ErasmusPlus-hankkeen helmiä: Pedagogiikan ja englannin kielen opiskelua Dublinissa

21.09.2023

Kieltenopettaja Anna Puolakanaho opiskelemassa englantia ja pedagogiikkaa Dublinissa, Irlannissa 2.6. -18.6.2023

Sosiaalisen median ja tieteiden kehittämisen myötä tiedon määrä on kasvanut viime aikana hurjasti. Informaatiota on saatavilla monilta kanavilta. Oppimista tapahtuu siis läpi elämän ja opiskelutavat muuttuu sen perässä. Opettajan tehtävänä korostuu tiedon jakamisen sijaan oppimisen ohjaaminen.  Me opettajat tarvitaan koulutuksia ylläpitämään opettamisen tavat ja menetelmät sekä päivittämään osaamista, miten opetusta rakennetaan.

Tämä oli syynä, miksi olin innostunut lähtemään Erasmus-ohjelman kautta kurssille Classroom Management. Irlannista löytyi hieno kurssien yhdistelmä: pedagogiikan lisäksi kurssilla oli viikon kestänyt englannin kielen kurssi.

Ylhäältäpäin kuvattu pöytä, jonka ääressä ihmisiä ja työvälineitä.

Kurssiksi valikoitui Classroom management.

Kurssilla tutustuttiin erilaisiin työtapoihin vauhdikkaalla otteella

Kurssin järjesti Europass Teacher Academy, joka tarjoaa opettajankoulutuskurssit ympäri Eurooppaa 30-ssä kaupungissa, mm. Helsingissä ja Oulussa. Koulu järjesti meille myös asumista yliopistokylän UCD Village asuntolassa.

Ensimmäisen viikon tavoitteena oli ”saada uusia ideoita luokkahuonedynamiikan parantamiseen ja löytää luovia tapoja lisätä opiskelijoiden motivaatiota ja yhteistyötä.

Koulupäivät eivät olleet pitkiä vain klo 14 asti, mutta sen jälkeen koulu järjesti monesti retkiä tai muuta ohjelmaa. Oli meillä kuitenkin riittävästi aikaa kiertää Dublinin nähtävyydet itsenäisestikin.

Kurssi alkoi vauhdikkaasti, aiheisiin tartuttiin heti: esittäminen tapahtui leikiten ja keskusteluttaen erimuotoisessa ryhmässä. Samalla pohdittiin omia pedagogisia valmiuksia, työkokemusta ja aktivoivia menetelmiä oppimiseen. Ennen lounasta ehdittiin jo yhteistyöllä muokkaamaan kurssin tavoitteita, vaihtaa siitä ajatuksia ja listata erilaisia opetusta aktivoituvia keinoja.

Yhtä dynaamisesti jatkui opiskelu viikon ajan. Minusta aina tuntui siltä, että kouluttaja Patrik O'Hare, kuin kapellimestari käynnisti meidän työskentelymme, kun kokeiltiin eri opetusmenetelmiä ja viimeisenä akordina teimme yhteenvedon koko ryhmässä: miltä vasta harjoiteltu työtapa tuntuu, uskaltaako sitä ottaa käyttöön.

Luokkahuoneessa ihmisisä työskentelemässä pienissä ryhmissä.

Työskentelyä luokassa

Tärkeänä osana kurssia oli yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely tai Jigsaw-ryhmätyöskentely. Kun tutustuimme tähän menetelmään, materiaaliksi otimme Irlannin kulttuurin: mytologia, runous, symbolit ja musiikki. Tuloksena oli neljä posteria, ja jokainen meistä joutuu esittämään oma osuutensa ryhmälle.

Paperinen ideakartta luokan seinällä.Ihmisiä työskentelemässä luokkahuoneessa.

Tunneilla tutustuttiin mm. Irlantilaiseen kulttuuriin samalla kun opeteltiin uusia ryhmätyötapoja.

Irlannin historia ja kulttuuri olivat muutenkin vahva osa koulutusta. Usein se oli materiaalina, jolla kokeiltiin eri työtavat, mm. esityksien tutkiminen ja nähtävyyksistä kertominen sekä tietokilpailut. Sen lisäksi koulun ohjelmassa oli vahvasti panostettu maan tietoisuuteen.

Näin tiistaina koulupäivän päätteeksi meillä oli ohjattu kävelykierros kaupungissa, jossa oppaamme kertoi Irlannin historiasta ja Dublinista. Goottiset kirkot, traagisista nälkävuosista kuvaavia veistosryhmiä, rauhallinen ja rento puisto St Stephen's Green - rehevä keidas kaupungin keskellä, värikkäät historiaa hehkuvat rakennukset erivärisine ovineen, meluisa ja iloinen Temple Barin alue personaalisine baareineen – Dubliniin on helppo ihastua! Tunnelmallinen, kotoisa ja viihtyisä kaupunki vie puoleensa, sitä on helppoa kiertää jalan, nauttia porukalla tai yksin vaellellen.

Rakennuksia ja arkkitehtuuria Dublinista.

Maisemia Dublinista, keskimmäisessä kuvassa myös entisessä kirkossa toimiva baari, jossa on irlantilaisia livemusiikki- ja tanssiesityksiä.
 

