Oppimisen tuki
Oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan.
Oppilas saattaa tarvita oppimisessa tai koulunkäynnissä tukea tilapäisesti tai pitkäkestoisesti. Tuen tarve voi vaihdella vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Koulun antama tuki riippuu vaikeuksien laadusta ja laajuudesta.
Kouluterveydenhuolto
Laanilan koulussa toimii kouluterveydenhoitaja Reetta Blomster. Hän on tavoitettavissa Wilman kautta tai puhelimitse puh. 044 703 4623.
Terveydenhoitajan päivystystunnit ovat ma-pe klo 12-13, jolloin oppilas voi tulla tapaamaan terveydenhoitajaa ilman ajanvarausta.
Vastuulleni kuuluvat kouluterveydenhuollon osalta Laanilan yläkoululaiset sekä Laanilan lukion 3-4. vuosikurssin opiskelijat.
Oppilaanohjaus
Oppilaan opintojen ohjauksesta huolehtivat kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Luokilla 7-9 oppilaanohjaus on oma oppiaine, jonka opettajana toimii opinto-ohjaaja. Luokkamuotoista oppilaanohjausta on 7. luokalla 0,5 viikkotuntia, 8. luokalla 1 viikkotunti ja 9. luokalla 1 viikkotunti.
Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaan persoonallista kasvua ja kehitystä siten, että oppilaan opiskeluvalmiudet ja sosiaaliset taidot kehittyvät ja elämänhallintataidot lisääntyvät. Sen avulla oppilaalle ja huoltajalle annetaan tietoa opiskelun taidoista, valinnaisaineista ja niiden merkityksestä oppimiselle ja tulevaisuudelle, eri ammateista sekä jatko-opintomahdollisuuksista. Ohjaus ja tiedon kulku korostuvat erityisesti opintojen nivelvaiheissa, kuten siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja peruskoulusta toiselle asteelle.
Työelämä tutuksi TETissä
Oppilaanohjauksen yksi tärkeä tehtävä on työ- ja elinkeinoelämän sekä koulun yhteistyö. Yhteistyön tavoitteena on, että oppilas hankkii tietoa ammattialoista, ammateista ja työelämästä sekä saa virikkeitä yrittäjyydestä. Tästä hyvänä esimerkkinä on oppilaiden työelämään tutustuminen – TET.
Työelämään tutustumisen jaksoilla oppilas saa omakohtaisia kokemuksia työelämästä ja ammateista aidoissa työympäristöissä. Työelämään tutustumista järjestetään luokilla 7-9 vähintään seuraavasti: 7. luokalla yksi päivä, 8. ja 9. luokalla viisi päivää.
Yhteishaun kautta jatko-opintoihin
Oppilaanohjauksessa oppilaat saavat tietoa jatko-opinnoista ja niihin hakemisesta, yhteishausta. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen haetaan valtakunnallisessa yhteishaussa internetin kautta. Syksyisin alkaviin opintoihin haetaan vuosittain helmi-maaliskuussa.
Koulussamme opinto-ohjaajina toimivat Kaisa Malila ja Riitta Latvala.
Opiskeluhuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Tavoitteena on, että kaikki lapset tuntevat kuuluvansa turvalliseen kouluyhteisöön, jossa on viihtyisä oppimisympäristö. Koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla on huolehtia lasten oppimisesta ja hyvinvoinnista yhteistyössä kotien kanssa. Oppilashuoltotyöllä pyritään ennalta ehkäisemään oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien syntyminen.
Oppilashuoltotyöryhmän roolina on koordinoida, kehittää ja arvioida yhteisöllistä oppilashuoltotyötä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Koulumme oppilashuoltotyöryhmään kuuluvat koulukuraattori, rehtori, vararehtori, opinto-ohjaajat, erityisopettaja, koulunkäynninohjaajat ja kouluterveydenhoitaja.
Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään aina oppilaan huoltajien kanssa luottamuksellisesti ja yhteistyössä. Tarvittaessa oppilaan tueksi voidaan koota monialainen asiantuntijatyöryhmä, jonka kokoonpanosta sovitaan huoltajan ja oppilaan kanssa. Ryhmään voi opettajan, oppilaan ja huoltajien lisäksi kuulua esimerkiksi koulukuraattori, -psykologi tai/ja –terveydenhoitaja. Ryhmä sopii yhteisistä tavoitteista ja työskentelystä tapauskohtaisesti.
