Oppimisen tuki
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjaus Länsituulen koulussa
Ohjauksen tavoitteena on auttaa nuorta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja mielenkiinnon kohteitaan. Oppilaanohjauksessa pyritään tukemaan opiskeluvalmiuksien ja -taitojen kehittymistä, minäpystyvyyttä ja opintojen etenemistä. Ohjauksessa tehdään myös tiivistä yhteistyötä työelämän toimijoiden sekä toisen asteen ja korkea-asteen oppilaitosten kanssa. Ohjausta toteutetaan oppilaanohjauksen oppitunneilla, ohjauskeskusteluissa oppilaanohjaajan kanssa ja yhdessä muun koulun henkilökunnan kanssa. Ohjaukseen osallistuu koko koulun henkilökunta, ja ohjauksen organisoinnista vastaavat oppilaanohjaajat.
Länsituulen koulun ohjausta tukee myös nivelvaiheen opinto-ohjaaja (NOPO) Kaisa Salmela. NOPO-opo työskentelee oppilaan kanssa kahdeksannelta luokalta aina toisen asteen opintojen syksyyn saakka. Oman koulun opinto-ohjaajat tarjoavat osalle kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppilaista tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta, jossa voidaan syventyä omien mielenkiinnonkohteiden kartoittamiseen jatko-opintojen näkökulmasta ja jatko-opintovalmiuksien kehittämiseen.
Työelämään tutustuminen (TET)
Lukuvuonna 2023-2024 seitsemäsluokkalaiset ovat yhden päivän työelämään tutustumassa Länsituulen päiväkodissa. Kahdeksannen luokan TET-jakso kestää viisi päivää kevätlukukauden aikana. Yhdeksäsluokkalaisten TET sijoittuu syksylle, ja sen kesto on myös viisi päivää. Opon tunneilla harjoitellaan TET-paikan hakemista, ja kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset hakevat TET-paikkaa itse.
Yhteystiedot
Päivi Salmela 040 491 1135
Heikki Mikkola 050 447 3166
Kaisa Salmela (NOPO-opo) 040 635 2035
Oppimisen tuki muuttui perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen
Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, koulun on tarjottava sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppilaan omassa opetusryhmässä.
Oppimisen tuki muuttui perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen
Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, koulun on tarjottava sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppilaan omassa opetusryhmässä.
Oppimisen tuen järjestelmän tavoitteena on varmistaa, että kaikki perusopetuksen oppilaat voivat osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän eli koko perusopetuksen.
Oppilaan etu on aina etusijalla tukea suunniteltaessa ja järjestettäessä. Tärkeintä on suunnitella opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtainen tuki niin, että ne tukevat kaikkien oppimista juuri kyseisessä ryhmässä. Tämä muuttaa tuen painopistettä ennaltaehkäisevään suuntaan. Ryhmässä toteutettavia opetusjärjestelyjä voivat olla esimerkiksi opetuksen eriyttäminen, samanaikais- ja yhteisopetus ja oppimisympäristön esteettömyyden ja saavutettavuuden parantaminen. Oppilaalle omassa opetusryhmässä annettava tuki voi olla yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta tai erityisopettajan antamaa opetusta.
Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, oppilas voi saada myös oppilaskohtaista tukea. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa. Oppilaskohtaiseen tukeen voivat kuulua myös tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erilaiset apuvälineet.
Oppimisen tuen prosessit ja käsitteet uudistuivat 1.8.2025 alkaen. Perusopetuksessa ei enää käytetä perinteisiä tuen käsitteitä, kuten yleistä, tehostettua ja erityistä tukea. Tuen tulee perustua konkreettisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja tukimuotoihin, jotka mukautuvat ryhmän ja oppilaan tarpeiden mukaan.
Oppilaan tuen järjestämiseen liittyvät asiakirjat ja päätökset päivitetään uuden oppimisen tuen järjestelmän mukaisiksi kuluvan lukuvuoden aikana.
Katso lisätietoja oppimisen tuesta Oulun kaupungin perusopetuksen verkkosivuilta.