Kaksikielinen opetus
Pohjois-Ritaharjun koulussa on käynnissä kaksikielisen opetuksen pilottihanke, jossa kehitetään kaksikielisen opettamisen mallia, jota voisi myös muilla kouluilla hyödyntää.
Koululla opitaan kaksikielisesti suomen ja englannin kielillä. Opetus on Laajamittaista kaksikielistä opetusta, jossa vähintään 25 % perusopetuksen koko oppimäärän opetuksesta järjestetään kohdekielellä (englanti) koulun opetuskielen (suomi) lisäksi. Tällä hetkellä (lv. 2025-2026) koulussamme opiskelee kaksikielisesti yksi 3. luokka ja yksi 4. luokka sekä kaksi 5. luokkaa.
Hakeutuminen kaksikieliseen opetukseen
Haku
Haku Pohjois-Ritaharjun koulun kaksikieliseen opetukseen toteutetaan aikataulullisesti samaan aikaan erikoisluokkahakujen kanssa.
Opetukseen haetaan täyttämällä ja palauttamalla koululta saatu hakulomake omalle opettajalle.
Kevään 2026 aikataulu ilmoitetaan vuodenvaihteen jälkeen.
Opiskelu
Kaksikielisen opetuksen opetuskäytänteet
Kaksikielisillä luokilla opiskelua toteutetaan Pohjois-Ritaharjussa niin, että pääpaino on matematiikan ja luonnontieteen sekä taito- ja taideaineiden opinnoissa (1. -4. luokat). Myöhemmin (5.ja -6. luokilla) tähän otetaan lisäksi historian ja yhteiskuntaopin opinnot. Lisäksi arjen asiat käydään läpi englanninkielisesti.
Oppimisen välineenä käytetään mm. CLIL menetelmää, jossa kieltä opitaan sisällön kautta kieltä käyttäen. Oppiaineiden termit ja käsitteet käydään läpi ja opetellaan molemmilla kielillä. Myös muissa, kuin painotetuissa oppiaineissa käytetään englannin kieltä opetusta rikastamaan. Päivittäiset rutiinit käydään läpi englanniksi. Äidinkielen opetus toteutetaan vain äidinkieltä käyttämällä.
Kaksikielisen opetuksen tavoitteena on oppijan ikäkaudelle sopiva akateeminen kielitaito, jonka avulla voi ymmärtää, opiskella ja oppia sekä osoittaa osaamista ja tuottaa sisältöä englanniksi. (Taina Wewer, toim.: Kahdella kielellä kiitoon! s.5) Englannin kieltä käytetään myös yleisissä koulun arjen tilanteissa, kuten päivän aloitukset ja lopetukset, ruokailut, siirtymät ja yleisimmät ohjeet, kehoitukset ja käskyt.
Painotetuissa oppiaineissa oppilaiden kanssa käydään läpi aiheeseen liittyvä sanasto ja fraasit, joita kyseisen aiheen opiskelussa tarvitaan, ennen opetuksen aloittamista tai sen aikana. Opetusta havainnollistetaan monikanavaisesti oppijoille ja tukimateriaalia on oppilaan käytössä (scaffolding). Myös TVT:tä hyödynnetään oppimisessa apuvälineenä ja työkaluna (mm. Ville-oppimisympäristön matematiikan englanninkielinen materiaali).
Kaksikielisessä opetuksessa painottuu luonnollinen viestintä ja vuorovaikutus, toiminnallisuus ja oppilaiden aktiivinen kielenkäyttö. (POPS 10.1.)