Tukea opiskeluun
Lukio tarjoaa monenlaista tukea opiskeluun ja kasvamiseen. Älä jää yksin, vaan kysy apua ja tukea aineenopettajilta, opinto-ohjaajilta, erityisopettajalta, terveydenhoitajalta tai lukiokuraattorilta ja -psykologilta.
Hyvinvoiva lukio -sivusto tarjoaa työkaluja ja vinkkejä sekä opiskelijoille että opettajille.
Opinto-ohjaus
Opinto-ohjaajat neuvovat opintoasioihin ja -suunnitelmiin, ylioppilaskirjoituksiin ja jatko-opintoasioihin liittyvissä asioissa. Opinto-ohjaajat pitävät opotunteja sekä antavat henkilökohtaista ohjausta ja pienryhmäohjausta.
OSYKin opinto-ohjaajien yhteystiedot löydät täältä.
Ohjattavat ryhmät löytyvät täältä.
Erityinen tuki
Erityisopettajana toimii Miika Määttälä puh. 040 481 2450.
Erityisopettajan kanssa selvitellään oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja suunnitellaan opiskelun tukitoimia. Erityisopettaja ohjaa opiskelijaa opiskelustrategioiden löytämisessä ja vahvistamisessa sekä auttaa erityisesti kielellisiin vaikeuksiin liittyvissä opiskeluongelmissa, mutta ei anna tukiopetusta oppiaineiden sisältöihin liittyvissä asioissa.
Lukion alkaessa jokaiselle ryhmälle järjestetään lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen kartoitus (DigiLukiseula). Mikäli opiskelijalla on haasteita opinnoissaan, hänelle voidaan laatia pedagogisen tuen suunnitelma lukio-opintojen tueksi. Erityisopettaja voi arvioida opiskelijan lukivaikeutta ja tarvittaessa kirjoittaa lausunnon lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudesta ylioppilastutkintolautakunnalle.
Erityisen tuen tarkoituksena on tukea ja auttaa opiskelijaa siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa. Opetushallituksen opetussuunnitelman perusteiden (2003) mukaan erityinen tuki lukiossa tarkoittaa tukea niille opiskelijoille, jotka ovat tilapäisesti jääneet jälkeen opinnoissaan tai joiden opiskelun edellytykset ovat heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden vuoksi. Lisäksi erityisen tuen piiriin kuuluvat opiskelijat, jotka tarvitsevat psyykkistä tai sosiaalista tukea. Opiskelijalla voi olla erityisen tuen tarve mielenterveyteen, sosiaaliseen sopeutumattomuuteen tai elämäntilanteeseen liittyvien ongelmien vuoksi.
Opiskelijalla voi olla lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä oppimisen ongelmia. Jos opiskelijan kielenkehityksen häiriö tulee ilmi vasta lukiossa, tukitoimien suunnittelu ja toteuttaminen tulee aloittaa välittömästi. Oppimistilanteet ja kokeet järjestetään opiskelijalle siten, että hänen yksilölliset tarpeensa otetaan huomioon.
Kaikki ne toimet, jotka toteutetaan toisin kuin tavallisesti, voidaan katsoa erityisjärjestelyiksi. Erityinen tuki on koko opiskeluyhteisön asia.
Lukiossa opiskelijalle voidaan laatia pedagogisen tuen suunnitelma (PETS). Katso liite. Pedagogisen tuen suunnitelma on opiskelijan henkilökohtainen asiakirja, jolla hän todentaa pedagogisten erityisjärjestelyiden tarpeensa. Suunnitelmassa mainitaan tarvittavat erityisjärjestelyt, joiden avulla opiskelijan tuen tarve otetaan huomioon oppitunneilla sekä koetilanteissa ja arvioinnissa. Suunnitelman perusteena tulee aina olla asiantuntijalausunto / suositus.
Pedagogisen tuen suunnitelman laatii opiskelijan ja alle 18- vuotiaan kohdalla opiskelijan ja huoltajan kanssa yhteistyössä joko aineenopettaja, ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja tai erityisopettaja. Terveydenhoitaja, kuraattori tai psykologi voi tarvittaessa osallistua suunnitelman laadintaan.
Opiskelijan sitoutuminen pedagogisen tuen suunnitelman toteuttamiseen on merkityksellistä. Opiskelija sopii jakson alussa opettajan kanssa tarvittavasta tuesta ja järjestelyistä. Opiskelijan vastuulla on tiedottaa pedagogisen tuen suunnitelmasta kurssiensa opettajia.
Terveydenhuolto
Opiskeluterveydenhuolto on terveyden edistämistä, sairauksien ennaltaehkäisyä ja terveyskasvatusta, jonka tavoitteena on opiskelijoiden hyvä terveys ja terveellisten elämäntapojen omaksuminen.
Terveydenhoitajaan voit ottaa yhteyttä luottamuksellisesti ja matalalla kynnyksellä terveyteen liittyvissä asioissa.
Terveystarkastusaikaa tarjotaan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille.
Lääkärintarkastukseen tarjotaan aikaa juridisen sukupuolen mukaan: tytöille toisen opiskeluvuoden aikana, pojille lääkärintarkastus tehdään kutsuntaterveystarkastuksen yhteydessä.
Myös seksuaaliterveysneuvonta sekä ehkäisyasiat hoituvat opiskeluterveydenhuollon kautta. Sairausasioissa sekä työ- ja vapaa-ajan tapaturmissa hoito järjestetään hyvinvointikeskuksessa tai virka-ajan ulkopuolella Oulun yhteispäivystyksessä.
Terveydenhoitajan vastaanotto toimii pääosin ajanvarauksella. Avoin vastaanotto on ma-pe klo 11.30–12.00.
Terveydenhoitajaan voit olla yhteydessä soittaen, viestitse tai ajanvarausasioissa Wilman kautta. Puhelintunti ma-pe klo 12.00–12.30.
Terveydenhoitaja kuuluu myös koulun moniammatilliseen opiskelijahuoltoryhmään ja osallistuu sovitusti opiskelijakohtaisiin monialaisiin palavereihin.
Hammashuollon palvelut ovat oululaisille oman asuinalueen hammashoitolassa ja ulkopaikkakuntalaisille omassa kotikunnassa.
Koulun terveydenhoitajina toimivat
Niina Ervasti, p. 040 318 5161, niina.ervasti@pohde.fi paikalla ma-pe
Lukiokuraattori ja -psykologi
Lukiokuraattorilta ja -psykologilta saat tukea mm. opiskeluun, mielen hyvinvointiin, jaksamiseen tai arjenhallintaan liittyvissä asioissa. Meihin voi olla yhteydessä oli huolesi sitten iso tai pieni. Pohditaan yhdessä, miten voimme sinua auttaa! Keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.
