Oppimisen tuki
Kouluterveydenhuolto
Terveydenhoitaja pyrkii tapaamaan oppilaat vuosittain terveystapaamisessa. Lisäksi peruskoulun aikana järjestetään kolme laajaa terveystarkastusta. Laajaan terveystarkastukseen sisältyy sekä terveydenhoitajan että lääkärin tapaaminen. Tarvittaessa järjestetään kontrollikäyntejä ja terveystarkastuksia myös yksilöllisen tarpeen mukaan.
Koulupäivän aikana ilmenevissä selvissä sairaustapauksissa opettaja voi ohjata oppilaan kotiin. Tarvittaessa opettaja ohjaa oppilaan terveydenhoitajan arvioitavaksi.
Oppilailla on koulun puolesta tapaturmavakuutus, joka kattaa koulupäivän ja koulumatkat. Koulupäivän aikana esiin tulleissa tapaturmissa hoidon tarve arvioidaan koulussa, tarvittaessa laaditaan tapaturmailmoitus. Terveyskeskushoitoa vaativissa tilanteissa otetaan yhteyttä vanhempiin. Jos kouluaikana tapahtunut tapaturma tai vamma tulee ilmi kotona ja se vaatii lääkärin hoitoa, vanhemmat huolehtivat lapsen lääkärikäynnin ja tällöin voitte olla yhteydessä kouluun tapaturmailmoituksen tekemiseksi.
Muissa sairausasioissa ja vapaa-ajan tapaturmissa vanhempien tai oppilaan tulee hakeutua hoitoon suoraan omaan hyvinvointikeskukseen tai yhteispäivystykseen. Koululääkäri ei hoida sairasvastaanottoa koululla.
Haukiputaan hyvinvointikeskuksen neuvonta ja ajanvaraus puh. 08 558 54600.
Allergia-asioista vanhemmat tiedottavat suoraan omalle opettajalle tai luokanvalvojalle.
1.-5. luokkien terveydenhoitaja Mirja Kulmala, sijaisena Anna Huuki p. 040 7732809
- Paikalla Haukiputaan koululla ma-to klo 8.00-15.30
- Vastaanotto Keiskan koululla pääsääntöisesti parillisten viikkojen keskiviikkoisin
- Käynnit ilman ajanvarausta päivystysaikoina ma-to klo 11-11.30
- Ensisijainen puhelinaika hoitolomaselvityksiä varten päivystysajalla klo 11-11.30
6.-9. luokkien terveydenhoitaja Maria Matikainen, p. 050 4617520
- Paikalla ma-to klo 8-16, perjantaisin klo 8-13.
Käynnit ilman ajanvarausta päivystysaikoina ma-pe klo 12-13.
Koulutapaturmat
Oulun kaupungilla on tapaturmavakuutus, joka korvaa oppilaalle koulussa, opetusohjelman mukaisilla matkoilla kotimaassa ja ulkomailla sekä koulumatkalla tapahtuneiden tapaturmien hoidon.
Katso tarkemmat ohjeet koulutapaturmia ja esinevahinkoja koskien tästä.
Oppilaanohjaus
OPPILAANOHJAUKSEN KESKEISET TAVOITTEET
- oppilaan kasvun ja kehityksen tukeminen
- opiskeluvalmiuksien ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen
- elämänhallintataitojen vahvistaminen
- työelämään tutustuminen
- eri koulutusmahdollisuuksien ja ammattitietojen tunnetuksi tekeminen
Ohjaus tapahtuu luokkamuotoisesti, pienryhmissä ja henkilökohtaisena ohjauksena.