Kurssiin sisältyi myös kulttuuriin tutustumista

Unohtamaton käynti EPIC-museoon oli meillä torstaina. Koulu järjesti sisäänpääsyn museoon ja opettaja antoi ohjeet näyttelyn tutustumiseen. Museo kertoo irlantilaisten siirtolaisuudesta ympäri maailmaa. Kyse on yli 10 miljoonasta ihmisestä, jotka ovat muuttaneet maailmalle 1600-luvulta lähtien. Museossa on esillä interaktiivisessa muodossa monien maasta muuttajien tarinoita: heidän useammin traagisesta lähdöstä kotimaastaan ja selviämisestä uudessa maassa.

Yllätyksiä odotti näyttelyn viimeisissä saleissa, kun selviytyy irlantilaisten saavutuksista maailmalla urheilussa, kulttuurissa, politiikassa, designissa...

Yksityiskohtia EPIC-museosta. Iso mainosbanneric, kirja ja metallinen laiva.
Yksityiskohtia EPIC- Muoseosta (The Irish Emigration Museum).
 

Koulumme ohjelman helmi oli iltapäivällä koulutiloissa järjestetty Irish dancing -opetusta. Isolla porukalla laskettiin askeleet ja tanssitunnin lopussa päästettiin tanssin pyörteisiin.

Ihmiset tanssimassa isossa salissa.Mainos Irlantilaisesta tanssitunnista.

Irlantilaista tanssia harjoittelemassa.
 

Lauantaina ryhmämme kävi päiväretkellä Glendaloughissa, joka sijaitsee Wicklowvuorten kansallispuistossa. Laakson nimi (Gleann Dá Loch) tarkoittaa kahden järven laaksoa. Maisemmat alajärven rannalla ovat aivan satumaiset, sumuinen sää loi mystistä tunnelmaa.

Järven ranta kahden vuonon välissä sumuisess maisemassa.

Kohteita kuvattuna info-taululla Glendahlin kansallispuistossa.

Polkuja pitkin patikoimme reittejä järven rannalla, metsässä ja kukkuloilla.
 

Glendaloughissa sijaitsee vanha luostari, jonka perusti Pyhä Kevin vielä varhaiskeskiajalla. Luostarialue tuhoutui 1300-luvulla, jäljelle on jäänyt vain kirkkojen raunio ja paljon hautoja. Sellainen hiljennettävä ja rauhoittava tämä luontoreissu oli…

Meidän ryhmäläisemme onnistuivat ystävystyä keskenään, me asumme samassa asuntolassa ja pääsimme sujuvasti järjestämään yhteistä ohjelmaa iltapäivinä: kävimme itärannikolla olevassa Howth kalastajakylässä, pidimme espanjalaiset tortilla-bileet, kiersimme pubeja ja museoita, maistelimme paikallista ruokaa.

Kuvassa Dublinilainen pubi ja iloinen ihmisjoukko bussissa.

Ranta-maisema Howth kalastajakylästä.

Yhteisiä retkiä tehtiin myös vapaa-ajalla museoihin, syömään ja lähialueille.
 

Toinen viikko vierähti englannin kielen kurssilla

Toisella viikolla oli englannin kielen kurssi. Tämän kurssin opiskelijat saapuivat Espanjasta, Saksasta, Italiasta, Puolasta ja Ranskasta. Englannin kielen taso meillä oli melko samantasoista, mikä edellytti sujuvaa yhteistyötä. Kurssilla harjoittelimme kielioppia, sanastoa, ääntämistä, mutta ennen kaikkia pyrimme parantamaan kommunikointitaitojamme. Työskentely taas oli hyvin intensiivistä, opiskelutavat olivat monipuolisia ja vaativat opiskelijoiden aktiivisuutta.

Opettajamme Miriam Stewart sai meidät laulamaan, kilpailemaan, tanssimaan, kirjoittamaan tarinoita (tarinankerronta eli storytelling) ja esittämään niitä (draamaopetus).

Kuvakollaasi luokkahuoneessa työskentelystä.Oppitunneilla tehtiin monenlaisia harjoituksia myös draaman kautta.
 

Eräs meidän opettajamme kurssin loppuessa oikein masentui: hän oivalsi, että omassa opetuksessaan hän on ”aivan dinosaurus”, koska hänen opetusmenetelmänsä ovat niin vanhanaikaisia.

Viimeinen tehtävämme oli askarrella matkalaukku ja ”täyttää” se kurssilla saaduilla asioilla

Kuvakollaasi jossa on askarreltu opituista asioista paperisia muistoja.Viikon lopuksi koottiin opittuja asioita omaan "matkalaukkuun" mukaan kotiin viemisiksi.
 

Kun piirissä esitimme omat ”matkalaukkumme”, tunnelma oli haikea ja liikuttava: viikko oli niin ihana ja vauhdikas, mutta se oli ohi nyt. Oli aivan käsittämätöntä, että aika ehti jo vierähtää loppuun ja meidän oli pian erottava!

Oli kaikkien puoleen onnistunut matka: tutustuin Irlantiin ja saan paljon ajatuksia ja ideoita työhön. Kiitos tästä erikoisesta mahdollisuudesta Erasmukselle ja opistollemme!