OULUN SUOMALAISEN YHTEISKOULUN LUKION TASA-ARVO- JA YHDENVERTAISUUSSUUNNITELMA 2024-2027
Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio tarjoaa perustehtävänsä mukaisesti opiskelijalle mahdollisuuden laajaan yleissivistykseen sekä tukee opiskelijan kasvua yhteiskunnan kansalaiseksi. Lukion arvopohja on ”VIVAT, FLOREAT, CRESCAT” (Eläös, kukoistaos, kasvaos). Lukion arvoperusta rakentuu suomalaiseen sivistysperinteeseen, kielen ja kulttuurin vaalimiseen sekä humanistisiin arvoihin, joihin kuuluvat rehellisyys, moraalinen rohkeus, toisista välittäminen ja vastuun kantaminen.
Arvoperustan tukipylväinä ovat Unescon koulutukselle asettamat arvot: ihmisoikeuksien, demokratian periaatteiden ja kulttuurien välisen kanssakäymisen kunnioittaminen. Lukiossa pyritään totuuteen, inhimillisyyteen ja oikeudenmukaisuuteen kunnioittamalla elämää ja ihmisarvon loukkaamattomuutta. Inhimillinen ja kulttuurinen moninaisuus nähdään rikkautena ja luovuuden lähteenä. Lukiolla on perustamisestaan saakka ollut vahva historiallinen yhteys ihmisten välisen tasa-arvon ja rauhankasvatuksen edistämiseen. Tavoitteiden saavuttamiseksi tehdään yhteistyötä eri oppiaineiden välillä ja lähialueen eri yhteisöjen kanssa.
Johdanto
Tasa-arvoisessa ja yhdenvertaisessa oppilaitoksessa jokainen uskaltaa olla oma itsensä, on mukana yhteisössä ja tuntee olonsa turvalliseksi. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta tulee edistää kaikessa toiminnassa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Tarkoituksena on luoda sellaiset hallinto- ja toimintatavat, joilla varmistetaan tasa-arvon edistäminen asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma pyrkii edistämään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista lukion arkikäytännöissä. Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laatimiseen ovat osallistuneet opiskelijat, lukioyhteisön työntekijät ja opiskelijoiden huoltajat.
Suomen lainsäädännössä tasa-arvolla tarkoitetaan kaikkien sukupuolten yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia sekä vallan ja resurssien tasapuolista jakautumista. Tasa-arvolaki pyrkii ehkäisemään sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää ja edistämään sukupuolten tasa-arvoa.
Yhdenvertaisuus puolestaan viittaa samanarvoisuuteen eri ihmisryhmien välillä. Se tarkoittaa, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta muun muassa kansalaisuudesta, vakaumuksesta, mielipiteestä, terveydentilasta ja seksuaalisesta suuntautumisesta. Yhdenvertaisuus pyrkii ehkäisemään syrjintää ja edistämään tasa-arvoa ihmisten eri ominaisuuksista huolimatta.
Näiden käsitteiden lähekkäisyyden vuoksi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat liitetään yhteen. Tässä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa esitetään toiminnallisia menetelmiä, joiden avulla pyritään edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ennaltaehkäisemään syrjintää. Suunnitelma astuu voimaan 1.8.2024, ja sitä tarkistetaan vuosittain, mutta vähintään kolmen vuoden välein.
Lainsäädäntö ja muu arvoperusta
Opiskelijoita ja oppilaitosyhteisön muita jäseniä on kohdeltava yksilöinä ilman heidän taustaansa koskevia oletuksia. Moninaisuuden huomioon ottaminen tarkoittaa, että ketään ei kategorisoida esimerkiksi hänen taustaansa yhdistettävien stereotypioiden kautta. Moninaisuudelle on tärkeää antaa tilaa kielenkäytössä, viestinnässä, visuaalisissa materiaaleissa ja tilaratkaisuissa sekä siinä, keihin viitataan asiantuntijoina. Yhteisönsä moninaisuuden tunnustamalla ja huomioimalla oppilaitos tukee jokaisen jäsenensä hyvinvointia, opiskelua ja työntekoa. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta säätelevät perustuslaki sekä erityislait, kuten laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (tasa-arvolaki), yhdenvertaisuuslaki ja lukiolaki.
