Viestintä ja markkinointi
Tapahtuman luonne määrittää sen, mitä markkinointi- ja viestintäkanavia kannattaa käyttää yleisön tavoittamiseksi. Yleisötapahtuman markkinointi- ja viestintäsuunnitelma sisältääkin tyypillisesti monipuolisen mediavalikoiman verkkomarkkinoinnista paikallismedioihin ja julisteista erilaisiin tempauksiin ja sissimarkkinointiin. Tälle sivulle on koottu joitakin markkinointi- ja viestintäkanavia, joita Oulussa järjestettävät tapahtumat voivat hyödyntää.
Mun Oulun tapahtumakalenteri kokoaa yhteen festivaaleja, keikkoja, elokuvia, kulttuuri- ja urheilutapahtumia sekä erilaisten yritysten ja yhteisöjen tapahtumia Oulussa. Tapahtumajärjestäjät voivat lisätä tapahtumansa kalenteriin maksutta!
Tilapäinen mainostaminen yleisellä alueella vaatii luvan, jota voi hakea sähköisesti Oulun seudun ympäristötoimen sivuilta. Lupaa ei tarvita A-standeihin eikä mainoslehtisten jakamiseen silloin, kun maahan ei pystytetä rakenteita. Tilapäinen mainostaminen on sallittua vain karttaan merkityillä alueilla.
-
Vapaan ilmoittamisen pilareihin saa vapaasti kiinnittää mainoksia, mutta mainokset tulee poistaa tapahtuman jälkeen. Pilareiden sijainnit näet kartalla.
-
Korkeakoulujen kampuksilla on yleensä ilmoitustaulu julisteille.
-
Julisteita voi käydä tarjoamassa myös sellaisiin ravintoloihin, kahviloihin ja ruokakauppoihin, joissa on ilmoitustaulut.
Useat toimijat vuokraavat mainostilaa sähköisissä näytöissä ja perinteisissä mainostauluissa Oulussa ja lähiseudulla.
-
kaksi näyttöä liiketilojen ikkunoissa Oulun keskustassa
-
neljä näyttöä kaupungin vilkkaimmilla tuloväylillä
-
20 näyttöä keskusta-alueella, kauppapaikoilla ja vilkkailla liikenneväylillä
-
Rotuaarin Loistonäyttö
-
Kivisydämen näytöt
-
tienvarsinäytöt Kajaanin-, Kuusamon-, Limingan- ja Kemintiellä
-
liikuteltavien tienvarsitaulujen verkosto ympäri Suomea
Oulun Uinti ry:n näyttö
- Oulun uimahallin ison altaan näyttö
Kauppakeskus Valkean kesäkadun näytöt
- Kesäkadun näyttöjen käyttämisestä tapahtumien markkinointiin voi tiedustella Valkean Valkean markkinointivastaavalta Johanna Kylliltä, johanna.kylli (a) sok.fi
-
Merikosken silloilla on yhteensä 46 lipputankoa.
-
Yritykset ja tapahtumajärjestäjät voivat tiedustella liputuksesta Oulun kaupungin konsernihallinnosta Katja Seppälältä Katja.Seppala(a)ouka.fi.
Tapahtumien markkinointimateriaaleja voi tarjota seuraaville hotelleille:
-
Best Western Hotel Apollo
-
Nallikari Lomakylä
-
Original Sokos Hotel Arina
-
Scandic Oulu City ja Scandic Oulu Station
-
Hotelli Lasaretti (pieni määrä)
Ajantasaisen lista paikallismedioista voi pyytää Oulun kaupungin viestinnästä Eila Vähäkuopukselta eila.vahakuopus(a)ouka.fi