Kotikansainvälisyys
Mitä kotikansainvälisyys tarkoittaa?
Kotikansainvälisyys tarkoittaa kansainvälisyyden tuomista osaksi oppimista ja arkea. Kotikansainvälisyys rikastuttaa oppilaiden oppimiskokemuksia, lisää kulttuurienvälistä ymmärrystä ja avaa yhteyksiä maailmaan ilman, että tarvitsee matkustaa ulkomaille.
Malleja ja ideoita kv-toimintaan
Globaalikasvatuksen vuosikello (kaikki)
Erilaiset kansainväliset teemapäivät voivat olla osa koulun lukuvuotta. Globaalikasvatuksen vuosikello sisältää taulukkomuodossa kansainvälisiä teemapäiviä sekä linkitykset niihin sopiviin materiaaleihin.
Globaalikasvatuksen ja kansainvälisyyden valinnaisaineiden esimerkit (alakoulu, yläkoulu)
Oulun kaupungin valinnaisainetarjottimella on globaalikasvatukseen ja kansainvälisyyteen perehtymiseen keskittyvät valinnaisaineet. Alakoulussa koulujen on mahdollista tarjota vieraat kielet ja ympäristöoppi kokonaisuutta ja yläkoulussa Euroopan vieraat kielet ja kulttuurit. Valinnaisainekokonaisuuden suunnittelun tueksi olemme laatineet kaksi runkoa. Näistä saat vinkkejä ja ideaa, kuinka kokonaisuutta voi oppitunneilla käsitellä.
Globaalikasvatuksen materiaalipankki varhaiskasvatukseen
Globaalikasvatuksen materiaalipankki varhaiskasvatukseen sisältää oppaan täynnä toimintavinkkejä ihmisoikeus-, rauhan-, kieli- ja kulttuurikasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Oppaan lisäksi materiaalipankissa on toiminnan tueksi tarkistuslista, tulostettava juliste ja tarroja.
Materiaalipankin ovat tuottaneet oululaiset varhaiskasvatuksen opettajat Opetushallituksen rahoittamissa ”Kaikki kartalle globaalisti” ja ”Yhtenäisellä kansainvälisyyden polulla” -hankkeissa Oulun kaupungin Sivistys- ja kulttuuripalveluissa.
Oppilaan kv-passi (alakoulu)
Oppilaan KV-passi on oululaisessa Myllyojan koulussa kehitetty koko koulun yhteinen kotikansainvälisyysohjelma, jossa tutustutaan kansainvälisyyteen ja globaaliskasvatuksen eri teemoihin.
Toisenlainen lahja Dopple-pelin materiaalit (1-2.lk)
Agenda2030-pakopelin materiaalit (3.-6.lk)
Osaamismerkki oppilaalle (perusopetus)
Oppilaiden kansainvälisyysosaamista on mahdollista tunnistaa ja tehdä näkyväksi osaamismerkin avulla. Osaamismerkki voidaan myöntää oppilaalle, joka on esimerkiksi osallistunut aktiivisesti kv-passitoimintaan. Näin oppilas saa tunnustusta osaamisestaan ja voi hyödyntää osaamismerkkiä esimerkiksi kesätyöpaikkaa etsiessä.
Täytä PDF-tiedosto, tulosta tai lähetä se oppilaalle sähköisesti. Voit myös hyödyntää Powerpoint-tiedostoa ja muokata sen ensin omalle koulullesi sopivaksi.
Opettaja voi myöntää osaamismerkin, kun arviointikriteerit täyttyvät. Kriteerit perustuvat opetussuunnitelmaa tukevaan maailmankansalaisen polkuun ja kehitettyihin kv-passimalleihin. Arvioitavat osa-alueet ovat: kieli- ja kulttuuri, rauha ja ihmisoikeudet sekä kansainvälinen toiminta.
Toimintamalleja yläkouluun
1. Yläkoulun kansainvälisyyspolku
Yläkoulun kaikkien oppilaiden yhteinen kansainvälisyyspolku muodostuu koulun yhteisistä toiminnoista, jotka jakaantuvat neljän eri teeman alle (kestävä kehitys, ihmisoikeudet ja hyvän tekeminen, kielitietoisuus ja kulttuurit sekä rauha). Jokainen koulu määrittelee itse, mitkä koulun toiminnot sopivat minkäkin teeman alle.
Teemoista kiinnostuneet oppilaat voivat poiketa polulta ja suorittaa yläkoulun aikana tehtäviä eri teemoista. Tehtävät on suunnattu tietylle luokka-asteelle ja teemajakson päätteeksi palkitaan oppilas koulun resurssien mukaan.