Perustuslaissa (6 §) yhdenvertaisuuden periaate viittaa sekä syrjinnän kieltoon että ihmisten yhdenvertaisuuteen lain edessä. Sen mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Tasa-arvolaki kieltää syrjinnän sukupuolen, sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella. Laissa (5 §) säädetään, että viranomaisten ja koulutuksen järjestäjien on huolehdittava siitä, että tytöillä ja pojilla sekä naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen. Lisäksi säädetään, että opetus, tutkimus ja oppiaineisto tukevat tämän lain tarkoituksen toteutumista. Tasa-arvoa edistetään koulutuksessa ja opetuksessa lasten ja nuorten ikä ja kehitys huomioon ottaen. Huomioimme sukupuolen moninaisuuden kuten transihmisyyden.
Yhdenvertaisuuslaissa mainitut syrjinnän kohteet ovat ihmisen ikä, alkuperä, kansalaisuus, kieli, uskonto, vakaumus, mielipide, politiikka, ay-toiminta, vammaisuus, seksuaalinen suuntautuminen ja muu henkilöön liittyvä syy. Muu henkilöön liittyvä syy voi tarkoittaa tilanteen mukaan esimerkiksi opiskelijan varallisuutta tai asuinpaikkaa. Sekä tasa-arvolaki että yhdenvertaisuuslaki velvoittavat oppilaitoksia edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä puuttumaan häirintään, mikä on yksi syrjinnän muoto.
Uuden lukiolain mukaan lukioilla on velvollisuus suojata opiskelijaa kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä. Laki tarkentaa opiskelijan velvollisuutta käyttäytyä muita kiusaamatta ja välttää toimintaa, joka voi vaarantaa muiden opiskelijoiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.
Häirintä voi näyttäytyä monin eri tavoin esimerkiksi puheena, viesteinä, ilmeinä, eleinä tai epäasiallisen aineiston esille laittamisena tai muunlaisena viestintänä. Myös kiusaaminen voi täyttää häirinnän tunnusmerkit, jos kiusaaminen perustuu johonkin syrjintäperusteeseen. Yhdenvertaisuuslain kieltämää häirintää voivat olla esimerkiksi rasistinen tai muu epäasiallinen nimittely.
Sukupuoleen perustuvaa häirintää voi olla esimerkiksi
- halventava puhe tietystä sukupuolesta
- sukupuolivähemmistöön kuuluvan leimaaminen tai
- toisen ihmisen väheksyntä tai nöyryyttäminen sukupuolen perusteella.
Seksuaalinen häirintä on käytöstä, jolla loukataan toisen koskemattomuutta. Seksuaalinen häirintä voi olla esimerkiksi
- vihjailevia eleitä tai ilmeitä
- seksuaalissävytteistä puhetta, nimittelyä tai kaksimielisiä vitsejä
- vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevia huomautuksia
- pornograafisen aineiston esille asettamista
- seksuaalisesti värittyneitä yhteydenottoja tai toimintaa sosiaalisessa mediassa
- fyysistä koskettelua, seksuaalisväritteisiä ehdotuksia tai vaatimuksia
- seksuaalista väkivaltaa.
Tasa-arvolain (5 §) mukaan koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että vuosittain laaditaan oppilaitoskohtainen tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa voidaan päivittää tarpeen mukaan vastaamaan lukuvuoden tilannetta ja tarpeita. Suunnitelma tulee kuitenkin päivittää vähintään kolmen vuoden välein, ja suunnitelma sisällytetään osaksi opetussuunnitelmaa.
Lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS2019) mukaan lukio-opetuksen perustana on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen sekä ihmisarvon loukkaamattomuus. Lukio-opetus edistää yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä demokratiaa ja hyvinvointia. Yhdenvertaisella ja kaikki tervetulleeksi toivottavalla toimintakulttuurilla on myönteinen vaikutus siihen, millaiseksi oppilaitos mielletään ja ketkä hakeutuvat sinne opiskelemaan tai töihin. Myönteinen toimintatapa välittyy opiskelijoiden kautta myös työelämään.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen käytänteet Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa
Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toteutetaan arjessa, opetuksessa ja koulun käytänteissä, tiedostaen siihen liittyviä ongelmia ja mahdollisuuksia.
Lukioyhteisössämme emme hyväksy kiusaamista, häirintää, väkivaltaa, rasismia emmekä syrjintää vaan sitoudumme ennaltaehkäisemään niitä ja puuttumaan niihin sekä edistämään ihmisten yhdenvertaisuutta. Yhteisömme jäsenet tulevat kuulluiksi, kohdatuiksi ja kohdelluiksi samanarvoisina opetuksessa ja koulun tapahtumissa.
