Kaupungin lähettämät laskut
Oulun kaupunki tarjoaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen sähköiset toimintatavat niin lähtevien kuin vastaanotettavienkin laskujen osalta.
Yritysasiakkaat
Oulun kaupunki päivittää yritysasiakkaiden postiosoitteet ja verkkolaskuosoitteet automaattisesti. Verkkolaskuosoitteet saadaan TIEKEn verkkolaskuosoitteistosta. Automaattisen verkkolaskuosoitteen päivityspalvelu päivittää verkkolaskuosoitteet aina juridisen asiakkaan y-tunnuksen mukaan (sopimusosapuoli, toimitusasiakas). Yritysasiakkaiden tulee itse ylläpitää y-tunnuksella olevia verkkolaskuosoitteita verkkolaskuosoitteistossa https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html.
Oulun kaupungin laskuilla käytettävät yritysten postiosoitteet tulevat automaattipäivityksen mukana YTJ:n rekisteristä, joten yritysten tulisi päivittää tarvittaessa myös YTJ:n postiosoitteet.
Vuoden 2021 alussa Oulun kaupungin myyntilaskutuksessa on otettu käyttöön verkkolaskulain mukainen 3.0 formaatti, jonka jälkeen kaupungin laskut täyttävät Verohallinnon ohjeen mukaiset laskunvaatimukset arvonlisäverotuksessa. Lisäksi laskuille saadaan tilausnumero, sopimusnumero tai työmaatieto, jos asiakas on ilmoittanut kyseisen tiedon.
Elasku
Henkilöasiakkaat
Oulun kaupunki tarjoaa mahdollisuuden kuluttajan elaskuun. Asiakkaiden toivotaan tekevän elaskusopimukset kaikkiin Oulun kaupungin lähettämiin laskuihin. Elasku on sähköinen lasku, jonka asiakas saa suoraan omaan verkkopankkiinsa sen jälkeen kun on tehnyt elaskusopimuksen omassa verkkopankissaan.
Elasku on kätevä, vaivaton, turvallinen ja nopea. Kuluttaja saa elaskun käyttöönsä nopeasti ja itse laskun maksu tapahtuu muutamalla napin painalluksella. Elaskuasiakkaan ei tarvitse itse näppäillä tilinumeroita eikä laskun viitenumeroa, tietojen hyväksyntä riittää. Näppäilyvirheitä ei tule ja paperilaskuista pääsee eroon. Laskut pysyvät tallessa sähköisessä arkistossa. Kaupunki toimittaa laskut turvallisesti pankkien verkkopalveluun ja laskut voi maksaa missä ja milloin vain kunhan on yhteys Internetiin. Oulun kaupungin lähettämä elasku näkyy verkkopankissa paperilaskun näköisenä normaalina laskuna.
Tee elaskusopimus omassa verkkopankissasi. Valitsemalla laskunaiheeksi Oulun kaupunki, E-laskut saat jatkossa verkkopankkiisi seuraavat kaupungin lähettämät laskut
- Sivistys- ja kulttuuripalvelut: varhaiskasvatus (päivähoito), aamu- ja iltapäiväkerhotoiminta, konservatorio, taidekoulu, Oulu Opisto, ylioppilastutkinto, Luuppi, kirjasto, Oulun Sinfonia, Oulun Musiikkikeskus, liikuntapaikkojen ja -salien varaukset ja perusopetus sekä kuntalaisvaikuttaminen ja yhteistyö
- Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut: vuokrat, hulevesi, kaivuuluvat, joukkoliikenne, kadut ja liikenne, kaavoitus sekä maa ja mittaus
- Rakennusvalvonta: rakentamisen luvat
- Oulun Seudun Ympäristötoimi: ympäristönsuojelu, ympäristöterveydenhuolto, eläinlääkintähuolto
- Oulun Tilapalvelut -liikelaitos: vuokrat
- Oulun Vesi -liikelaitos (ei vesilaskutus)
- Rakennusomaisuuden taseyksikkö: vuokrat
Lisäksi Oulun kaupungilla on edelleen voimassa seuraava henkilöasiakkaiden e-laskunaihe:
- Oulun kaupunki VESILASKUTUS
Lisää ohjeita elaskun käyttöönottoon saa omasta verkkopankista ja pankin asiakaspalvelusta.
Suoramaksu
Oulun kaupunki tarjoaa mahdollisuuden suoramaksuun asiakkaille, joilla ei ole käytössä verkkopankkia. Mikäli asiakas haluaa käyttöönsä suoramaksun, tehdään siitä sopimus oman pankin asiakaspalvelussa. Mukaan tarvitaan edellinen lasku.
Oulun kaupunki toimittaa laskun tiedot hyvissä ajoin ennen eräpäivää postissa ja lähettää samanaikaisesti laskun maksutiedot suoraan asiakkaan pankkiin. Laskulla on tieto siitä, että pankki maksaa sen asiakkaan tililtä automaattisesti eräpäivänä.