Lukiokuraattorilta saat tukea mm. sosiaalisiin tilanteisiin, koulumotivaatioon, stressiin ja arjenhallintaan. Voit saada ohjausta myös taloudellisissa asioissa. Lukiopsykologilta taas saat tukea mm. mielialaan ja ahdistukseen liittyvissä huolissa. Lisäksi voit saada apua oppimis- ja keskittymisvaikeuksiin liittyen.
Lukiokuraattori ja -psykologi tekevät opiskelijahuoltotyötä yhteistyössä opiskelijoiden, perheiden ja oppilaitoksen henkilökunnan kanssa. Yhdessä tärkeä tavoitteemme on edistää kokonaisvaltaisesti sellaista koulun toimintakulttuuria, joka tukee kaikkien opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja osallisuutta. Hyvinvointityössä keskeistä on myös yhteisöllisen ja positiivisen ilmapiirin edistäminen sekä syrjinnän ja kiusaamisen ennaltaehkäisy.
Lukiokuraattori Outi Laine puh. 040 610 6344, outi.laine@pohde.fi
Lukiopsykologi Minna Kovala-Viita puh. 040 632 6096, minna.kovala-viita@pohde.fi
Lukiokuraattoriin ja -psykologiin voit olla yhteydessä soittamalla, lähettämällä tekstiviestin tai sähköpostia. Mainitsethan yhteydenotossa nimesi ja lukiosi.
Lukiopsykologin ja lukiokuraattorien työtilat ovat Raksilan lukion tiloissa, osoitteessa Teuvo Pakkalan katu 19. Työhuoneet (kuraattori-Outi A033, psykologi-Minna A038) löytyvät opiskeluhuollon käytävältä. Tule sisälle Raksilan lukion sisäpihalta B-ovesta, käänny ovelta vasemmalle ja lasiovien jälkeen portaat alas, niin olet opiskeluhuollon käytävällä.
HUOM! Muistathan perua tai siirtää vastaanottoajan, jos et pääse sille tulemaan. Käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä terveydenhuollon käynnistä (terveydenhoitajan tai psykologin ajanvaraus) peritään 18-vuotta täyttäneeltä 56,70 euron suuruinen maksu. Riittää, kun siirrät tai perut ajan siihen mennessä, kun sinulle varattu vastaanottoaika olisi ollut. Käynnit opiskeluhuollossa ovat muuten maksuttomia.
Nuorisotyöntekijä
Lukiomme hyvinvointiryhmään kuuluu myös seurakunnan nuorisotyöntekijä Mono Kuoppala. Hänet tavoittaa puhelimitse numerosta 040 574 7124.
Ohjaussuunnitelma
OULUN KAUPUNGIN LUKIOIDEN OHJAUSSUUNNITELMA / LOPS21
ARVOPOHJA
Oulun lukioiden ohjaussuunnitelma rakentuu Oulun kaupungin arvojen vastuullisuus, rohkeus ja reiluus varaan. Oulu oivaltaa! -sivistysohjelman 2023-26 mukaisesti rakennamme yhdessä kulttuuri-ilmastonmuutosta, vahvistamme yhteisöllisyyttä, lisäämme digitaalisuutta asiakaslähtöisesti ja panostamme henkilöstön hyvinvointiin ja osaamiseen sekä hyvään johtamiseen. Lukiokoulutuksessa toimimme ilmastolukioiden viitoittamalla tiellä, toteutamme laaja-alaisen osaamisen tavoitteita, vahvistamme opiskelijoiden osallisuutta, laajennamme oppimisympäristöjä digitaalisesti, tarjoamme korkeakouluopintoja lukiolaisille ja otamme käyttöön tehokkaan ohjauksen mallin.
OHJAUKSEN KESKEISET KÄSITTEET
Ohjaus on koko kouluyhteisön toteuttamaa toimintaa, joka toteutuu opiskelijan näkökulmasta läpi koko lukioajan, monenlaisissa tilanteissa. Ohjauksen työnjako on kuvattu tarkemmin myöhemmin tässä ohjaussuunnitelmassa. Hyvä ohjaus on riittävää ja monipuolista. Se tukee aktiivisuutta, osallisuutta ja vastuullisuutta sekä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Jokaista opiskelijaa kunnioitetaan yksilönä ja jokaisella on oikeus ohjaukseen. Opiskelija on ohjauksessa aktiivinen ja osallistuva toimija.
Opinto-ohjaus on opinto-ohjaajan toteuttamaa toimintaa. Lukiolainen saa opinto-ohjausta opinto-ohjauksen oppitunneilla, pienryhmissä sekä henkilökohtaisessa ohjauksessa. Opinto-ohjaus sisältää kasvun, kehityksen ja toimintakyvyn tukemisen, oppimisen- ja opiskelutaidot sekä jatko-opinto- ja urasuunnittelutaidot.
Vertaisohjaus on yksi ohjauksen muoto, jossa opiskelijat toimivat toisilleen apuna ja tukena. Vertaisohjaus toteutuu usein spontaanisti esim. luokkatilanteissa.
Sukupuolitietoinen ohjaus perustuu herkkyydelle tunnistaa yksilöllisyys ja persoonallisuus jokaisessa opiskelijassa. Ohjauksessa pyritään tunnistamaan sukupuolittavia yhteiskunnallisia tekijöitä ja pyritään purkamaan niitä sukupuolten tasa-arvoa rakentaen. Hyväksytään myös sukupuolten moninaisuus.
Esteettömyys liittyy yhdenvertaisuuteen. Esteettömyyteen kuuluu mahdollisuus oppia ja opiskella yksilöllisten kykyjen mukaisesti. Tämä edellyttää paitsi opiskelijoiden tuen tarpeiden myös heidän vahvuuksiensa tunnistamista. Tältä pohjalta opiskelijan kanssa voidaan suunnitella opintoja realistiselta pohjalta.
Saavutettavuus liittyy läheisesti tiedottamiseen ja siihen että ohjaus ja siihen liittyvä informaatio on tarjolla niin, että se on kaikkien saavutettavissa, helposti ja selkeästi.
Nivel- ja siirtymävaiheella tarkoitetaan opintojen vaiheita, joissa opiskelija siirtyy oppilaitoksesta toiseen, esimerkiksi peruskoulusta lukioon tai lukiosta jatko-opintoihin. Se voi tarkoittaa myös siirtymää lukiosta toiseen tai lukiosta ammatilliseen oppilaitokseen.
