Järjestyssäännöt
Koulun järjestyssäännöt ja kurinpidon portaat:
Täältä löydät koulussamme määritellyt järjestyssäännöt sekä kurinpidon portaat. On tärkeää noudattaa yhdessä sopimia järjestyssääntöjä, jotta koulussamme olisi viihtyisää ja turvallista.
Opetusta häiritsevälle, muuten koulun järjestystä rikkovalle tai vilpillisesti menetelleelle oppilaalle voidaan määrätä perusopetuslaissa säädetty kurinpitotoimi tai ojentaa häntä perusopetuslaissa tarkoitetuilla tavoilla. Kurinpidossa etenemme koulumme kasvatuskeskustelumallin mukaisesti.
Läsnäolon tukeminen - poissaolojen vähentäminen
Noudatamme koulussamme Oulun kaupungin kouluille kehitettyä läsnäolon tukemisen mallia: Hyvä olla koulussa! Läsnäolon tukeminen Oulussa, joka sisältää toimintaohjeita oppilaiden läsnäolon ja kiinnittymisen tukemiseen sekä koulupoissaolojen ennaltaehkäisemiseen, seurantaan ja niihin puuttumiseen.
Tältä sivulta löydät koulumme yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman sekä kiusaamisen puuttumisen käytänteet.
Järjestyssäännöt
Järjestyssäännöt - Kellon koulu
Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Näiden järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Järjestyssäännöt ovat voimassa oppilaan ollessa koulupäivään liittyen koulualueella tai osallistuessa koulun toimintaan koulun ulkopuolella.
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Oppilaalla on oikeus:
- maksuttomaan ja opetussuunnitelman mukaiseen perusopetukseen
- yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun
- oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
- turvalliseen opiskeluympäristöön
Oppilaalla on velvollisuus:
- osallistua opetukseen, ellei hänelle ole myönnetty lupaa poissaoloon
- noudattaa järjestyssääntöjä ja muita opetuksen järjestäjän ohjeistuksia
- suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti
- ylläpitää viihtyisyyttä ja työrauhaa
Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
- Koulussa pitää käyttäytyä ystävällisesti, kohteliaasti ja rehellisesti.
- Koulun aikuisten antamia ohjeita on noudatettava.
- Kiusaaminen on kielletty kaikissa muodoissa. Kiusaamisesta on kerrottava aikuisille.
- Kiroilu ja toista loukkaava puhe on kielletty.
- Toisen henkilön lyöminen, potkiminen, töniminen tai muu fyysinen vahingoittaminen on kielletty.
- Toisen henkilön tai koulun omaisuuteen luvatta koskeminen on kielletty. Toisen omaisuuden rikkomisesta seuraa korvausvelvollisuus.
- Koulun tilat on pidettävä siistinä. Tavarat säilytetään niiden omilla paikoillaan ja järjestyksessä.
- Energiajuomien, virvoitusjuomien, karkkien, purukumin ja muiden herkkujen tuominen kouluun on kielletty pl. erikseen tiedotettuina tapahtumapäivinä.
- Ulkovaatteiden, kenkien ja päähineiden tuominen sekä hupun käyttäminen opetustiloissa on kielletty.
Oleskelu ja liikkuminen
- Koulumatkoilla on noudatettava liikennesääntöjä. Koulumatkoilla suositellaan pyöräilykypärän sekä heijastimen käyttöä. Koulun pyöräretkillä kypärän käyttäminen on pakollista.
- Koulun piha-alueella on liikuttava jalkaisin. Säilytä kulkuvälineitä niille varatuilla paikoilla.
- Oppitunneille tulee saapua ajoissa.
- Koulun sisätiloissa on liikuttava rauhallisesti kävellen.
- Ruokalan läpikulku on kielletty.
- Välitunti alkaa, kun opettaja lopettaa tunnin.
- Menen ulos viivyttelemättä ja välituntialueelta poistuminen on kielletty.
- Välitunneilla on noudatettava yksiköiden erillisiä välituntiohjeita.
- Ruokailuissa on noudatettava yksiköiden erillisiä ruokailuohjeita.
Puhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö ja säilyttäminen
- Puhelimet ja muut mobiililaitteet pidetään häiriöttömässä tilassa repussa/laukussa. 7.-9.luokkien oppilaat voivat käyttää mobiililaitetta välitunneilla tai muuna opetuksettomana aikana vain koulun ulkopiha-alueella. Opetuksetonta aikaa on myös koulupäivän aloitukseen ja lopetukseen liittyvä oleilu ja siirtyminen koulun alueella.
- Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimiseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon tai apuvälineenä.
- Puhelimet ja muut mobiililaitteet säilytetään oppitunnin aikana puhelinparkissa tai muussa opettajan osoittamassa paikassa.
