Vieraat kielet
Kielipedagogiikka - miten opin ja opetan?
Kielen oppiminen
Kuvan avulla on helppo havainnollistaa eri tapoja kielen oppimiseen, ja jokainen voi pohtia, miten itse oppii parhaiten.
Erilaisia keinoja kielen oppimiseen:
- Sanojen opettelu mahdollisimman monikanavaisesti: kuva, ääni, liike, sanahahmo
- Kuuntelu; minkälaisia asioita oppilas kuuntelee (ope puhuu, laulu), mitä opettaja tuottaa?
- Puhuminen; toista sanoja, reagoi, vastaa kysymyksiin
- Kirjoittaminen, sanahahmoon tutustuminen, mikä esim. englannin kielessä on hyvin erilainen kuin ääntämysasu.
- Esittäminen, draaman keinot; käsi- ja sorminuket, pehmolelut esittävät, nukketeatteri.
- Arvaamalla ja päättelemällä: Opettajan on hyvä rohkaista oppilaita käyttämään mielikuvitusta ja tarttumaan vihjeisiin. Tärkeää on yrittää, vaikka välillä erehtyisikin.
- Askartelemalla tai tekemällä käsin
- Laulamalla, rytmittelemällä ja leikkimällä, kielellä hassuttelemalla
- Ääntäminen ja intonaatio toistamalla mallista/laulamalla laulua
- (Lukeminen: hitaasti, nopeasti, eri rooleissa, esim. opettaja voi lukea esim. satuja ääneen)
Esimerkki kielenoppimismallista
Kuuntele ja toista:
Opettaja sanoo tai kuunnellaan harjoiteltavia sanoja, jotka toistetaan useamman kerran. Apuna voi olla kuva ja/tai sanahahmo.
Toimi:
Lisätään liike/leikki esim. matkitaan tiikerin ääntä tai pingviinin kävelyä. Toiminnallisia harjoituksia tehdään useita erilaisia.
Tunnista ja tuota:
Kun kuvan vaiheita on toistettu monipuolisesti useamman kerran, voidaan edetä tunnistamis- ja tuottamisvaiheeseen. Tunnistamisella tarkoitetaan, että oppilas yhdistää esim. kuulemansa oikeaan kuvaan tai liikkeeseen. Tuottamisvaiheessa oppilas pystyy ilmaisemaan suullisesti harjoiteltavia sanoja tai lauseita.
Kielen opetus
Yhteistyö opettajien välillä (esim. aineenopettaja ja luokanopettaja)
Yhteissuunnittelu: Molempien vahvuudet hyötykäyttöön (aineenopettaja voi antaa vinkkejä ja auttaa kielipedagogiikan täsmätaidoissa esim. ääntämisessä, luokanopettaja voi antaa vinkkejä toiminnallisista tehtävistä ja alkuopetuksen käytänteistä.
Samanaikaisopettajuus: Joko yhteisessä tilassa tai niin, että osa ryhmästä eri tilassa toisen opettajan kanssa, mahdollistaa eriyttämisen ylös- ja alaspäin tai muuten joustavan oppilaiden ryhmittelyn
Pistetyöskentely: Lapset jaetaan pienempiin ryhmiin ja opettajat ja mahdollisesti ohjaaja vetävät eri toimintapisteitä, joissa lapset kiertävät.
Miten kieltä opitaan? On tärkeää tuoda opetuksessa esille, miten monin eri tavoin kieltä voi oppia. Lasten kanssa voidaan keskustella, mistä he ovat vieraskielisiä sanoja ja ilmauksia oppineet, ja millä eri tavoin kieltä voi oppia oppitunneilla.