OHJAUKSEN TEHTÄVÄT JA TAVOITTEET
Ohjaustoiminta Oulun kaupungin lukioissa muodostaa kokonaisuuden, joka tukee opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa sekä kehittää hänen valmiuksiaan tehdä koulutusta ja elämänuraa koskevia valintoja ja ratkaisuja. Ohjaustoiminta tukee opiskelijoiden hyvinvointia, kasvua ja kehitystä, tarjoaa aineksia itsetuntemuksen lisääntymiseen sekä kannustaa aktiiviseen kansalaisuuteen. Opiskelijoiden yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja toimijuutta kehitetään ja pidetään yllä lukio-opintojen ajan.
Ohjauksen avulla edistetään koulutuksen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä ehkäistään syrjäytymistä. Opiskelijoiden opintojen sujumista seurataan ja heidän opintojensa etenemistä tuetaan. Opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelua tuetaan yhteistyössä opiskelijan, huoltajien, opettajien, opinto-ohjaajan, rehtorin ja opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa. Ohjaus on koko kouluyhteisön tehtävä.
OHJAUKSEN JÄRJESTÄMINEN OULUN KAUPUNGIN LUKIOISSA SEKÄ OHJAUKSEN TOIMIJAT JA TYÖNJAKO
Jokaisessa lukiossa on opinto-ohjaaja tai opinto-ohjaajia, riippuen opiskelijamäärästä. Opinto-ohjaaja on ohjauksen asiantuntija, jolla on päävastuu opinto-ohjauksen käytännön järjestämisestä sekä ohjauksen kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta. Oulun kaupungin lukioissa ohjaus järjestetään pääosin lukio-opintojen aikaisena ohjauksena, jonka toteutuminen kuvataan tarkemmin lukiokohtaisessa ohjaussuunnitelmassa (luku 5). Jos opiskelija ei ole saanut lukion oppimäärän suorittamisen jälkeen jatko-opiskelupaikkaa, hänellä on oikeus saada ohjausta oppimäärän suorittamisvuotta seuraavan vuoden aikana. Varusmiespalveluksen tai siviilipalveluksen suorittaminen suoraan lukion jälkeen jatkaa oikeutta osallistua ohjaukseen vuodella.
Oulun kaupungin lukioissa noudatetaan koko koulu ohjaa -mallia ja ohjaus on henkilöstön tavoitteellisesti johdettua yhteistä työtä. Opiskelijoille ja huoltajille tiedotetaan ohjauksen palveluista koulun verkkosivuilla ja Wilmassa. Seuraavassa on kuvattu ohjauksen toimijat ja työnjako.
OPISKELIJA
- On ohjausprosessin aikana vastuullinen, aktiivinen ja osallistuva toimija.
- Kehittää opintojen aikana oppimaan oppimisen taitojaan.
- Oppii hankkimaan tietoa jatkokoulutuksesta ja työelämästä siten, että opiskelija voi tehdä itselleen parhaiten sopivia suunnitelmia koulutus- ja työuransa suhteen.
- Suunnittelee henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa ja ylioppilaskirjoitussuunnitelmansa yhdessä ryhmänohjaajan, aineenopettajien, erityisopettajan ja opinto-ohjaajan kanssa.
- Rakentaa ohjauksessa tulevaisuuttaan yksilöllisten toiveidensa mukaisesti.
REHTORI/APULAISREHTORI/VARAREHTORI
- Luo edellytykset onnistuneelle ohjaustoiminnalle.
- Huolehtii, että koko henkilöstö on tietoinen ohjauksen toteuttamisen periaatteista ja tavoitteista.
- Huolehtii siitä, että ohjauksen eri osa-alueita arvioidaan säännöllisesti.
- Tekee hallinnolliset päätökset (esim. opiskelijaksiotto, opintojen ja oppivelvollisuuden suorittamisen keskeyttäminen väliaikaisesti, toistaiseksi tai kokonaan, opiskelijan erottaminen määräajaksi tai kokonaan, todistukset, osaamisen tunnustaminen).
- Laatii opintotarjottimen.
- Hyväksyy poissaolot 5 vuorokautta ylittävältä ajalta (esim. pitkät sairauspoissaolot, vaihto-opintovuosi).
- Vastaa ylioppilastutkinnosta (esim. tiedottaminen ja ohjeistaminen, ilmoittautuminen, osallistumisoikeudet, erityisjärjestelyt).
- OSYKissä rehtori antaa luvat päättöviikkojen etukäteen tiedetyille poissaoloille.
- OSYKissa apulaisrehtori vastaa yhdessä rehtorin kanssa ylioppilaskirjoituksiin liittyvistä järjestelyistä. Apulaisrehtori vastaa myös ylioppilaskirjoitusten erityisjärjestelyistä. Hän vastaa erityisjärjestelyistä myös uusinta- ja korotuskuulusteluihin liittyen. Apulaisrehtori kuuluu OSYKin opiskeluhuoltoryhmään sekä koordinoi vanhempaintoimikunnan toimintaa.
KOULUSIHTEERI
- KELAn ja muiden yhteistyötahojen vaatimat todistukset.
- Koski, Wilma ja Primus -järjestelmiin liittyvät tehtävät.
- Erillissuoritusten kirjaaminen Primukseen.
- YO-ilmoittautumiseen liittyvät asiat.
AINEENOPETTAJA
- Ohjaa opetusryhmänsä opiskelijaa opettamansa oppiaineen opiskelutaidoissa ja opiskelutekniikoissa erilaiset oppijat huomioiden.
- Antaa tarvittaessa tukiopetusta.
- Pitää oman oppiaineensa jatko-opintomahdollisuuksia esillä opetuksessa ja tukee opiskelijoiden jatko-opintovalmiuksia. Tekee yhteistyötä korkeakoulujen ja työelämän kanssa, jotta opiskelijoiden yrittäjyys- ja työelämävalmiudet paranevat.
- Ohjaa oman oppiaineensa ylioppilastutkinnon kokeen sisältöihin ja käytänteisiin sekä kokeeseen valmistautumiseen.
- Merkitsee opiskelijan poissaolot Wilmaan.
- Seuraa ja tukee opiskelijan opintojen etenemistä omassa opetuksessaan sekä välittää tarvittaessa palautetta siitä opiskelijan lisäksi ryhmänohjaajalle, opinto-ohjaajalle ja huoltajille.
- Kun aineenopettajalla herää huoli opiskelijasta, hän ottaa huolen puheeksi ensin opiskelijan kanssa ja sen jälkeen tarvittaessa ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan, erityisopettajan tai opiskeluhuollon työntekijän kanssa. Aineenopettajalla on mahdollisuus saada konsultaatiotukea toiselta koulun työntekijältä.