Opiskelijat antavat matalalla kynnyksellä palautetta oppilaitoksen toiminnasta esimerkiksi opiskelijakunnan hallituksen kautta. Opettajille ja mahdollisuuksien mukaan myös muulle henkilökunnalle tarjotaan koulutusta tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoista.
Koulun toimintakulttuurissa olevat käytänteet
| Tarve | Tavoitteet | Toimenpiteet | Ajankohta |
| Sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvän tiedon lisääminen | Lisätään tietoa sukupuolen moninaisuudesta ja seksuaalisuuden kirjosta. | IDAHOT-tapahtuma
Opettajille järjestetään koulutusta | toukokuussa |
| Eri kulttuurien ja katsomuksien ymmärtäminen | Tutustutaan erilaisiin katsomuksiin ja kulttuureihin. | Kansainvälinen kulttuurikahvila | kevätlukukaudella |
| Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemojen esiintuonti | Tuodaan tehtyä työtä näkyväksi. | Nanny Liliuksen päivä
Tasa-arvo tunnustuksen ”Vuoden kagaali” jakaminen sellaiselle henkilölle, joka on toiminnallaan edistänyt tasa-arvon toteutumista
Maunon päivän päivänavaus | huhtikuussa
elokuussa |
| Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemojen esiintuonti | Annetaan tietoa tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. | Päivänavaukset eri teemoista Rasisminvastainen viikko | ympäri vuoden |
| Yhteishengen lisääminen | Lisätään yhteishenkeä ja levitetään hyvää mieltä. Madalletaan kynnystä ihmissuhteiden solmimiseen. | Opiskelijakunnan järjestämät tapahtumat | Vähintään kerran periodissa, ystävänpäivä ja -viikko |
| Eri sukupolvien välisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden huomioiminen | Vapaaehtoistyönkurssi |
Opiskelijakunnan käytänteet:
- Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus asettua ehdolle opiskelijakunnan hallitukseen.
Lisätietoa opiskelijakunnan hallituksesta: https://www.ouka.fi/osyk/opiskelijakunta
- Opiskelijakunnan hallituksen jäseniä on mukana koulun työryhmissä mm. opetuksen kehittämisen työryhmä, vanhempaintoimikunta, opettajien kokoukset, Unesco-työryhmä, Keke-työryhmä ja hyvinvointityöryhmä.
- Kaikille opiskelijoille taataan mahdollisuus kertoa kehitysideansa sekä ilmaista mielipiteensä hallituksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoiminnasta ottamalla yhteyttä tasa-arvovastaaviin, jättämällä ajatuksensa nimettömänä opiskelijakunnan hallituksen nettisivuilta tai Instagram-tililtä löytyvään palautelomakkeeseen. Kynnys häiritsevästä toiminnasta, syrjinnästä ja väkivallasta ilmoittamiselle tulee olla matala.
- Opiskelijoiden omien perinteiden avulla (esim. 1. vuosikurssin opiskelijoiden ryhmäytymisellä ja erilaisilla teemapäivillä) luodaan aktiivisesti opiskelijoiden välistä yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tasa-arvoa.
- Jokaisella ensimmäisen vuoden ohjausryhmällä on vanhemman ikäluokan opiskelijoita tuutoreina. Tuutorit edistävät uusien opiskelijoiden sopeutumista lukiomaailmaan ja lukiorakennukseen.
- Opiskelijoiden yhteistä oppimisen tutorointia ja itseilmaisua tuetaan aktiivisesti.
- Opiskelijat pitävät kiinni porrastetuista ruokailuajoista, mikä luo tasa-arvoa eri vuosiluokkien välille.
- Opiskelijat kohtelevat toisiaan ja koulun henkilökuntaa kunnioittavasti arkisten tervehdysten, työskentelyrauhan sekä muun arkisen huomioinnin muodossa.
- Opiskelijat puhuttelevat toisiaan heidän toivomillaan nimillä.
- Opiskelijat puhuvat kunnioittavasti kaikista ihmisistä ja ihmisryhmistä.
- Opiskelijakunnan hallituksen jäsenet sekä tuutorit perehdytetään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta.
Opettajien, hallinnon ja muun henkilökunnan käytänteet:
- Vaitiolovelvolliset häirintäyhdyshenkilöt tarjoavat neuvontaa ja tukea häirintää, ahdistelua, kiusaamista, syrjintää tai muuta epäasiallista kohtelua kohdanneille opiskelijoille. Tukea on tarjolla myös sellaiselle henkilölle, joka ei itse ole häirinnän kohteena, mutta joka on nähnyt häirintää ja haluaa keskustella siitä.
