Sustainable Entrepreneurship from an Educational Perspective

Ulrika Persson-Fischierin luentovideon mainos.

Ulrika Persson-Fischier on tutkija ja opettaja Uppsalan yliopistossa. 

Luennossaan hän esittelee, miten käsitellä yrittäjyyskasvatusta kestävän kehityksen näkökulmasta. Hän osoittaa yhtäläisyyksiä kestävyyden ja yrittäjyyden opetuksen välillä sekä keskustelee siitä, miten löytää ratkaisuita yrittäjämäisten taitojen avulla globaaleihin haasteisiin.

Materiaaleja saa hyödyntää opetuskäytössä ja itsenäisessä opiskelussa.

Ilmoittaudu 24.1.2024 klo 14:30-15:30 (EET) verkossa järjestettävään seminaariin.
Seminaariin ilmoittautuminen on päättynyt! Lämmin kiitos osallistujille.
Seminaarista ei ole saatavilla tallennetta.

Materiaalit koulutus- ja opetuskäyttöön

Videoluento - suomenkielinen tekstitys ja diat

Videoluento - puhekielinen tekstitys (RU) ja diat

Videoluento - englanninkielinen tekstitys ja diat

Ennakkotehtävä 24.1.2024 seminaariin

Ideoita ja ajatuksia seminaariin osallistujilta

Vastauksia kysymykseen "Miten voisit sisällyttää näitä teemoja kouluarkeen ja mitä voit tehdä oman opetuksesi sisällä?

Vuosi yrittäjänä - kurssin hyödyntäminen oppilaitoksessaVierailut tai muu tutustuminen kestävyyttä edistävissä ja toteuttavissa yrityksissä ja/tai projekteissaYritysyhteistyö - harjoitellaan yhteistyössä yritysten kanssa ratkaisemaan heidän aitoja ongelmiaan osana aineenopetusta
Oppiainekohtainen työskentely: MA - lasketaan esimerkiksi tuottavuuslaskelmiaOppiainekohtainen työskentely: AI - käsitellään teemaan liittyviä tekstejä omalla äidinkielelläOppiainekohtainen työskentely: vieras kieli - käsitellään teemaan liittyviä tekstejä opetettavalla kielellä (yhdistä mediakasvatukseen ja kriittiseen lukutaitoon)
"Possibility mapping" (mahdollisuuksien kartoittaminen): Harjoitellaan tarkastelemaan, mitä minulla jo on ja mitä voin tehdä sillä.Yhteisopettajuus - kestävyyden tai yrityskasvatukseen perehtyneen opettajan tuki aineenopettajalleToiminnallinen ja tekemällä oppiminen esim. Toolcamp -metodin mukainen työskentely
Kahdenvälinen yhteistyö (ruotsalainen ja suomalainen koulu) ja termien sekä käsitteiden tarkastelu - ymmärrämmekö kestävyyteen ja yrittäjyyskasvatukseen liittyvää terminologiaa samoinOppiainekohtainen työskentely: HI/YH - tarkastellaan esim. yritysten kestävyysajattelua ennen, nyt ja tulevaisuudessaVaihda opetettavassa aineessa lähestymistapa niin, että tarkastele opetettavaa asiaa kestävyyden ja viheliäisten ongelmien (wicked problems) kautta.