- Osallistuu tarvittaessa opiskelijakohtaiseen monialaiseen tapaamiseen.
- Tiedottaa tarpeen mukaan huoltajia oppiaineen opiskeluun liittyvistä asioista.
- Osallistuu oppilaitoksessa sovitulla tavalla huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön (esim. vanhempainillat).
RYHMÄNOHJAAJA
- Toimii oman ohjausryhmänsä opiskelijoiden lähiohjaajana.
- On aktiivinen toimija oman ohjausryhmänsä ryhmäytymisprosessissa.
- Perehdyttää opiskelijat lukion käytänteisiin ja toimintatapoihin.
- Myöntää poissaolot enintään 5 vuorokauden ajalle.
- Seuraa oman ohjausryhmänsä opiskelijoiden opintojen etenemistä, valintojen toteutumista ja läsnäoloa.
- Puuttuu mahdollisiin ongelmiin opintojen etenemisessä ja on tarvittaessa yhteydessä opiskelijaan ja huoltajiin (esim. poissaolot, hidas opintojen edistyminen, T/K/4-merkinnät).
- Kun ryhmänohjaajalla herää huoli opiskelijasta, hän ottaa huolen puheeksi opiskelijan ja tarvittaessa huoltajan kanssa. Ryhmänohjaajalla on mahdollisuus saada konsultaatiotukea toiselta koulun työntekijältä.
- Osallistuu tarvittaessa opiskelijakohtaiseen monialaiseen tapaamiseen.
- Seuraa oman ohjausryhmänsä opiskelijoiden ylioppilastutkinnon etenemistä yhteistyössä aineenopettajien, opinto-ohjaajien ja rehtorin kanssa.
- Pitää ryhmänohjauksen tunnit/tuokiot ja tiedottaa ohjausryhmänsä opiskelijoille ajankohtaisista asioista. Koulukohtaisesti sovitaan muista tehtävistä.
- OSYKissa ryhmänohjaajat haastattelevat ryhmänsä opiskelijat 1. ja 2. lukuvuotena. Ensimmäisenä vuonna haastattelu kannattaa tehdä 2. periodissa ja 2. vuonna keväällä. Ryhmänohjaajat osallistuvat esimerkiksi ensimmäisenä vuonna ryhmäytymispäivään opiskelijoiden kanssa sekä pitävät ryhmänsä ryhmänohjaustuokiot.
- Ryhmänohjaajat seuraavat ryhmänsä opiskelijoiden opintojen etenemistä ja käyvät tilanteen läpi joka periodin jälkeen olevassa opo-ryhmänohjaaja palaverissa. Ryhmänohjaaja seuraa aktiivisesti ryhmänsä opiskelijoiden poissaoloja ja on yhteydessä huoltajiin tarpeen mukaan. Yli 18-vuotiaan opiskelijan vanhempiin voi olla yhteyksissä opiskelijan luvalla.
ERITYISOPETTAJA
- Tukee opiskelutaitojen vahvistamista, osallistuu opiskelutaitojen opettamiseen ja ohjaa opiskelijaa käyttämään omia vahvuuksiaan oppimisessa.
- Tukee ja vahvistaa opiskelijan myönteistä kuvaa itsestään oppijana.
- Osallistuu tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen suunnitteluun (esim. selvittää opiskelijoiden lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia ja auttaa löytämään niihin tukitoimia).
- Vastaa digilukiseulojen ja muiden testien tekemisestä sekä lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuden lausunnosta (YTL) ja siihen liittyvän pedagogisen tuen suunnitelman kirjoittamisesta ylioppilastutkintoa ja opintojen suunnittelua varten. Koulukohtaisesti sovitaan, miten tämä toteutetaan.
- Yhteistyössä aineenopettajien, opinto-ohjaajien ja opiskeluhuollon toimijoiden kanssa tunnistaa tukea tarvitsevat opiskelijat.
- Konsultoi tarvittaessa aineenopettajia erityisopetukseen liittyvissä asioissa.
- Osallistuu oman ammattialansa asiantuntijana opiskeluhuoltoryhmän toimintaan ja yhteisölliseen opiskeluhuoltoon.
- Opiskelijan kannalta on keskeistä taata oppimisen esteettömyys, saavutettavuus ja yhdenvertainen asema, ennaltaehkäistä oppimisen vaikeuksia sekä tunnistaa tuen tarpeet varhaisessa vaiheessa.
OPISKELUHUOLLON HENKILÖSTÖ
- Lukion opinto-ohjauksen tavoitteena on varmistaa, että opiskelija saa ohjausta ja tukea siten, että hän selviytyy ja etenee opinnoissaan suunnitelmien mukaisesti.
- Tavoitteen toteutumiseksi tehdään yhteistyötä tarvittaessa opiskeluhuollon kuraattorin ja psykologin sekä opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajan ja lääkärin kanssa. Ohjauksen yhteydessä konsultoidaan tarvittaessa opiskeluhuollon työntekijöitä.
- Opiskeluhuollon henkilöstön tehtävät on kuvattu opiskeluhuollon suunnitelmassa.
- OSYKin opiskeluhuoltoryhmä eli hyvinvointiryhmä kokoontuu vähintään kahdeksan kertaa lukuvuodessa. OSYKin opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat rehtori, apulaisrehtori, opinto-ohjaajat, erityisopettaja, lukiokuraattori ja – psykologi, terveydenhoitaja, seurakunnan nuorisotyöntekijä, opettajajäsenet ja opiskelijajäsenet.
OPISKELIJATUUTORI
- Pääsääntöisesti toisen vuoden opiskelija, joka on saanut tehtäväänsä koulutuksen. Koulukohtaisesti sovitaan, miten tuutoreiden koulutus toteutetaan.
- Toimii yhteistyössä tuutoroinnista vastaavan opettajan, opinto-ohjaajien ja ryhmänohjaajien kanssa.
- Opastaa ensimmäisen vuoden opiskelijoita lukio-opiskelun käytänteissä. Koulukohtaisesti sovitaan näistä käytännöistä.
- Perehdyttää lukion toimintakulttuuriin.
- Tutustuttaa opiskelijoita toisiinsa ja on mukana ryhmäyttämisessä.
- Osallistuu lukion markkinointi- ja esittelytilaisuuksiin.
- OSYKissä tuutorit ovat pitäneet lukuvuoden alussa ökösupportgroupia, johon voi tulla tekemään läksyjä. Lisäksi he ovat pitäneet kaveriryhmää lukion aloittaneille.
