Kilpailu- ja tapahtumakutsut Kilpailu- ja tapahtumakutsut

< Takaisin

2018-05-09 Oulun koulujen Sporttipäivä 2018 Kaakkurissa

TAPAHTUMAKUTSU

OULUN KOULUJEN SPORTTIPÄIVÄ 2018 KAAKKURIN LIIKUNTAPUISTOSSA 

ALAKOULU, YLÄKOULU JA LUKIO

 

Aika: Keskiviikkona 9.5.2018, alakoulu klo 9-11, yläkoulu ja lukio klo 12-14

Paikka: Kaakkurin liikuntakeskus (Kaakonpojankuja 10)

Kohderyhmä: alakoulu, yläkoulu ja lukio      

 

Ilmoittautuminen

Opettaja ilmoittaa osallistuvat luokat Koululiikkuu-ilmoittautumisjärjestelmän kautta viimeistään torstaina 12.4.2018

Osallistumisrajoitus

Tapahtumaan ei ole osallistumisrajoitusta

 

Lisätietoja

Liikuntasihteeri Tanja Ylisirniö, 050 5747 048 tai tanja.ylisirnio@ouka.fi

 

Tapahtumakuvaus
Sporttipäivä tapahtumia järjestetään kaksi, Hollihaan puistossa ja Kaakkurin liikuntakeskuksessa. Tapahtumat ovat tarkoitettu kaikille kouluille liikunnalliseksi päiväksi ilman kilpailua. Tapahtumassa opettaja ja oppilaat pääsevät tutustumaan muun muassa frisbeegolfiin, suunnistukseen, parkouriin, kinn-balliin, bumballiin, fastscoopiin, speedmintoniin ja padeliin tavoilla joita on helppo soveltaa suoraan koulun arkeen.

 


Kilpailu- ja tapahtumakutsut Kilpailu- ja tapahtumakutsut

TAPAHTUMAKUTSU 

OULUN KOULUJEN KAUPUNKITAISTELU-TURNAUS LAIVAKANKAAN KOULULLA 2018

ALAKOULU JA YLÄKOULU

 

Aika: torstaina 22.3.2018 klo 9.00

Paikka: Laivakankaan koulu (Laivakankaantie 10)

Sarjat:

alakoulu 3.-4.lk

alakoulu 5.-6.lk

yläkoulu 7.-10.lk

 

Ilmoittautuminen

Opettaja ilmoittaa joukkueet Koululiikkuu-ilmoittautumisjärjestelmän kauttaviimeistään torstaina 1.3.2018.

 

Osallistumisrajoitukset

Ei osallistumisrajoituksia

 

Lisätietoja

Liikuntasihteeri Tanja Ylisirniö, tanja.ylisirnio@ouka.fi tai 050 574 7048

 

TURNAUSOHJEITA

Joukkue

Joukkueen muodostaa 10 pelaajaa. Joukkueen tulee olla sekajoukkue, joista 5 poikia ja 5 tyttöjä.

Huoltaja

Jokaisella joukkueella tulee olla oma huoltaja (opettaja, kouluavustaja) joka vastaa oman joukkueen käyttäytymisestä tiukoissakin pelitilanteissa. Pelissä molempien joukkueiden huoltajat muodostavat huoltajaparin joiden tehtäviin kuuluvat peliajan kellottaminen, palojen ja tehtävien seuraaminen sekä mahdollisten rangaistusten kellottaminen. Huoltaja pari valvoo, että peli sujuu sääntöjen mukaisesti ja tarvittaessa puuttuu pelin kulkuun.

Peliasu

Joukkueella tulee olla yhtenäinen peliasu/liivi.

Pelikenttä

Pelikentän koko määräytyy käytettävän tilan ja osallistuvien joukkueiden määrän mukaan. Pelikentällä esteinä voidaan käyttää kaikenlaisia turnauspaikalta löytyviä välineitä kuten maaleja, patjoja, tuoleja, pulpetteja ym. Turnauksen aluksi rakennetaan pelikentille radat eli kaupungit. Ennen pelin alkua pelialueelle ripotellaan pehmopalloja. 

Pelipallot

Pelipalloina käytetään pehmopalloja, händiksiä, tenniksen pehmeitä harjoituspalloja ym. vastaavia. Kouluja pyydetään ottamaan turnaukseen mukaan myös omia soveltuvia palloja (muista nimikointi!)

