Oppimisen tuki
Perusopetuksen oppimisen tuki uudistuu 1.8.2025 alkaen. Kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) vaihtuu oppimisen edellytyksiä tukeviin opetusjärjestelyihin, ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin.
Perusopetuksessa jokaiselle oppilaalle tarjotaan hänen ikäkautensa ja edellytystensä mukaista opetusta. Oppilaalla on oikeus osallistua opetukseen mahdollisimman täysipainoisesti oman opetusryhmänsä mukana.
Oulussa opetuksen ja oppilashuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan. Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti, kun tarvetta on.
Oppimisen tukimuotoja ovat muun muassa eriyttäminen, tukiopetus, erityisopetus, opiskeluhuoltotyö, ohjaus ja erityiset opetusjärjestelyt. Oppilaalla on oikeus saada opetukseen osallistumisen kannalta välttämättömät apuvälineet sekä tulkitsemis- ja avustajapalvelut.
Ryhmä- ja oppilaskohtaista tukea
Oppimisen ja koulunkäynnin järjestelyt suunnitellaan tukemaan oppimisen edellytyksiä. Tavoitteena on varmistaa, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä.
Oppilaalla, jolla on vaikeuksia osallistua opetukseen tai suoriutua opinnoissaan, on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.
Kaikkia oppilaita koskevia ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat
- yleinen tukiopetus
- opetuskielen tukiopetus
- erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppilaalle riittämättömiä, tarjotaan oppilaalle oppilaskohtaisia tukitoimia. Näitä ovat
- erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa.
Alla on kerrottu tarkemmin oppimisen tuen eri muodoista.
Opetuksen järjestäjä tekee hallintopäätöksen oppilaalle tarjottavasta tuesta suunnitelman perusteella. Tuen toteutumista seurataan ja sen vaikuttavuutta arvioidaan säännöllisesti. Jos oppilaan tuen tarve muuttuu, tehdään uusi hallintopäätös.
Jos oppilaalle annettu tuki ei riitä perusopetuksen oppimäärän suorittamiseen, voidaan poiketa yhden tai useamman oppiaineen tavoitteista.
Oppimisen tuen eri muodot
Tuki lähikoulussa
Tukea suunniteltaessa otetaan huomioon sekä yksittäisen oppilaan että koko ryhmän valmiudet, vahvuudet ja tuen tarpeet. Tämä mahdollistuu koulupäivän ja opetuksen rakenteiden avulla, joustavilla järjestelyillä, samanaikais- ja yhteisopettajuutta hyödyntämällä sekä ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Ryhmäkohtaiset tukimuodot (yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä) ovat ensisijaisia ja kaikkia oppilaita koskevia järjestelyjä.
Rehtori vastaa siitä, että ryhmäkohtaisia tukimuotoja tarjotaan ja arvioidaan suunnitelmallisesti opetusryhmien tarpeiden mukaan. Tukimuotojen kohdentumista, riittävyyttä ja toteutumista seurataan ja arvioidaan vähintään kerran lukukaudessa.
Oppilaskohtaiset tukitoimet
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppilaalle riittämättömiä, tarjotaan oppilaalle oppilaskohtaisia tukitoimia.
Lähikoulussa oppilaskohtaisena tukitoimena voidaan antaa
- erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta pienryhmässä
- erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa.
Koulut tiedottavat huoltajia ja oppilaita tuen järjestämisen periaatteista, toteuttamistavoista ja vastuista, jotta huoltajat voivat seurata ja edistää lapsensa koulunkäyntiä ja oppimista.
Keskitetty erityisopetus - opetusta erityiskoulussa
Kaupungin erityiskoulu Tierna tarjoaa opetusta oppilaille alueellisten palveluiden rinnalla silloin, kun oppilas tarvitsee lähikouluaan vahvempaa tukea oppimiseen tai koulunkäyntiin.
Erityiskouluun ohjautuminen harkitaan aina yksilöllisesti yhteistyössä huoltajan ja monialaisen verkoston kanssa. Valmisteluun osallistuu myös oman alueen alueellisen tuen palveluvastaava.
Tiernan kouluun kuuluvat Heinätorin, Leinonpuiston, Kajaanintullin ja Sairaalakoulun yksiköt sekä Pajaluokat. Erityiskoulun oppilasalueena on koko kaupunki. Tarkempia tietoja löytyy Tiernan koulun kotisivuilta.
Oulussa sijaitsee valtakunnallinen oppimis- ja ohjauskeskus Valteri. Opetuksen järjestäjä päättää Valterin oppimis- ja ohjauspalveluiden käytöstä. Lue lisää Valteri-koulu Tervaväylän sivuilta.
Koulunkäynninohjaajat
Oulussa koulunkäynninohjaajat työskentelevät tiiviissä yhteistyössä koulujen muun pedagogisen henkilöstön kanssa. He tukevat ja ohjaavat oppilaita koulupäivän aikana ohjauksellisin keinoin.
Joustava perusopetus - Jopo
Oulun kaupungissa joustava perusopetus -Jopo - on osa pedagogisen tuen järjestelyjä. Opetus on suunnattu 7.-9.-luokkien syrjäytymisvaarassa oleville oppilaille, joilla on alisuoriutumista ja heikko opiskelumotivaatio.
Joustavassa perusopetuksessa opiskellaan perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.
Opetusta järjestetään Haukiputaan, Kiiminkipuiston, Jäälin, Kaakkurin, Kastellin, Merikosken, Pateniemen, Pitkäkankaan, Talvikankaan ja Yli-Iin kouluilla.
Opetus järjestetään pienryhmämuotoisesti koulussa, työpaikoilla ja muissa oppimisympäristöissä. Opetuksessa hyödynnetään moniammatillista yhteistyötä sekä tuki- ja neuvontapalveluita.
Jopo-luokille järjestetään keväisin haku, jossa hakijat huoltajineen haastatellaan. Jopo-luokalla opiskelu vaatii oppilaan ja perheen sitoutumista.