- Puhelinta ja muuta mobiililaitetta saa opettajan luvalla käyttää, jos oppilaalla on kiireellinen tarve oppitunnin tai muulloin koulupäivän aikana olla yhteydessä huoltajaan esimerkiksi oppilaan sairastumisen vuoksi. Oppilaalla on aina oikeus ilman koulun henkilöstön lupaa hätätilanteessa soittaa hätänumeroon.
- Ruokailussa, juhlissa tai muissa tilaisuuksissa puhelimen käyttö on kielletty.
- Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää toisen henkilön kuvaamiseen tai videoimiseen ilman opettajan ja kuvattavan henkilön lupaa.
Päihteet, tupakkatuotteet ja vaaralliset esineet
- Tupakkatuotteiden, päihteiden ja huumaavien aineiden tuominen kouluun on kielletty.
- Teräaseiden ja muiden vaarallisten esineiden ja aineiden tuominen kouluun on kielletty.
- Oppilaalla on velvollisuus pyydettäessä luovuttaa häiritsevä tai kielletty esine/aine koulun aikuiselle.
Järjestyssääntöjen rikkominen - Kurinpito
Opetusta häiritsevälle, muuten koulun järjestystä rikkovalle tai vilpillisesti menetelleelle oppilaalle voidaan määrätä perusopetuslaissa säädetty kurinpitotoimi tai ojentaa häntä perusopetuslaissa tarkoitetuilla tavoilla.
Kasvatuskeskustelu on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen. Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella.
Muita kurinpitotoimia ja -keinoja sekä turvaamistoimia ovat luokasta poistaminen, jälki-istunto, opetuksen epääminen jäljellä olevan työpäivän/seuraavan työpäivän ajaksi, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen.
Opettajilla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa.
Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta. Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.
Järjestyssäännöt on päivitetty 06/2025.
Kasvatuskeskustelumalli
Koulussamme käytetään seuraavaa kasvatuskeskustelumallia kurinpidossa.
Hyvä olla koulussa, läsnäolon tukeminen Oulussa -malli
Noudatamme koulussamme Oulun kaupungin kouluille kehitettyä läsnäolon tukemisen mallia.
Lue lisää Oulun kaupungin läsnäolon tukemisen mallista tästä.
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma
Sopu-toiminta
Kellon yksikössä toimivat sopu-opettajat, jotka ratkovat yhdessä oppilaiden kanssa ristiriitatilanteita ja kiusaamistapauksia. Muut opettajat voivat lähettää oppilaita ratkomaan asioita sopu-opettajan kanssa, jos tilanne sitä vaatii. Tapaamisessa sovitaan yhdessä pelisäännöt ja opettaja järjestää seurannan.
Vastuuopettajina toimivat alaluokilla Juha Saarinen ja Miikka Mettovaara, yläluokilla Jaana Heikkinen.
Takkurannan ja Kiviniemen yksiköiden VERSO-ohjelma
Takkurannan ja Kiviniemen yksiköissä käytämme Versoa eli vertaissovittelua ehkäisemään kiusaamista.
Verso eli vertaissovittelu on selkeä toimintamalli, jonka avulla sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat riidan osapuolia itse löytämään ratkaisun ristiriitaansa. Vertaissovittelijat ohjaavat keskustelua, jossa osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia molemmille sopivia ratkaisuvaihtoehtoja. Mallia noudattamalla riidan osapuolet etenevät niin halutessaan kirjalliseen sopimukseen, jonka toteutumista seurataan. Mikäli osapuolet eivät löydä molemmille sopivaa ratkaisua, asian käsittely siirtyy koulun aikuisten vastuulle.
Sovittelutoiminta tukee muita koulussa olemassa olevia puuttumisen menetelmiä ja antaa hyvän työvälineen eritasoisten konfliktien lapsiystävällisen ja varhaisen käsittelyn toteuttamiseen. Tavoitteena on puuttua mahdollisimman varhain mieltä pahoittavaan toimintaan ja ehkäistä isompien konfliktien syntymistä. Sovittelutoimintaa ohjaa aina henkilökunnan jäsenistä koulutettu tiimi, joka arvioi kunkin tilanteen soveltuvuuden vertaissovitteluun ja vastaa siitä, että koko sovittelun prosessi käydään läpi.
Päiväkodissa tai koulussa jo varhain opittu sovittelun taito vähentää tutkitusti häiriökäyttäytymistä ja mallintaa myönteistä sosiaalista konfliktinhallintaa myös myöhemmässä elämässä. Perusteet sovittelutoiminnalle oppilaitoksissa löytyvät muun muassa perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Lapsen vahva toimijuus omien riitatilanteiden käsittelyssä ja ratkaisussa on lasten oikeuksien sopimuksen mukaista.
Lue lisää VERSO-ohjelmasta, vertaissovittelusta ja tuoreimmista tutkimustuloksista tästä.