Peliaika

Turnauksessa pelataan 10 minuutin pelejä juoksevaa aikaa. Pelien välissä on viiden minuutin tauko jonka aikana joukkueet voivat muokata pelikentän esteitä.

Kotijoukkue, kentän valinta ja aarre

Kotijoukkue on ottelukaaviossa peliin merkitty ensimmäisenä mainittu tummennettu joukkue. Kotijoukkue valitsee ensimmäisenä turnausohjelmaan merkityltä pelikentältä oman pelipuoliskonsa ja siellä olevan aarteen. 

Pelin kulku

Kaupunkitaistelua pelataan kahdella sekajoukkueella, jossa joukkueiden tehtävänä on saada vastustajan aarre kuljetettua omalle kenttäpuoliskolle keskilinjan yli. Tavoitellessaan aarretta pelaajat yrittävät väistellä vastustajan heittämiä pehmopalloja. Heitot täytyy suunnata kainalosta alaspäin. Pallon osumasta palanut pelaajaa siirtyy pelikentän reunalle suorittamaan tehtävän, jonka suoritettuaan hän voi palata takaisin pelikentälle. Joukkueet voivat pelin aikana ehtiä kuljettamaan aarteen omalle kenttäpuoliskolleen useitakin kertoja. Onnistuneen kuljetuksen jälkeen aarre palautetaan vastustajalle ja peli jatkuu. Peli päättyy, kun peliaika tulee täyteen. Otteluissa ei ratkaista joukkueiden paremmuuksia eikä tuloksia kirjata.

Säännöt

1. Jos vastustajan kädestä lähtenyt pallo osuu suoraan ilmasta kainaloiden alapuolelle syntyy palo. Palanut joukkueen jäsen siirtyy pelikentän reunalle suorittamaan tehtävän. Peli jatkuu tehtävän suorittamisen ajan. Tehtävän suoritettuaan pelaaja palaa kentälle. Pelin tehtävä ilmoitetaan ottelukaaviossa (esimerkkejä tehtävistä; pallon pomputus, istumaan nousu, punnerrus ym.).

2. Jos pallo pomppaa maasta tai esteestä pelaajaan ei paloa synny ja peli jatkuu

3. Jos pallo osuu pelaajaa kainaloiden yläpuolelle, ei paloa synny ja peli jatkuu

4. Jos pelaaja saa heitetystä pallosta kopin, heittäjä joutuu kentän reunalle tekemään tehtävää

5. Mikäli vastustajan pallo osuu pelaajaan jonka halussa on aarre, on aarre pudotettava heti maahan. Hyökkäystä voidaan jatkaa toisten pelaajien toimesta. Puolustava joukkue jatkaa aarteen suojelemista ja voi halutessaan palauttaa aarteen omalle paikalleen.

6. Aarretta ei saa puolustaa alakoululaisten peleissä 1m lähempää ja yläkoululaisten 2m lähempää

7. Mikäli joku pelaaja yrittää estää tai häiritä vastustajan peliä epäurheilijamaisin keinoin (töniminen, herjaaminen tms.) poistetaan hänet pelikentältä 2 minuutin ajaksi.

 

Kaupunkitaistelu-turnauksia järjestetään yhteensä neljä koululiikunnan ja Liikkuvan Koulun yhteistyönä. Turnaukset pelataan Jatulin liikuntakeskuksessa, Ouluhallissa, Laivakankaan koululla ja Oulunsalon kirkonkylän koululla. Jokaiseen turnaukseen on oma tapahtumakutsunsa ja erillinen ilmoittautuminen. Joukkueet voivat halutessaan osallistua kaikkiin turnaustapahtumiin.

Kilpailukutsuissa olevat tapahtuma-ajankohdat (päivämäärät, viikot ym.) ovat suuntaa-antavia. Tapahtuma-ajankohdat tarkentuvat viimeistään ilmoittautumisten päättymisen jälkeen (esim. sarjaohjelmissa varsinaiset pelipäivät).

Tapahtuman lähestyessä lisäinfot, aikataulut ja muu tärkeät tiedot löytyvät kotisivujemme kohdasta Sarjaohjelmat ja aikataulut.