- Opettajat arvioivat opiskelijoiden oppimista tasa-arvoisesti ja opiskelijoiden näyttöön perustuen.
- Opettajat mahdollistavat opiskelijoiden itsearvioinnin ja palautteen antamisen.
- Opettajat huomioivat opiskelijoiden haasteelliset elämäntilanteet mahdollisuuksien mukaan.
- Opettajat tiedostavat ja edistävät sukupuolisensitiivisyyttä arkityössään.
- Opiskelijoita puhutellaan heidän toivomillaan nimillä.
- Henkilökunnan jäsenet kohtelevat kollegoitaan ja opiskelijoita arvostavasti, kunnioittavasti ja avoimesti.
- Opiskelijoille tarjotaan muun kouluruokailun ohella mahdollisuus kasvislounaaseen.
- Tasa-arvon toteutumiseen liittyviä aihepiirejä tuodaan esiin myös OSYKin viestinnässä (mm.
Pyramentti, Facebook, Instagram ja podcastit).
- Lukion yhteisissä tapahtumissa huomioidaan tasa-arvon toteutumiseen liittyvät vaatimukset: päivänavauksissa kunnioitetaan vakaumuksien tasa-arvoa, opiskelijoita informoidaan uskonnollista sisältöä sisältävien päivänavauksien ajankohdat, joulujuhlassa huomioidaan eri vakaumukset.
Vanhempaintoimikunnan käytänteet:
- Jokainen vanhempi toivotetaan tervetulleeksi vanhempaintoimikunnan toimintaan. Vanhempia kannustetaan mukaan toimintaan lukuvuoden alussa erityisesti vanhempainiltojen yhteydessä sekä toimikuntalaisten että kouluhenkilökunnan toimesta.
- Toimikunnan kokouksissa ja tapahtumissa vanhemmat, opiskelijat ja koulun henkilökunta toimivat tasa-arvoisesti.
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja -toimintaa esitellään säännöllisesti myös vanhempainiltojen yhteydessä.
- Vanhempaintoimikunnan jakamilla stipendeillä kannustetaan opiskelijoita kasvamaan ihmisenä.
- Penkkaritapahtuman ruokailutarjonnassa ja karkkivalikoimissa huomioidaan vegaanivaihtoehdot.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen kartoitus ja tiedottaminen
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen selvittämisessä on hyödynnetty vuonna 2023 tehdyn THL:n kouluterveyskyselyn tuloksia sekä vuonna 2023 tehdyn Oulun kaupungin Kokemuksellisen hyvinvointitiedon -kyselyä.
Kyselyjen perusteella seuraavat asiat vaativat toimenpiteitä:
- Seksuaaliseen häirintään liittyvien turvataitojen ja toimintaohjeiden läpikäynti. Kouluterveyskyselyn mukaan opiskelijoistamme 42,5 % on kohdannut seksuaalista häirintää elämässään ja lukiossamme 1 %.
- Häirintäyhdyshenkilöistä tiedottaminen.
- Osallisuuden kokemuksen lisääminen. Kouluterveyskyselyn mukaan 15,5 %:lla opiskelijoistamme on erittäin heikko osallisuuden kokemus.
Ryhmänohjaajat esittelevät tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman opiskelijoille. Suunnitelma on nähtävillä koulun kotisivuilla.
Koulun toimintakulttuurin kehittämiskohteet 2024-2027
| Kehittämiskohde | Tavoitteet | Toimenpiteet | Ajankohta | Seuranta |
| Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemojen esiintuonti | Vahvistetaan työelämäulottuvuutta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta | Pyydetään Urapolkuja-tapahtuman esittelijöitä arvioimaan ammattiaan tasa-arvon toteutumisen kannalta. | kevätlukukaudella | |
| Häirintäyhdyshenkilöt tunnetuiksi | Kaikki tietävät, ketkä ovat OSYKin häirintäyhdyshenkilöt | ryhmänohjauksissa tiedottaminen, tiedot kotisivuille | Lukuvuonna 2024-2025 | |
| Vanhempaintoimikunnan toiminnasta tiedottaminen | Lisätään vanhempien osallisuutta | Kotisivuilla olevan vanhempaintoimikunnan osuuden päivittäminen.