Mikäli teette elaskusopimuksen voimassa olevalle suoramaksulle, muistattehan myös päättää suoramaksusopimuksen pankkinne asiakaspalvelussa. Yhteisvelallisten laskujen suoramaksusopimuksissa teitä neuvovat pankin asiakaspalveluneuvojat.
Digiposti
Oulun kaupungin laskut voit vastaanottaa helposti digipostina rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalvelu Kivraan. Kivran käyttöönotto ja käyttäminen on maksutonta. Rekisteröidyttyäsi palveluun saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina. Kivrasta voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla.
Näin otat Kivran käyttöön:
- Lataa Kivra -sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta tai mene osoitteeseen kivra.fi
- Rekisteröidy palveluun pankkitunnuksilla ja sähköpostiosoitteella
- Valmista! Saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina.
Kivra-palvelu lähettää sinulle viestin uuden laskun saapuessa ja muistuttaa eräpäivän lähestyessä. Lisätietoja tai ohjeita palvelun käytöstä löydät Kivrasta osoitteessa kivra.fi/digiposti. Huomioi, että digipostipalvelussa tapahtuvasta toiminnasta ja sähköisten asiakirjojen käsittelystä vastaa käyttäjä itse. Tutustu myös huolellisesti Kivran palvelun yleisiin käyttöehtoihin.
Oulun kaupungin laskut lähetetään ensisijaisesti elaskuina. Jos käytössäsi on jo kuitenkin Kivran digiposti, mutta ei elasku-sopimusta tai OmaPostia ja jos et halua vastaanottaa Oulun kaupungin laskuja Kivraan, voit estää lähettäjän Asetukset-valikon alta kohdasta Lähettäjät.
Yhteydenotot
Laskutukseen liittyvissä kysymyksissä toivomme yhteydenottoa ensisijaisesti laskuttavaan yksikköön. Laskuttavan yksikön tiedot löytyvät laskulta.
Oulun kaupungin reskontra- ja maksuliikenneasiat hoidetaan Monetra Oy:ssä:
Myyntireskontra:
ouka.myyntireskontra@monetra.fi
p. 040 138 1801
Ostoreskontra:
ouka.ostoreskontra@monetra.fi
p. 040 138 1801
Oulun Tilapalvelut -liikelaitos hoitaa tilamyyntireskontran:
tila.vuokraus@ouka.fi
p. 044 703 2538
Lisätietoja Oulun kaupungin hyvinvointipalvelujen ja Oulu-Koillismaan Pelastusliikelaitoksen (lakannut 1.1.2023 alkaen) laskutuksesta
Hyvinvointipalvelujen ja pelastusliikelaitoksen osto- ja myyntireskontraa sekä laskutusta ajalta ennen 1.1.2023 hoitaa Monetra Oulu Oy. Katso yhteystiedot Monetra Oy:n sivuilta.
Hyvinvointipalvelujen asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä päättää Pohteen sosiaalityö 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointipalvelujen yksityisoikeudellisista maksuista kuten vuokrista tai kuolinpesien veloista, jotka on laskutettu ennen vuotta 2023 päättää konsernihallinnon talous- ja rahoitusryhmän erityisasiantuntija. Oulun kaupungin perintä hoidetaan konsernihallinnon talous- ja rahoitusryhmässä.
Perintä
Oulun kaupungin ja liikelaitosten perintäyhteyshenkilö:
Mulari Maarit, talousasiantuntija p. 044 703 4931
Ulosottoperinnästä päättäminen sekä velkojien suostumusta vaativien vapaaehtoisten realisointitoimien suostumukset kaupungin puolesta:
Lehtosaari Teija, erityisasiantuntija
p. 044 703 4013
Osoite:
Oulun kaupunki, konsernihallinto
Kirkkokatu 2a
PL 1, 90015 Oulun kaupunki
Sähköposti perinta.ouka@ouka.fi
Perinnän yhteistyökumppanit
Mikäli on kysyttävää laskun sisällöstä tai laskussa on virhe, pyydämme ensisijaisesti ottamaan yhteyttä alkuperäiseen laskuttajaan. Laskuttajan yhteystiedot löytyvät alkuperäisestä laskusta. Oulun kaupungin perintää hoitaa Revire Perintä Oy (entinen Suomen Kuntaperintä Oy) 1.4.2022 alkaen. Ennen tätä perintään siirtyneet laskut ovat perittävänä Svea Perintä Oy:llä. Erääntyneeseen laskuun maksusuunnitelmia tekevät perintäyhtiöt Oulun kaupungin kanssa sovittujen ehtojen mukaisesti.
Revire Perintä Oy
Asiakaspalvelu avoinna arkisin klo 8 - 17
Online-palvelu (https://revire.fi/asiakaspalvelu/)
Puhelin 020 6399 420
Svea Perintä Oy
Asiakaspalvelu avoinna arkisin klo 8 - 20, lauantaisin klo 9 - 15
Online-palvelu (Svea Perintä)
Sähköposti oulu@svea.fi
Puhelin 09 4242 3350