- Lukuvuonna 2025 – 2026 Joel Vanharanta vastaa tuutoreiden ohjauksesta.
OPINTO-OHJAAJA
- Ohjaa opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa henkilökohtaisessa ja ryhmä- ja luokkamuotoisessa opinto-ohjauksessa (esim. opinto-ohjauksen moduulit).
- Ohjaa opiskelijaa lukio-opintojen aikana (esim. henkilökohtaisen opintosuunnitelman laadinta ja päivittäminen sekä ylioppilaskirjoitussuunnitelman laadinta), myös silloin, kun opinnot ovat väliaikaisesti keskeytyneet tai opiskelija on erotettu määräajaksi.
- Tukee opiskelijaa tunnistamaan vahvuutensa oppijana sekä käyttämään hänelle soveltuvia opiskelumenetelmiä.
- Auttaa opiskelijaa tunnistamaan erilaisia jatko-opintomahdollisuuksia sekä kehittää opiskelijan taitoja arvioida omia vahvuuksiaan ja voimavarojaan suhteessa näihin mahdollisuuksiin ja tuleviin siirtymävaiheisiin (esim. jatko-opinto- ja urasuunnitelman laadinta).
- Tekee ohjausyhteistyötä pedagogisten (esim. aineenopettajat, erityisopettaja) ja opiskeluhuollon toimijoiden kanssa.
- Tekee ohjausyhteistyötä jatko-oppilaitosten edustajien sekä työelämä-, koulu – ja muiden toimijoiden kanssa.
- Osallistuu ohjauksen asiantuntijana opiskeluhuoltoryhmän toimintaan ja yhteisölliseen opiskeluhuoltoon.
- Osallistuu Oulun kaupungin Opotiimin toimintaan.
- Tiedottaa ajankohtaisista ohjauksellisista asioista (esim. yhteishaku ja jatko-opintotilaisuudet) saavutettavuuden huomioiden.
- Tekee yhteistyötä huoltajien kanssa yhdessä ryhmänohjaajien kanssa.
- Tekee ilmoitukset Valpas-palveluun oppivelvollisista nuorista, jotka ovat keskeyttäneet lukio-opinnot eivätkä ole aloittaneet opintoja toisaalla.
- Tekee ilmoitukset etsivään nuorisotyöhön ei-oppivelvollisista nuorista, jotka ovat keskeyttäneet lukio-opinnot eivätkä ole aloittaneet opintoja toisaalla.
- OSYKissa opinto-ohjaajat pitävät opetussuunnitelmien mukaiset opinto-ohjauksen oppitunnit sekä antavat henkilökohtaista ohjausta. Jokaiselle ohjausryhmälle on nimetty oma opinto-ohjaaja. Opinto-ohjaajat myös järjestävät erilaisia tapahtumia, esimerkiksi jatko-opintoesittelyjä, Urapolku-tapahtumat, infot jne.
- Opinto-ohjaajat osallistuvat hyvinvointiryhmän kokouksiin. On sovittu, että opinto-ohjaajista Ari Forstén koordinoi opiskelijakunnan hallitusta, Mervi Kela opiskeluhuoltotyötä ja Krista Kautto ryhmänohjausta.
OHJAUS SIIRTYMÄVAIHEISSA
Perusopetuksesta lukioon
Ohjauksen merkitys korostuu nivel- ja siirtymävaiheessa. Oulun kaupungin lukiot antavat tietoa lukiokoulutuksesta perusopetuksen oppilaille, heidän huoltajilleen, opinto-ohjaajille ja opettajille. Jokaisessa Oulun kaupungin lukiossa järjestetään vuosittain vanhempainilta, jonka tarkoitus on esitellä lukio-opintoja huoltajille ja peruskoulun päättäville opiskelijoille. Lisäksi järjestetään Avoimet ovet –tapahtuma kahden iltapäivän ajan peruskoulun päättäville oppilaille. Opiskeluhuollollisen ja pedagogisen tiedonsiirron tavoitteena on tukea nuoren siirtymistä perusopetuksesta lukioon ja edesauttaa opintojen joustavaa aloittamista. Tiedonsiirrolla on tavoitteena tukea opiskelijan onnistumista ja hyvinvointia sekä auttaa lukioita ennakoimaan opiskelijan pedagogisen tuen tarvetta.
Tiedot opiskelijan peruskoulun aikana saamasta pedagogisesta tuesta siirretään luottamuksellisesti, opiskelijan etu huomioiden yhteistyössä huoltajien kanssa (1288/2013 Perusopetuslaki, 40§). Tavoitteena on opiskelijoiden opiskelun tukemisen kannalta olennaisen tiedon siirtäminen. Lainsäädäntö erottaa toisistaan perusopetuslaissa säädetyn oppimisen ja koulunkäynnin tuen ja oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädetyn opiskeluhuollon (1288/2013 Lakiperusopetuslain muuttamisesta 40 §, 1287/2013 Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki). Oppilas- ja opiskeluhuoltoon siirtyvästä tiedonsiirrosta vastaavat oppilas- ja opiskeluhuollon työntekijät.
Oulun kaupungissa on sovittu perusopetuksen ja toiseen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa, että pedagogiseen tukeen liittyvä tieto siirretään tiedonsiirtolomakkeella tarvittaessa ja aina silloin, kun tiedonsiirto on tärkeää oppilaan jatko-opintojen aloittamisen ja etenemisen kannalta. ”Ohjauksen ja opetuksen taustatieto”-lomake tehdään oppimisen ja opiskelun pedagogisen tuen järjestämiseksi. Lomakkeen tietoja hyödynnetään opiskelijan oppimisen ja opiskelun tuen edistämiseksi ja tukemiseksi hänen siirtyessä peruskoulusta jatko-opintoihoin tai vaihtaessa oppilaitoista toisella asteella. Lomake sisältää opiskelijan oppimiseen ja pedagogisen tuen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyviä välttämättömiä tietoja, jotka ovat tarpeellisia opiskelun järjestämisessä uudessa oppilaitoksessa. Tavoitteena on auttaa ja tukea opiskelijaa jatko-opintojen aloittamisessa. Lomake täytetään yhdessä opiskelijan, huoltajien ja tarvittavien opettajien kanssa. Tiedot luovutetaan sen oppilaitoksen opinto-ohjaajalle, erityisopettajalle ja ryhmänohjaajalle, mihin opiskelija siirtyy. Tarvittaessa tietoja voidaan luovuttaa opiskelijaa opettaville opettajille. Tietojen siirto tapahtuu luottamuksellisesti, ja kyseiset henkilöt ovat vaitiolovelvollisia. Tietojen siirto perustuu oppivelvollisuuslakiin 1214/2020 §23 Tietojensaanti. Lomaketta ei tallenneta lähettävän oppilaitoksen sähköisiin järjestelmiin.
