Oppimisen tuki
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja
Sanna Vesteri sanna.vesteri@pohde.fi
050 316 9113 (puhelinaika ma-to klo 14.00-14.30)
Yhteydenotot myös Wilman kautta
Terveydenhoitaja on paikalla:
Niemenrannan koulu ma-ke klo 8.00-16.00
Salonpään koulu torstaisin klo 8:00-16:00
Vastaanotto ilman ajanvarausta terveydenhoitajan läsnäolopäivinä klo 11.45-12.15.
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyö on tärkeää koululaisen hyvinvoinnin tukemisessa. Toivomme, että kouluterveydenhuollosta muodostuu perheellenne paikka, johon on helppo ottaa yhteyttä. Kouluterveydenhuolto on osa oppilashuoltoa.
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. 1., 5., ja 8.-luokan oppilailla on lääkärintarkastus, joka on osa laajaa terveystarkastusta. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen. Tällöin tapaamisessa voidaan keskustella mahdollisista perheen tarvitsemista tukitoimista. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Lapsen sairastuessa ilmoittakaa opettajalle lapsen poissaolosta. Kouluterveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä tarvitessa selvitystä työnantajalle sairaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten. Tilapäisen hoitovapaan myöntämisen ehdot on hyvä tarkistaa omalta työnantajalta ja työehtosopimuksesta.
Sairaanhoitoon liittyvät asiat hoidetaan hyvinvointikeskuksen akuuttivastaanotolla. Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsen opettajalle. Koulussa tehdään suunnitelma lapsen lääkehoidon toteuttamiseksi.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensisijaisesti tilanteessa läsnä oleva koulun henkilökuntaan kuuluva aikuinen. Oppilaan jatkohoito tapahtuu tarvittaessa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Koululaiset on vakuutettu koulumatkalla ja koulussa sattuvien tapaturmien varalta. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on ensisijaisesti vanhempien vastuulla
Koulukuraattori ja koulupsykologi
Koulukuraattori
Niemenrannan koulu: Laura Karjalainen
040 845 0729
laura.a.karjalainen@pohde.fi
Koulukuraattori on paikalla ma ja pe
Salonpään koulu: Marjukka Huhtala
040 158 1109
marjukka.huhtala@pohde.fi
Koulukuraattori on paikalla ke
Koulukuraattori on koulun sosiaalityöntekijä, joka on osa koulun tarjoamia oppilashuollon palveluita. Koulukuraattorin tehtävänä on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä sekä ehkäistä sosiaalisia ja psyykkisiä ongelmatilanteita. Oppilaskohtaisen työn lisäksi koulukuraattori osallistuu koulun oppilashuoltoryhmään, työskentelee ryhmien, luokkien ja koulun henkilökunnan sekä eri yhteistyötahojen kanssa.
Koulukuraattoriin voi ottaa yhteyttä, kun huolta on esimerkiksi koulunkäynnistä, kaverisuhteista, perhetilanteesta tai muista oppilaan elämään ja koulunkäyntiin vaikuttavista asioista tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteensa. Keskustelut koulukuraattorin kanssa ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia.
Koulupsykologi
Valitettavasti koulullemme ei ole saatu palkattua omaa koulupsykologia moneen vuoteen. Hyvinvointialue Pohteella on psykologin virkoihin jatkuva haku päällä. Oppimiseen liittyviä tutkimuksia voidaan tehdä ostopalveluina ja meillä on mahdollisuus konsultoida toisen alueen koulupsykologia. Jos koette, että lapsenne tarvitsee psykologipalveluita, voitte olla yhteydessä lapsenne opettajaan tai rehtoriin.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oulussa opetuksen ja oppilashuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Laadukas perusopetus on perusta oppimiselle ja hyvinvoinnille. Tavoitteena on tukea lapsen koulunkäyntiä lähikoulussa ja turvata eheä koulupolku esiopetuksesta perusopetukseen ja edelleen jatko-opintoihin. Pedagoginen ja oppilashuollollinen tuki ovat kiinteä osa koulun kasvatus- ja opetustyötä.
Kolmiportainen tuki – yleinen, tehostettu ja erityinen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti kun tarvetta on. Kun oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja samanaikaisesti useita tukimuotoja, kyse on tehostetusta tuesta. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisena yhteistyönä huoltajan ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Tuen järjestelyt kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Jos kasvun, oppimisen tai koulunkäynnin tavoitteita ei saavuteta tehostetun tuen avulla, oppilaalla on oikeus erityiseen tukeen. Erityisen tuen tarve käsitellään moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä ja kirjataan pedagogiseen selvitykseen.
Aluepäällikkö tekee erityisen tuen antamisesta hallinnollisen päätöksen, jonka toimeenpanemiseksi oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityisen tuen päätös tarkistetaan lakisääteisesti aina 2. luokan jälkeen ja ennen 7. luokalle siirtymistä sekä aina tuen tarpeen muuttuessa.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan sekä lähikouluissa että keskitettyinä palveluina erityisryhmissä ja -kouluissa.
Alueellisen tuen palveluvastaavat
Riikka Lukkari
pohjoinen alue
p. 040 1528472
Ulla Netsäinen
itäinen alue
p. 050 575 3636
Linda Lahti
keskinen alue
p. 044 703 9575
Sanna Nissilä
eteläinen alue
p. 044 703 9196
tai etunimi.sukunimi@ouka.fi