Arviointi

ARVIOINTI

Länsituulen koulun oppilasarviointi tapahtuu Oulun kaupungin perusopetuksen yhteisten arviointikäytänteiden mukaisesti. 

Peruskoulussa arvioidaan oppilaan työskentelyä, käyttäytymistä, saavutuksia ja edistymistä opinnoissa. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä, totuudenmukaista ja monipuolista. Oppilaan arviointi jaetaan arviointiin opintojen aikana ja päättöarviointiin, joilla on erilaiset tehtävät.

Arviointi tapahtuu suhteessa opetussuunnitelmassa määritettyihin tavoitteisiin. Opetushallituksen laatimat hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät arvioinnin perustana olevan kansallisen tieto- ja taitotason. Oppiainekohtaiset arvioinnin periaatteet on kuvattu opetussuunnitelmassa kunkin oppiaineen kohdalla.

Oppilaan arviointi muodostuu monista eri osa-alueista. Arviointiin kuuluvat suulliset ja vapaamuotoiset kirjalliset palautteet, arviointikeskustelut, erilaiset näytöt tiedoista ja taidoista, kokeet, testit sekä lukuvuoden aikana annettavat todistukset. Arvioinnin käytänteistä ja perusteista tiedotetaan oppilaille ja huoltajille etukäteen.

Arviointi opintojen aikana

Opintojen aikaisen arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta oppilaalle ja hänen huoltajilleen oppilaan opintojen etenemisestä sekä ohjata oppilasta havainnoimaan omaa oppimistaan.

 

Oppimiskeskustelut vuosiluokilla 3-9

Vuosiluokilla 3-9 käydään kaikkien oppilaiden kanssa lukuvuoden alussa oppimiskeskustelu, jossa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimista, osaamista, työskentelytaitoja ja käyttäytymistä sekä ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä asioita. Oppimiskeskustelussa ovat mukana oppilas, huoltaja ja luokanopettaja/luokanvalvoja.

Luokanopettaja/luokanvalvoja lähettää tarkempaa tietoa oppimiskeskusteluista ja sen ajankohdasta.

 

VÄLIARVIOINTI

Väliarviointi vuosiluokilla 1-2 käydään väliarviointikeskustelu oppilaan, huoltajan ja luokanopettajan kesken. Tällöin oppilas ei saa erillistä todistusta

Keskustelussa käydään läpi oppilaan osaaminen, oppiminen ja työskentelytaidot suhteessa                     opetussuunnitelman tavoitteisiin ja arviointikriteereihin sekä käyttäytyminen suhteessa paikallisen      opetussuunnitelman käyttäytymisen kriteereihin.

Keskusteluun voi sisältyä myös oppimisen tuen tai oppilashuollollisten asioiden käsittelyä.

Väliarviointi vuosiluokalla 3 on sanallista ja oppilas saa erillisen välitodistuksen.

Väliarviointi vuosiluokilla 4-9 on numeerista ja oppilas saa erillisen välitodistuksen.

 

LUKUVUOSIARVIOINTI

Vuosiluokilla 1-3 oppilaineiden ja käyttäytymisen arviointi on lukuvuositodistuksessa sanallista.

Vuosiluokilla 4-9 on oppilaineiden ja käyttäytymisen arviointi numeerista.

Jos oppilas on saamassa hylätyn arvosanan jostakin oppiaineesta, oppilaan huoltajalle ilmoitetaan asiasta. Oppilaalle annetaan näyttömahdollisuus ennen lukuvuoden päättymistä. Näyttömahdollisuudesta ilmoitetaan huoltajalle.

Päättöarviointi 

Päättöarvioinnin tehtävänä on kertoa, miten oppilas on saavuttanut perusopetukselle asetetut tavoitteet opintojen päättyessä. Päättöarvioinnin tulee olla opetushallituksen kriteerien mukaista ja vertailukelpoista muihin peruskouluihin verrattuna. 

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytyminen arvioidaan opetushallituksen asettamien ohjeiden ja tavoitteiden mukaan. Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä siitä saatu arvosana tai sanallinen arvio vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.

 

Lue lisää arvioinnista Oulun kaupungin Arviointi-sivustolta