Oulun lukiossa on käytössä ”Tietoja ohjausta varten” -lomake. Opiskelija täyttää lomakkeen lukio-opintojen alussa yhdessä huoltajiensa kanssa. Lomakkeen tietoja hyödynnetään opiskelijan oppimisen ja opiskelun edistämiseksi hänen siirtyessä Oulun lukion opiskelijaksi. Tavoitteena on auttaa ja tukea opiskelijaa lukio-opintojen aloittamisessa. Tiedot ovat luottamuksellisia ja vain opiskelijan oman opinto-ohjaajan, ryhmänohjaajan ja erityisopettajan käytettävissä. Tietoja luovutetaan eteenpäin ainoastaan opiskelijan ja/tai hänen huoltajiensa erillisellä luvalla. Tietojen vaihto tapahtuu luottamuksellisesti ja kyseiset henkilöt ovat vaitiolovelvollisia. Lomakkeen tiedot eivät vaikuta opiskelijan arviointiin eikä lomaketta tallenneta sähköisiin järjestelmiin. Lomake tuhotaan viimeistään opiskelijan valmistuttua.
OSYKissä tiedonsiirtolomakkeet voi toimittaa keskitetysti Mervi Kelalle ja hän toimittaa ne eteenpäin opiskelijan opinto-ohjaajalle ja ryhmänohjaajalle. Tietoja ohjausta varten – lomakkeen ryhmänohjaajat jakavat opiskelijoille ensimmäisenä päivänä. Se palautetaan ryhmänohjaajan välityksellä opinto-ohjaajalle.
Lukio-opintojen keskeytyessä
Lukion opinto-ohjaajat, ryhmänohjaajat ja/tai rehtori tarjoavat opiskelijalle ohjausta, mikäli opinnot ovat vaarassa keskeytyä. Yhteistyötä tehdään aina alle 18-vuotiaiden kohdalla myös huoltajien kanssa. Ensin selvitetään opiskelijan saamien tukitoimien riittävyys. Seuraavaksi selvitetään, onko opintojen jatkaminen mahdollista tukitoimia lisäämällä tai muuttamalla tai vaihtoehtoisilla suoritustavoilla. Tarvittaessa tehdään muutoksia opiskelijan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan. Lukio-opintojen ollessa vaarassa keskeytyä tai muista perustelluista syistä opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintojaan Lukiopirtissä henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti.
Mikäli opiskelija kuitenkin haluaa keskeyttää opinnot, häntä ohjataan uuden opiskelupaikan hakemisessa. Kun opiskelija ottaa vastaan uuden opiskelupaikan ja aloittaa opintonsa siellä, opinto-ohjaaja huolehtii, että tiedot opiskelijan saamasta pedagogisesta tuesta siirtyvät luottamuksellisesti, opiskelijan etu huomioiden uuteen oppilaitokseen.
Mikäli oppivelvollinen opiskelija ei jatka opintojaan toisessa oppilaitoksessa, opinto-ohjaaja tekee ilmoituksen Valpas-järjestelmään ja opiskelija siirtyy oppivelvollisuudesta vastaavan opinto-ohjaajan ohjattavaksi. Lukion opinto-ohjaaja jatkaa yhteistyötä hänen kanssaan tarpeen mukaan mukaan lukien tiedonsiirto pedagogisesta tuesta.
Mikäli täysi-ikäinen opiskelija ei jatka opintojaan toisessa oppilaitoksessa, hänet ohjataan nuorisolain (2010/693, 7c§) mukaisesti etsivän nuorisotyön palveluihin. Lain mukaan koulutuksen järjestäjän on luovutettava alle 25-vuotiaan nuoren yksilöinti- ja yhteystiedot nuoren kotikunnan etsivää nuorisotyötä varten, mikäli nuori keskeyttää opinnot lukiokoulutuksessa. Tietojen luovuttaminen tehdään yhteistyössä nuoren ja kanssa. Myös huoltajat tai nuori itse voivat olla suoraan yhteydessä etsivään nuorisotyöhön. Opinto-ohjaaja jatkaa yhteistyötä etsivän nuorisotyöntekijän kanssa tarpeen mukaan.
Mikäli opiskelija vaihtaa oppilaitoksesta toiseen, lähettävän koulun opinto-ohjaaja vastaa ohjauksesta keskeneräisten opintojen loppuunsaattamisessa ja koulusta eroamisessa. Vastaanottavan koulun opinto-ohjaaja vastaa ohjauksesta uuteen kouluun ilmoittautumisessa ja opintovalintojen tekemisessä.
Nuoren tiedot voi luovuttaa virallisen, valtakunnallisen yhteysetsivaan.fi-yhteydenottojärjestelmän kautta, asui nuori missä kunnassa tahansa.
Ohjaus lukio-opintojen jälkeen
Opiskelijalla on vielä vuoden ajan valmistumisestaan oikeus saada jatko-ohjausta omasta lukiostaan. Mikäli hän suorittaa varusmies- tai siviilipalveluksen suoraan lukion jälkeen, oikeus ohjauksen saamiseen omasta lukiosta pitenee palvelusta vastaavalla ajalla. Oulun kaupungissa lukiosta valmistunut opiskelija, joka ei vielä ole saanut jatko-opintopaikkaa, voi hakeutua ohjaukseen myös Byströmin Ohjaamoon.
OHJAUKSEN SISÄLLÖT, MENETELMÄT JA TYÖTAVAT
Ohjausta toteuttavat opinto-ohjaajat, ryhmänohjaajat, aineenopettajat ja koulukohtaisesti sopien muut koulun työntekijät. Opinto-ohjaaja vastaa opinto-ohjauksen opintojaksojen opetuksen sisällöistä, jotka on kuvattu Lukion opetussuunnitelman perusteissa luvussa 6.2.1. Menetelmät ja työtavat vaihtelevat opintojaksojen toteutuksessa lukioittain. Työtapoina voi olla esimerkiksi tehtäviä, keskusteluja, opettajajohtoista opetusta, ryhmätöitä, vierailijoiden pitämiä esityksiä ja vierailuita. Opinto-ohjauksen opintojaksoilla voi olla käytössä oppikirja.