2. Yläkoulun KV-diplomi
Laanilan yläkoulussa kehitetty koulun KV-diplomi sitouttaa oppilaan koulun vuosikellon mukaisiin kansainvälisiin ja kotikansainvälisiin toimintoihin. Koulussamme toteutetaan neljää teemallista kokonaisuutta: kieliopinnot, kulttuurikasvatus, kansainvälinen toiminta sekä rauhankasvatus ja ihmisoikeudet.
KV-diplomi on mahdollista saada päättötodistuksen yhteydessä. Diplomi annetaan oppilaalle, joka on peruskoulun 7.-9. -vuosiluokkien aikana ollut aktiivisesti mukana kansainvälisten tapahtuminen suunnittelussa ja toteuttamisessa ja on osoittanut taitoa ja rohkeutta kommunikoida eri kieli- ja kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa. Jokaisella koulun oppilaalla on mahdollista olla mukana koulun kansainvälisessä toiminnassa koko yläasteen ajan.
Materiaaleja varhaiskasvatukseen, kouluille ja oppilaitoksille
Kansainvälisyyttä kotona -kortit (alakoulu, yläkoulu)
Oulu on täynnä upeaa kansainvälistä toimintaa! Oulusta Maailmalle -korttien muotoon on koottu oululaisten kansainvälisyysrahaa saaneiden koulujen kokemuksia (koti)kansainvälisyystoiminnasta. Kortteja on kahden kappaletta ja niistä saat esimerkkejä ja ideoita myös oman toiminnan suunnitteluun.
Maailmankoulun matkalaukut (päiväkodit, alakoulu, yläkoulu)
Oululaisille päiväkodeille, ala- ja yläkouluille on valmistettu maailmankoulun matkalaukkuja kotikansainvälisyyden ja globaalikasvatuksen välineiksi. Matkalaukut jakaantuvat viiteen eri teemaan: lapsen oikeudet, moninaisuus, rauha ja tunnetaidot, vastuullisuus ja kestävyys sekä viestintä. Laukuista löytyvät valmiit materiaalit ja tuntisuunnitelmat teemojen käsittelyyn eri oppiaineiden tunneille.
Matkalaukut sijaitsevat fyysisesti oppimateriaalikeskuksessa Oulunsalon kirjastossa ja ne ovat toistaiseksi tilattavissa kouluille informaatikko Helena Valtakorven (helena.valtakorpi(at)ouka.fi) kautta. Pääset hyödyntämään matkalaukkuja myös sähköisesti. Alta löydät matkalaukkujen tarkemmat kuvaukset sekä opettajan materiaalin digitaalisessa muodossa.
Rastirata - ihmisoikeudet (yläkoulu, lukio, aikuiset)
Rastirata sisältää 12 tulostettavaa rastia, jotka voi levittää esim. luokkaan tai isompaan tilaan. Rasteja voi kierrellä ryhmissä ja isomman osallistujamäärän kanssa rastit voi tulostaa useampaan kertaan. Rastirata sopii parhaiten yläkouluun, lukioon ja aikuisille.
Rastirata - kulttuuriperintö (yläkoulu, lukio, aikuiset)
Elävä kulttuuriperintö -rastirata sisältää 20 keskustelu -ja toimintatehtävää. Rasteja kierretään 3-5 hengen ryhmissä. Optimaalinen rataan käytettävä aika on 60-90 minuuttia. Rastirata sopii parhaiten yläkouluun, lukioon ja aikuisille.
Rastirata - sivistys (yläkoulu, lukio, aikuiset)
Rastirata sisältää 16 keskustelu- ja toimintatehtävää. Rasteja kierretään 3-5 hengen ryhmissä. Isomman ryhmän kanssa rastit voi tulostaa useampaan kertaan. Optimaalinen rataan käytettävä aika on 60-90 minuuttia. Rata sopii parhaiten yläkouluun, lukioon ja aikuisille.
Rastirata - "YK-seikkailu" (yläkoulu, lukio, aikuiset)
Rastirata sisältää 16 keskustelu- ja toimintatehtävää. Rasteja kierretään 3-5 hengen ryhmissä. Isomman ryhmän kanssa rastit voi tulostaa useampaan kertaan. Optimaalinen rataan käytettävä aika on 60-90 minuuttia. Rata sopii parhaiten yläkouluun, lukioon ja aikuisille.
Virtuaalinen kansainvälisyys
Koulujen virtuaalinen kansainvälisyys tarkoittaa oppilaitosten välistä kansainvälistä yhteistyötä, joka tapahtuu digitaalisia välineitä ja alustoja hyödyntäen ilman fyysistä liikkuvuutta. Se voi sisältää esimerkiksi yhteisiä projekteja, oppitunteja, kulttuurivaihtoa, kieliharjoittelua tai asiantuntijoiden etävierailuja eri maista. Näin kansainvälisyys tulee kaikkien saavutettavaksi ilman fyysistä liikkuvuutta.