Digitaalinen jalanjälki

Aina kun käytät Internetiä, jää siitä jälkiä verkkoon. Tuosta datasta muodostuvaa kokonaisuutta kutsutaan digitaaliseksi jalanjäljeksi. Jokainen TikTok-video, jettu snappi, puhelimen paikannustieto, tykkäys jne. ovat näitä jälkiä. Yksittäinen digitaalinen jälki ei kerro välttämättä paljonkaan jäljen jättäjästä, mutta hajallaan olevia tietoja keräämällä voidaan muodostaa hyvinkin yksityiskohtaisia profiileja. Digitaalisten jälkien muodostumisesta on hyvä olla tietoinen. Mitä tietoja sinä haluaisit itsestäsi löytyvän?

Tutki alla olevaa  Digitaalinen jalanjälki -julistetta (avaa kuva koko näytön kokoisena). Infograafi on Mediakasvatusseuran tuottama ja se on julkaistu lisenssillä CC BY-NC-ND. Kuvan tekstivastine löytyy Mediakasvatusseuran sivuilta.

Pohdi mitä hyötyjä ja mitä riskejä datan keräämisestä on sinulle.

Tee testi Ylen sivuilla: Millaisen jäljen sinä jätät verkkoon?

Voit myös lukea lisää artikkelista Ylen sivuilta: Digitreenit: Jätät aina verkkoon jälkiä – näillä 9 keinolla karsit niitä

Infograafi: Mediakasvatusseura

Tutki puhelimesi sovelluksia

Tutki oman puhelimesi sovelluksia. Monelleko eri sovellukselle olet antanut luvan käyttää sijaintitietojasi? Vertaile tulosta kaverisi kanssa.

Hahmottele digitaalinen jalanjälkesi

Tehtävä on Mediakasvatusseuran inspiroima.

Miltä näyttäisi sinun digitaalinen jalanjälkesi? Mitä kaikkea olet eilen tehnyt puhelimellasi? Mitä kaikkea dataa sinusta on päivän aikana kertynyt? Mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Mitä sosiaalisen median palveluita olet käyttänyt ja mitä olet niissä itsestäsi ja arjestasi jakanut?
  • Keitä seuraat sosiaalisessa mediassa ja minkälaisiin postauksiin olet reagoinut (tykännyt, kommentoinut, jakanut)?
  • Mitä olet googlannut?
  • Missä kaikkialla olet liikkunut puhelimesi kanssa: minkälaisia arjen reittejä sinusta voidaan paikkatietodatan perusteella muodostaa?
  • Käytätkö terveys- ja hyvinvointisovelluksia? Minkälaisia tietoja syötät niihin?
  • Oletko vieraillut verkkokaupoissa? Mitä tuotteita olet selaillut ja mitä ehkä jopa ostanut?
  • Oletko käyttänyt sähköpostia? Mitä asioita olet sen kautta hoitanut?
  • Millä muilla sivustoilla olet vieraillut ja minkälaisten sisältöjen parissa viettänyt aikaa? Mitä ne kertovat sinun kiinnostuksen kohteistasi?

Tyyli on vapaa. Voit tehdä jalanjäljestäsi niin yksinkertaistetun kuin haluat – oleellisinta on pohtia, mitä kaikkea dataa juuri sinusta kertyy. Voit käyttää tekstiä, kuvia ja värejä haluamallasi tavalla. Hyödynnä jalanjäljen tekemisessä esimerkiksi jotain seuraavista ohjelmista: PowerPoint, Google Drawings, Canva tai Pixlr. 

Alta löydät muutaman tyhjän jalanjälki-pohjan, joista voit halutessasi valita itsellesi digitaalisesti työstettävän jalanjäljen.

Voit tehdä jalanjäljen myös perinteisesti esimerkiksi piirtämällä paperille oman jalkasi ääriviivat ja lisäämällä tietosi sen sisälle.

Pohdi lopuksi

Oliko helppo hahmottaa oman datan kerääntymistä? Minkälaisen typistetyn kuvan sinusta saisi pelkästään hahmottelemasi jalanjäljen perusteella? Miltä sinusta mahdollisesti kerätyn datan määrä tuntuu?