Monialaisen asiantuntijatyöryhmän tapaamisista laaditaan oppilashuoltokertomus, johon kirjataan yhdessä sovitut asiat. Oppilashuoltokertomukset tallennetaan oppilashuoltorekisteriin, jonka vastuuhenkilönä toimii rehtori. Rekisteriin tallennetut tiedot ovat salassa pidettäviä ja huoltajalla on oikeus saada tieto ja kopiot merkinnöistä.
Huoltajat ja oppilaat voivat varata ajan koulumme oppilashuollon työntekijöille myös ilman, että asiaa käsitellään monialaisessa asiantuntityöryhmässä.
Oppimisen tuen järjestäminen
Oppimisen tuen lakimuutoksesta
Perusopetuksen oppimisen tuki on uudistunut 1.8.2025 alkaen. Kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) on vaihtunut oppimisen edellytyksiä tukeviin opetusjärjestelyihin, ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin.
Oppimisen tukimuotoja ovat muun muassa eriyttäminen, tukiopetus, erityisopetus, opiskeluhuoltotyö, ohjaus ja erityiset opetusjärjestelyt. Oppilaalla on oikeus saada opetukseen osallistumisen kannalta välttämättömät apuvälineet sekä tulkitsemis- ja avustajapalvelut.
Ryhmä- ja oppilaskohtaista tukea
Oppimisen ja koulunkäynnin järjestelyt suunnitellaan tukemaan oppimisen edellytyksiä. Tavoitteena on varmistaa, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä.
Oppilaalla, jolla on vaikeuksia osallistua opetukseen tai suoriutua opinnoissaan, on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.
Kaikkia oppilaita koskevia ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat
- yleinen tukiopetus
- opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppilaalle riittämättömiä, tarjotaan oppilaalle oppilaskohtaisia tukitoimia. Näitä ovat
- erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa.
Opetuksen järjestäjä tekee oppilaskohtaisesta tuesta hallintopäätöksen laaditun suunnitelman perusteella. Tuen toteutumista seurataan ja sen vaikuttavuutta arvioidaan säännöllisesti. Jos oppilaan tuen tarve muuttuu, tehdään uusi hallintopäätös.
Jos oppilaalle annettu tuki ei riitä perusopetuksen oppimäärän suorittamiseen, voidaan poiketa yhden tai useamman oppiaineen tavoitteista.
Oppimisen tuen eri muodot
Tuki lähikoulussa
Tukea suunniteltaessa otetaan huomioon sekä yksittäisen oppilaan että koko ryhmän valmiudet, vahvuudet ja tuen tarpeet. Tämä mahdollistuu koulupäivän ja opetuksen rakenteiden avulla, joustavilla järjestelyillä, samanaikais- ja yhteisopettajuutta hyödyntämällä sekä ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Ryhmäkohtaiset tukimuodot (yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä) ovat ensisijaisia ja kaikkia oppilaita koskevia järjestelyjä.
Rehtori vastaa siitä, että ryhmäkohtaisia tukimuotoja tarjotaan ja arvioidaan suunnitelmallisesti opetusryhmien tarpeiden mukaan. Tukimuotojen kohdentumista, riittävyyttä ja toteutumista seurataan ja arvioidaan vähintään kerran lukukaudessa.
Oppilaskohtaiset tukitoimet
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppilaalle riittämättömiä, tarjotaan oppilaalle oppilaskohtaisia tukitoimia.
Lähikoulussa oppilaskohtaisena tukitoimena voidaan antaa
- erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta pienryhmässä
- erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa.
Koulunkäynninohjaajat
Oulussa koulunkäynninohjaajat työskentelevät tiiviissä yhteistyössä koulujen muun pedagogisen henkilöstön kanssa. He tukevat ja ohjaavat oppilaita koulupäivän aikana ohjauksellisin keinoin.
Lisää uudistuksesta Oppimisen tuki | Oppimisen ja koulunkäynnin tuki | Oulun kaupunki .