Henkilökohtaisen ohjauksen sisällöt lähtevät yleensä ohjaukseen hakeutuvan opiskelijan tarpeista ja lähtökohdista. Ohjauksen sisällöt voivat liittyä myös opiskelijan opintojen vaiheeseen esimerkiksi opintojaksovalintoihin. Henkilökohtaisessa ohjauksessa käsitellään myös opiskelijan opiskelusuunnitelmaa, ylioppilastutkintosuunnitelmaa sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelmaa. Opiskeluun liittyvien kysymysten lisäksi ohjauksessa voidaan käsitellä opiskelijan elämäntilannetta ja hyvinvointia. Henkilökohtaisen ohjauksen menetelmät ovat pääasiassa keskusteluun pohjautuvia. Myös erilaisia tehtäviä ja itsearviointeja voidaan käyttää apuna. Ohjauskeskustelun tarkoitus on auttaa opiskelijaa tekemään itseään koskevia päätöksiä ja lisätä hänen toimijuuttaan.
Ohjauksen muotoina voidaan käyttää myös pienryhmäohjausta ja vertaisohjausta. Pienryhmäohjauksessa opiskelija voi käsitellä itselleen tärkeää asiaa yhdessä sekä opinto-ohjaajan että vertaisten kanssa. Vertaisohjauksessa opiskelijat käsittelevät annettua teemaa ilman opinto-ohjaajan aktiivista osallistumista ohjausprosessiin. Molempia työmuotoja voi käyttää missä tahansa lukio-opintojen vaiheessa ja mihin tahansa teemaan liittyen.
Verkko-ohjauksen avulla voidaan toteuttaa kaikkia edellä mainittuja ohjausmuotoja, joko osittain tai kokonaan. Verkko-ohjauksessa voidaan käyttää välineenä esimerkiksi Teamsia, Wilmaa ja sähköpostia. Verkko-ohjausta voidaan toteuttaa sekä lähiopetuksessa että etäopetuksessa.
OSYKissa
- opintojen etenemisen seurantaan liittyvät käytänteet: Ryhmänohjaaja seuraa oman ryhmänsä opintojen etenemistä. Joka periodin arvioinnin valmistuttua pidetään opo-ro-palaverit, joissa seurataan opintojen edistymistä ja sovitaan toimenpiteet, jos opinnot eivät ole edenneet suunnitelmien mukaisesti.
- opiskelusuunnitelman(A) laatiminen ja päivittäminen (opintojaksojen ja moduulien valinta): 1. vuoden opiskelijoiden kanssa 1. vuoden syksyllä opinto-ohjauksen oppitunneilla suunnitellaan opintoja ja tehdään valinnat 3. -5. Periodeille. Opiskelusuunnitelma täytetään opinto-ohjauksen tunneilla. Ryhmänohjaajan kanssa käydään keskustelu suunnitelman pohjalta. Suunnitelmaa seurataan ja päivitetään, tarvittaessa henkilökohtaisessa ohjauksessa opinto-ohjaajan kanssa.
- Ylioppilastutkintosuunnitelman (B) laatiminen ja päivittäminen: Suunnitelma laaditaan 1. vuoden keväällä opinto-ohjauksen oppitunneilla. Sitä voidaan tarvittaessa päivittää.
- jatko-opinto- ja urasuunnitelman (C) laatiminen ja päivittäminen: Jatko-opintoja aloitetaan suunnittelemaan alustavasti jo 1. vuodesta alkaen (kirjataan lomakkeeseen A). Lomake C täytetään yleensä 3. vuonna.
OHJAUKSEN YHTEISTYÖ TYÖELÄMÄN JA MUIDEN OPPILAITOKSEN ULKOPUOLISTEN TAHOJEN KANSSA
Korkeakouluyhteistyö
Lukiolaisilla on mahdollisuus osallistua vähintään kerran lukion aikana Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Hakijan päivään. Tapahtumassa tutustutaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen koulutustarjontaan. Opinto-ohjaajat osallistuvat lukuvuosittain Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun järjestämiin yhteistyöverkostotapaamisiin (esim. Hakijan päivä ja Opopatio). Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijat käyvät esittelemässä eri koulutusaloja lukiolaisille. Koulutusaloihin tutustumisia järjestetään mahdollisuuksien mukaan. Toiminnassa hyödynnetään myös etäosallistumismahdollisuuksia.
Lukiolaisille tiedotetaan mahdollisuuksista korkeakouluopintoihin lukio-opintojen aikana. Pääasiallisina yhteistyökumppaneina toimivat Oulun yliopisto ja Oulun ammattikorkeakoulu. Verkossa tarjottavia opintoja voi valita myös muista Suomen korkeakouluista.
Työelämä
Mahdollisuuksien mukaan lukiolaisille järjestään yritysvierailuja ja yrityksien edustajien vierailuja kouluille. Eri oppiaineissa perehdytään työelämään liittyviin teemoihin. Lukiolaisille tiedotetaan työelämän ajankohtaisista tapahtumista ja lukiolaiset osallistuvat niihin mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi hyödynnetään työelämään tutustumiseen liittyviä tapahtumia, joita Oulun kaupunki järjestää, mm. BusinessAseman ”Työntaitajat”-tapahtumat opiskelijoille, aineenopettajille ja opinto-ohjaajille sekä ”Työntaitajaksi”-tapahtuma.
Huoltajat
Lukioissa järjestetään huoltajille suunnattuja tilaisuuksia sekä tiedotetaan opiskeluun ja opiskeluhuoltoon liittyvistä ajankohtaisista asioista viestitse. Yhteistyötä huoltajien kanssa tehdään opiskelijan tuen tarpeen mukaan. Lukiossa voidaan myös järjestää tapaamisia huoltajien, koulun ja opiskeluhuollon henkilöstön kesken. Lukiossa voi toimia myös vanhempaintoimikunta.
Muut yhteistyötahot
Yhteistyötä voidaan tehdä muun muassa seuraavien tahojen kanssa:
- Toisen asteen oppilaitokset
- Etsivä nuorisotyö (jokaiselle lukiolle nimetty oma työntekijä)
- Nuorisotoimi, esimerkiksi Byströmin Ohjaamo
- TE –palvelut
- Kolmannen sektorin toimijat
- Seurakunnat
OSYKin abiturientit osallistuvat vuosittain Hakijan päivään. Työelämäyhteistyötä tehdään Business Oulun ja Taloudellisen tiedotustoimiston kanssa. Vanhempainiltoja järjestetään vuosittain 9-luokkalaisten vanhemmille (Tervetuloa lukioon), 1. vsk vanhemmille, 2. vsk vanhemmille ja Vanhempaintoimikunta järjestää kaikille yhteisen vanhempainillan. Kotiväen aamukahvit järjestetään 1. vsk vanhemmille syksyisin.
