Häiriönhallinnalla tarkoitetaan odottamattomien ja yllättävien häiriötilanteiden havaitsemista, hoitamista ja poistamista. Häiriötilanteita ovat esimerkiksi liikenneonnettomuudet, liikennevalojen toimintahäiriöt, poikkeukselliset keliolosuhteet sekä kunnallistekniikan vauriot.
Näissä tilanteissa tiedonvälitys ja yhteistyö eri viranomaisten välillä on tärkeimpiä osa-alueita häiriönhallinnassa. Häiriöpaikalle saapuva viranomainen taikka urakoitsija on yhteydessä Liikenteenhallintakeskukseen ja kertoo millaisesta häiriöstä on kysymys. Liikenteenhallintakeskus laatii häiriöstä, sen laajuudesta, vaikutuksista ja kestosta kertovan tiedotteen joukkoviestimille ja muille viranomaisille.
Toiminta
• Tarvittaessa pelastus- ja poliisitoimien käynnistys
• Tehtävätietojen tarkennus ja tiedottaminen
• Liikenteenohjaustaktiikasta ja aloitettavista toimenpiteistä sopiminen
• Häiriöpaikan raivaus tai korjaustoimenpiteet kohteessa
• Tien rakenteiden ja laitteiden korjaus
• Tilanteen päättäminen