Tulorekisteri on monen eri viranomaisen yhteinen tietokanta, joka kokoaa yhteen ansio-, eläke- ja etuustiedot.
Palkkatulot näkyvät tulorekisterissä 1.1.2020 alkaen ja eläke- ja muut etuudet 1.1.2021 alkaen. Yrittäjien tuloja ei ilmoiteta tulorekisteriin, joten asiakkaat ilmoittavat yritystulot itse.
Oulussa perheille lähetetään vuosittain tulojen vuositarkastuspyynnöt ja perheet toimittavat tuloselvitykset sähköisen asioinnin kautta. Mikäli palkkatulot tarkistetaan tulorekisteristä, siihen täytyy saada molemmilta huoltajilta/puolisoilta kirjallinen lupa.
Työnantaja tai muu suorituksen maksaja ilmoittaa maksetut palkat ja muut ansiotulot tulorekisteriin. Ilmoitusaika on maksupäivä+viisi (5) päivää.
Mikäli lapsi aloittaa uutena varhaiskasvatuspalvelun, palkkatuloja ei heti löydy tulorekisteristä, koska palkanmaksupäivä voi olla seuraavan kuukauden puolella. Tästä johtuen uusien varhaiskasvatuspalvelun aloittavien lasten vanhempia pyydetään toimittamaan tuloselvitykset itse sähköisen asioinnin kautta osoitteella https://www.ouka.fi/oulu/paivahoito-ja-esiopetus/sahkoinen-asiointi
Perheiden tulee itse ilmoittaa tuloissa tai perhekoossa tapahtuvista muutoksista, mm. työttömyyden jälkeen työhön palaaminen, työttömyys, uusi äitiys- ja vanhempainraha, lastenhoidon tuki, opiskelun aloittaminen. Näistä muutoksista asiakasmaksutiimiin ei tule tietoa, joten ilmoitusvastuu tulojen ja perhekoon muuttumisista on edelleen perheillä.
HUOM! Tulorekisterin tietoja ei toistaiseksi voi käyttää tulosidonnaisen palvelusetelin arvon määrittämiseen, koska käyttötarkoitusta ei ole kirjattu tulorekisterilain 13 §:ään. Sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhemmat toimittavat tulotietonsa entiseen tapaan sähköisen asioinnin kautta.