Kokous- ja tapahtuma-päivämäärät yleisesti saataville | Lukuvuonna 2024-2025 | |
| Tasa-arvon teemojen ja syrjinnän vastaisten toimien esiintuonti | Turvallisemman tilan periaatteet tutuiksi ja näkyville | esimerkiksi pysäkkien järjestäminen |
Tunnista asenteesi:
- Älä oleta. Jokainen on yksilö.
- Anna henkilön itse määritellä tai olla määrittelemättä itsensä esim. sukupuolensa, seksuaalisen suuntautumisensa, vakaumuksensa tai kulttuurinsa perusteella.
- Huolehdi, että kaikkien ääni pääsee kuuluville.
- Ole kriittinen oppimateriaalien sisällön suhteen. Millaisia stereotypioita ne sisältävät? Jäävätkö jotkin näkökulmat tai väestöryhmät näkymättömiksi?
- Luo kaikkia arvostavaa ilmapiiriä kaikissa toimintaympäristöissä.
Suunnitelman toteutumista ja uudistamista koordinoi opiskelijakunnan hallitus ja sitä arvioidaan aina lukuvuoden lopussa ja seuraavan lukuvuoden alussa siitä vastuussa olevien opiskelijoiden sekä tasa-arvotyössä mukana olevien opettajien kanssa. Arvioinnin yhteydessä kehittämistoimenpiteiden toteutumista voidaan kartoittaa esimerkiksi kyselyllä.
Epäasialliseen kohteluun puuttumisen malli
Jokaisella opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Turvallisessa opiskeluympäristössä ei tarvitse pelätä epäasiallista kohtelua, esimerkiksi syrjintää tai häirintää. Syrjintä tai häirintä ei ole koskaan sen kohteeksi joutuvan syytä. Syrjinnän tai häirinnän kohteeksi joutumisesta saattaa seurata terveysoireita, keskittymisvaikeuksia, vaikeuksia opinnoissa, opintojen keskeytystä, sosiaalisia ongelmia, masentuneisuutta, unettomuutta tai päihteiden käyttöä. Siksi on tärkeää, että epäasiallista kohtelua kokenut tai häirintää havainnut opiskelija voi kääntyä henkilökunnan puoleen ja että tilanteeseen puututaan asianmukaisesti. Lukiossa työskentelevillä on lakiin perustuva velvollisuus puuttua kaikkeen syrjintään, häirintään ja väkivallan eri muotoihin. Tilanteet voivat olla moninaisia, joten puuttumisen malli on suuntaa antava.
Opiskelija:
- Jos joudut epäasiallisen kohtelun, syrjinnän tai häirinnän kohteeksi tai jos todistat sellaista, kerro asiasta heti häirintäyhdyshenkilölle, opettajalle, rehtorille, terveydenhoitajalle tai muulle lukion työntekijälle.
- Mikäli häiritsijä on opettaja, ota yhteyttä rehtoriin.
Opettaja / muu henkilökunta:
- Reagoi välittömästi havaitsemaasi epäasialliseen käytökseen.
- Opettaja, keskustele tarpeen mukaan asianosaisten kanssa erikseen.
- Opiskelijan kanssa käytävässä keskustelussa on hyvä olla mukana jokin toinen aikuinen esimerkiksi ryhmänohjaaja.
- Opettaja, ilmoita asiasta rehtorille, joka päättää jatkotoimenpiteistä.
- Muu henkilökuntaan kuuluva siirtää asian käsittelyn ryhmänohjaajalle tai rehtoreille.
- Jos itse koet häirintää tai epäasiallista kohtelua, ota yhteyttä rehtoriin.
Rehtori:
- Päätä tilanteen ratkaisemiseksi tarvittavat toimenpiteet sekä se, miten seuranta toteutetaan.
- Hyödynnä tarpeen mukaan myös toisen rehtorin ja/tai muun henkilökunnan asiantuntemusta.
- Tiedota alaikäisten opiskelijoiden huoltajia tapahtuneesta.
Lähteet:
Perustuslaki (731/1999): https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=perustuslaki#L2P6
Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014): http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (tasa-arvolaki) (609/1986): https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609
Lukiolaki (629/1998): https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1998/19980629
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/lukiokoulutus/1372910
Opetushallituksen opas (2019):
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/mukana_tasa-arvo_ja_yhdenvertaisuustyo_toisella_asteella.pdf (luettu 17.3.2024)
Turvallisemman tilan periaatteet:
https://rauhankasvatus.fi/wp-content/uploads/2023/01/turvallisimman_tilan_ohjeet.pdf (luettu 23.3.2024)