OPPILAANOHJAUS 7. LUOKALLA
7. luokkien tuntijako
Alakoulusta Yläkouluun
- yläkoulun käytänteisiin ja sääntöihin tutustuminen
- perusopetuksen rakenne
Opiskelu
- opiskelutaidot ja niiden kehittäminen
- opiskeluasenne ja sen merkitys oppimiseen
- arviointi
- valinnaisaineet
- TET eli työelämään tutustuminen
Ihmisenä kasvaminen
- itsetuntemus
- suvaitsevaisuus
- hyvät tavat ja muiden huomioon ottaminen
OPINTO-OHJAUS 8. LUOKALLA
8. luokkien tuntijako
Koulutus
- Suomen koulutusjärjestelmä
- jatko-opintomahdollisuudet
- lukio-opinnot
- ammatillinen koulutus
- ammattilukio
Työelämä
- elinkeinorakenne ja ammattialat
- ammatti- ja työelämätietoutta
- TET eli työelämään tutustuminen
Ihmisenä kasvaminen
- itsetuntemus
- omien vahvuuksien tunnistaminen
OPINTO-OHJAUS 9. LUOKALLA
9. luokkien tuntijako
Opiskelu
- opiskelutaidot
- opiskelutavoitteiden asettaminen
Koulutus
- toisen asteen oppilaitokset
- muut koulutusvaihtoehdot
- tutustumiskäynnit ja vierailijat
- jatko-opintoihin hakeutuminen
- pääsy- tai soveltuvuuskokeisiin ohjaaminen
Työelämä
- työelämätietouden laajentaminen
- TET eli työelämään tutustuminen
Ihmisenä kasvaminen
- itsetuntemus
- omien jatko-opintotavoitteiden selkiyttäminen
HAUKIPUTAAN OPINTO-OHJAAJAT JA VASTUULUOKAT
7DF, 8BCD, 9ADF, 9SQ
Sanna Heloneva 050 447 3411
7ABE, 8AEF, 9BCE
Seppo Rantahalvari 050 447 3166
7C, 8G, MNO
Sohvi Pietilä 040 610 6494
Opiskeluhuolto
Oppilashuollon tarkoituksena on pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvät olosuhteet koulutyön tekemiseen. Oppilashuollon tehtäviin kuuluu oppilaiden hyvän oppimisen, fyysisen ja psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja niiden ylläpitäminen.
Pääpaino opiskeluhuollossa on ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Sitä varten koulullamme toimii yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, miten yllä kuvatut tehtävät toteutuvat koulumme toiminnassa. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat rehtori, apulaisrehtorit, opinto-ohjaajat, kouluterveydenhoitajat, koulukuraattori, koulupsykologi, erityisopettajia, vanhempainyhdistyksen edustaja, oppilaskunnan edustaja ja toisinaan myös muuta koulun henkilökuntaa tai yhteistyötahoja.
Tarvittaessa oppilaalle tarjotaan yksilökohtaista oppilashuoltoa. Yhdessä oppilaan ja perheen kanssa sovitaan millä kokoonpanolla oppilaan asiassa tavataan. Tätä kokoonpanoa kutsutaan monialaiseksi asiantuntijaryhmäksi. Pidetyistä tapaamisista kirjataan oppilashuoltokertomus, joka löytyy Wilmasta Muistiot-kohdasta.
Koulukuraattori
Koulukuraattorina toimii Maria Lähdemäki (040 563 7664). Hänet tavoittaa puhelimitse, Wilman kautta ja sähköpostitse (maria.lahdemaki @ pohde.fi).
Koulukuraattorin työn tavoitteena on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä. Kuraattori työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä erilaisissa koulunkäyntiin ja oppilaan elämään liittyvissä haasteissa, tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteen. Keskustelut ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia.
Koulupsykologi
Koulupsykologina työskentelee Liisa Kontio (050 4201 588). Hän on koululla pääsääntöisesti maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin. Hänet tavoittaa puhelimitse, Wilman kautta ja sähköpostitse (liisa-maija.kontio @ pohde.fi).
Koulupsykologin työn tavoitteena on auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin, oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa. Koulupsykologi työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Huoltajalla on mahdollisuus olla suoraan yhteydessä koulupsykologiin, kun jokin pieni tai suuri lapseen liittyvä asia askarruttaa.
Lisää tietoa oppilashuollon kuraattori- ja psykologipalveluista löydät Oulun kaupungin nettisivuilta. Sieltä löytyy myös video oppilashuollon palveluista esi- ja perusopetuksessa.
Lue lisää oppimisen tuesta ja oppilashuollosta tästä.
Walk in -aika
Oppilaat pääsevät halutessaan tapaamaan koulukuraattoria ja koulupsykologia myös ilman ajanvarausta joka maanantai klo 11.45-13.00. Vastaanotto tapahtuu tuolloin koulukuraattorin työhuoneessa Y118. Mikäli tulijoita on useita, edetään jonotusperiaatteella.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Opetukseen osallistuvalla (oppilaalla) on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. (PL30 §, 24.6.2010/642)
Yleinen tuki
Yleisellä tuella tarkoitetaan kaikille oppilaille suunnattua tukea sekä opiskeluhuollon palveluita. Yleisellä tuella pyritään ennakoimaan oppimisen esteitä ja edistämään oppimista. Yleisen tuen muotoja ovat mm. eriyttäminen, osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus.
Tehostettu tuki
Jos yleisen tuen muodot eivät ole riittäviä, oppilaalla on oikeus saada tehostettua tukea. Tehostetussa tuessa oppimääriä ei yksilöllistetä, mutta opetus- ja ohjausmuotoja voidaan yksilöllistää. Tehostetun tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan kanssa pedagoginen arvio ja sen pohjalta oppimissuunnitelma Wilmaan.
Erityinen tuki
Erityinen tuki on oppimisen ja hyvinvoinnin tuen vahvin muoto. Erityisen tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa pedagoginen selvitys ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) Wilmaan. Erityisen tuen päätös on määräaikainen. Oppilaan tuki pyritään tuomaan ensisijaisesti oppilaan omaan luokkaan. Jos on oppilaan edun mukaista järjestää opetus pienryhmässä, oppilas voidaan saada paikan pienryhmästä. Erityisen tuen aikana oppilaan oppimääriä voidaan tarvittaessa myös yksilöllistää. Erityisen tuen muodot suunnitellaan aina yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa.
Koulussamme on käytössä monia erilaisia erityisen tuen muotoja:
- Osa-aikaista erityisopetusta annetaan sitä tarvitsevalle oppilaalle laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien toimesta niissä aineissa/ asioissa, joissa oppilas tarvitsee tukea.
- Pienluokilla on enintään kymmenen oppilasta, jolloin opettajalla ja koulunkäynninohjaajalla jää enemmän aikaa huomioida niissä opiskelevien oppilaiden yksilölliset tarpeet.
- Koulumme alueellisissa pienryhmissä opiskelee oppilaita myös muista lähialueiden kouluista. Näissäkin luokissa maksimioppilasmäärä on kymmenen oppilasta. Opettajana on erityisluokanopettaja, jolla on usein työparina koulunkäynninohjaaja. Pienryhmiäluokkien aikataulut voivat poiketa muun koulun aikatauluista esim. tuntien alkamisajankohdan tai välituntiaikataulujen osalta.
- Koulussamme toimii myös useita pidennetyn oppivelvollisuuden luokkia.
Joustava perusopetus
Haukiputaan koulussa toimii joustavan perusopetuksen ryhmä, ns. Jopo-luokka. Se on tarkoitettu 8.- ja 9.-luokkien oppilaille, jotka haluavat opiskella peruskoulun kaksi viimeistä vuotta pienessä, käytännönläheisessä ryhmässä, jossa koulutyöskentelyn ohessa on kokemuksellista oppimista, mm. erilaisia retkiä ja työssäoppimisjaksoja tavallista peruskoulua enemmän. Jopo-luokalle haetaan keväisin erillisessä haussa.