eri kieliin tutustumisen tueksi ennen. Videoilla tutustutaan eri maihin hauskojen Kärppä ja Kurki-hahmojen avulla.
Englanti
Espanja
Ranska
Ruotsi
Saksa
Kärppä ja kurki -kulttuurivideot
Kulttuurivideot toimivat kielisuihkutusvideoiden tukena. Videot esittelevät kielivalikoimassa olevien kielten kohdemaan tai maiden kulttuuria ja myös hieman kieltä hauskojen Kärppä ja Kurki -hahmojen avustuksella.