Kieli-ja kansainvälistymisvalmiudet
Mitä kieli- ja kansainvälistysmisvalmiudet tarkoittavat?
Kieli- ja kansainvälistymisvalmiudet tarkoittavat taitoja, jotka auttavat oppilasta toimimaan vuorovaikutuksessa monikulttuurisissa ja -kielisissä ympäristöissä. Näiden taitojen avulla tuetaan kasvua vastuullisiksi, kriittisesti ajatteleviksi ja kulttuurisesti tietoisiksi yksilöiksi, jotka pystyvät toimimaan aktiivisina kansalaisina paikallisessa ja kansainvälisessä yhteisössä.
Kieli -ja kansainvälistymisvalmiudet osana opetussuunnitelmaa
Kielellisen ja kulttuurisen identiteetin merkitys
Kieli -ja kansainvälistymisvalmiudet ovat osa kansainvälisyyttä laaja-alaisena osaamisena ja niiden tukeminen opetussuunnitelmien mukaista opetus- ja kasvatustyötä.
Kielet ja kulttuurit ovat läsnä kaikkialla, ja niiden merkitys identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan kuulumisessa on hyvin suuri. Kansainvälisyys laaja-alaisena osaamisena lähteekin rakentumaan yksilön kulttuurisen ja kielellisen identiteetin perustalle - kenen silmillä katsot maailmaa ja mistä näkökulmasta lähdet kansainvälistymään?
Kielitietoisuus = tietoisuus itsestä kielen/kielten käyttäjänä.
Kulttuuritietoisuus ei tarkoita sitä, että pitää tietää paljon kaikista kulttuureista vaan tunnistaa, miten kulttuuri vaikuttaa omiin tapoihin, ajatuksiin ja toimintaan.
Kulttuuri on kaikkea sitä mitä teemme, esimerkiksi syömmekö haarukalla, miten puhumme meitä vanhemmalle henkilölle tai vaihdammeko poskisuudelmia tavatessamme. Myös perheellä, koululla ja harrasteryhmillä on omat kulttuuriset käytänteensä. Kulttuurisiin käytänteisiin sosiaalistuminen alkaa jo varhain lapsuudessa.
Kaikissa oppiaineissa ja opetuksessa annetaan kaikkien kielien ja kulttuurien kukkia. Oppilaat voivat käyttää kaikkia osaamiaan kieliä ja vähäistäkin kielitaitoa oppitunneilla. Rohkaistaan käyttämään eri kielisiä lähteitä ja jakamaan vapaa-ajalla hankittuja tietoja kielistä ja kulttuureista.
Maailmankansalaisen polku - apu kieli- ja kulttuurikasvatukseen
Oululaisen lapsen ja nuoren kasvamista maailmankansalaiseksi on kuvattu Oulun Maailmankansalaisen polulla. Maailmankansalaisuutta tarkastellaan tiedon, taitojen ja asenteiden kokonaisuutena. Polku tukee opetussuunnitelman mukaista kieli- ja kulttuurikasvatuksen toteuttamista.