OSYKissä tehdään paljon yhteistyötä korkeakoulujen kanssa. Erityisesti OSYKin entiset opiskelijat käyvät pitämässä jatko-opintoesittelyjä koulussamme. Jokainen lukiolainen osallistuu vähintään neljään jatko-opintoesittelyyn lukio-opintojensa aikana.
Useiden oppiaineiden tunneilla vieraillaan myös korkeakouluissa tai tunneilla käy vierailija korkeakoulusta. Myös korkeakouluopintoja on mahdollista tehdä lukioaikana.
OHJAUSTOIMINNAN ARVIOINTI
Koko koulun ohjaustoimintaa arvioidaan lukiokohtaisesti säännöllisesti. Tarvittaessa ohjaustoimintaa voi arvioida myös kaupunkitasolla. Ohjaustoimintaa voidaan arvioida esimerkiksi
- erillisin kyselyin ohjaustoiminnasta esimerkiksi kyselyt lukion aloittaville, jatko-opintosuunnitelmakyselyt, kyselyt ryhmänohjauksista,
- osana muita kyselyitä kuten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely tai
- laadullisesti, esimerkiksi opettajainkokouksessa keskusteluin.
Arvioinnissa voi ottaa huomioon esimerkiksi seuraavia näkökulmia
- opiskelijalähtöisyys,
- saavutettavuus, esteettömyys,
- tasa-arvo, yhdenvertaisuus,
- osallistaminen, avoimuus,
- palvelujen ja henkilöstön ammattimaisuus ja
- tutkimusperusteisuus.
Arvioinnin tulosten perusteella kannattaa suunnata lukion ohjauksen kehittämistoimintaa.
Opiskeluhuollon vuosisuunnitelma
OSYK lukuvuosi 2025-2026
| Ryhmän jäsenet |
|
| Lukuvuodelle sovitut kokoukset |
|
| Lukuvuodelle sovitut yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön painopistealueet | Lukuvuoden teema: Alakko nää mua? Olemme mukana School to belong -ohjelmassa seuraavat kolme vuotta. Ohjelma pyrkii vähentämään yksinäisyyttä. |
| Sovitut toimenpiteet yhteisöllisessä opiskeluhuollossa | Yhteisöllisiä tapahtumia 2025-2026:
|
| Opiskeluhuollon palvelut | Lukiokuraattori ja – psykologi Lukiokuraattorin ja -psykologityön keskeinen tavoite on edistää opiskelijoiden opiskelua, kehitystä sekä hyvinvointia ensisijaisesti koko oppilaitosyhteisössä toteutettavana työnä. He osallistuvat oppilaitoksen opiskeluhuollollisen työn suunnitteluun, kehittämiseen ja toteuttamiseen oppilaitoksen monialaisessa opiskeluhuoltoryhmässä sekä toteuttavat yhteisöllistä hyvinvointityötä oppilaitoksessa lukuvuosittain tehdyn suunnitelman mukaisesti yhteistyössä oppilaitoksen muun henkilökunnan sekä yhteistyötahojen kanssa. Opetus- ja opiskeluhuoltohenkilöstö voi konsultoida lukiokuraattoria ja lukiopsykologia tarvittaessa suoraan puhelimitse tai erikseen sovittavina aikoina. Opiskelija, vanhempi tai kuka tahansa lukion henkilökuntaan kuuluva voi huolen herätessä olla yhteydessä lukiokuraattoriin tai Terveydenhoitaja Terveydenhoitaja Niina Ervasti on OSYKissa päivittäin. Terveydenhoitajan vastaanotto toimii ajanvarauksella. Aikaa voi varata Wilman kautta tai puhelimitse. Päivystystunti on pääsääntöisesti päivittäin klo 11.30-12.00. Terveydenhoitaja tekee terveystarkastukset ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Terveydenhoitaja tekee yhteistyötä lääkärin, lukiokuraattorin ja -psykologin, psykiatrisen sairaanhoitajan ja erityisopettajan sekä muiden opettajien kanssa. Yhteistyötä on myös lastensuojelun sekä lasten ja nuorisopsykiatrisen työryhmän kanssa. Terveydenhoitajan työtä ovat opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä sairauksien ennaltaehkäisy. Tehtävinä ovat oppilaiden lakisääteiset terveydenhoitopalvelut, opiskeluhuoltotyö, ennaltaehkäisevä työ, ensiapu, kriisiryhmän jäsenyys ja kehittämistyö yhteisesti. Tavoitat terveydenhoitajan puhelimitse tai Wilma-viestillä, puh. 040 318 5161. Lääkäri Lääkärin vastaanotto on pääasiassa torstaisin, muutoksia päiviin voi tulla päättöviikoilla. Ajanvaraukset lääkärille hoituvat terveydenhoitajan kautta. Lääkäri tekee pääasiassa 2. vuoden tyttöjen vuositarkastuksia (pojille on kutsuntatarkastukset), opiskeluhuollollisia lähetteitä ja hoidon tarpeen arvioita. Koululääkäriltä voi tarvittaessa saada asiantuntijalausunnon Ylioppilastutkintolautakuntaa varten. Yksittäisiin opiskelijoihin suunnattuja palveluja:
|
| Monialainen yhteistyö yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa | Monialaisen yksilökohtaisen asiantuntijaryhmän toimintaperiaatteet ovat:
|
| Opiskeluhuollon yhteistyö huoltajien ja koulun ulkopuolisten tukitahojen kanssa | Ryhmänohjaajat huolehtivat yhteydenpidosta oman ryhmänsä opiskelijoiden vanhempiin. Vanhemmille järjestetään vanhempainiltoja, joihin liittyy mahdollisuus keskustella oman nuorensa asioista ryhmänohjaajan kanssa. Järjestämme myös aamukahvit vanhemmille syksyisin vuosittain. Teemana on opiskelijoiden kokemukset päättöviikosta ja miten syksy on mennyt. Tilaisuudesta tiedotetaan Wilman kautta. Koululla pidetään yllä aktiivista vanhempaintoimikuntaa. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä toteutetaan myös tiedottamalla asioista Wilman ja kotisivujen kautta. Myös facebookista ja Instagramista vanhemmat voivat seurata koulun toimintaa. Huoltajat pääsevät vastaamaan joka toinen vuosi toteutettavaan kokemuksellisen hyvinvointitiedon kyselyyn. |
Lisäksi lukiolla on
- suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä (tulossa OUKAn yhteinen)
- suunnitelma toiminnasta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa
- suunnitelma toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi