Järjestyssäännöt
Oulun koulun järjestyssäännöt 2025 - 2026
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 35, 36)
Oppilaalla:
- on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta
- on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön
- on velvollisuus käydä koulua säännöllisesti
- on velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti
- on velvollisuus käyttäytyä asiallisesti, muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei vaaranna muiden turvallisuutta tai terveyttä
- Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Myös järjestyssäännöt ovat voimassa vastaavan ajan.
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
3.1. Hyvän käytöksen tunnusmerkit:
- Käyttäydyn kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti.
- Epäasiallinen kielenkäyttö koulussa on kielletty.
- Käyttäydy kunnioittavasti muita kohtaan.
- Noudata koulun kaikkien aikuisten antamia ohjeita.
- Noudatan hyviä ruokailutapoja.
- Pidä huolta omista ja koulun tavaroista. Älä ota luvatta toisen omaa.
- Oppilaalla on oltava asianmukaiset opiskeluvälineet mukana koulussa.
- Älä käyttäydy vilpillisesti, kopioi töihin tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitsen töiden lähteet näkyviin.
- Kiusaaminen tai sen hyväksyminen ei ole sallittua missään muodossa.
3.2. Oleskelu ja liikkuminen
- Noudata liikennesääntöjä
- Käyttäydy ystävällisesti ja huomaavaisesti muita tiellä liikkujia kohtaan
- Älä poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opetukseen liittyvää tai muuta perusteltua syytä.
- Noudata koulun sisä- ulkotilojen välituntialueita.
- Älä käytä voimakkaita tuoksuja koulussa.
- Oppilaiden ja henkilöstön kuvaaminen ja /tai kuvien jakaminen luvatta sosiaalisessa mediassa tai internetissä on kielletty.
3.3. Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
Noudata siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa
Korvaa aiheuttamasi vahinko ja puhdista tai korjaa aiheuttamasi sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
3.4. Turvallisuus
Kouluun ei saa tuoda koulunkäyntiä häiritseviä tekijöitä
Ylläpidä omalla käyttäytymisellä ysihteistä turvallisuutta koulupäivän aikana
Jätä koulumatkan kulkemiseen tarkoitettu välineet niille osoitetuille paikoille eli yläpihan metsän pyöräparkkiin
3.5. Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää oppitunnin aikana lukuunottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin taikka opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka perusopetuslain 31§:ssä tarkoitettuna apuvälineenä.
Puhelinten ja mobiililaitteiden käyttö on kiellettyä ruokailun aikana.
Puhelinten ja mobiililaitteiden käyttö on kiellettyä koulupäivän aikana välitunneilla ja siirtymissä.
Puhelimet ja mobiililaitteet säilytetään äänettömällä tai koulutilassa repussa koulupäivän aikana.
3.6. Päihteet ja vaaralliset esineet
Päihteet, tupakkatuotteet (mukaanlukien sähkötupakka) ja energiajuomat ovat kiellettyjä.
Kouluun ei saa tuoda vaarallisia esineitä tai aineita.
4. Järjestyssääntöjen rikkominen
Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL 35§, 36§):
Kasvatukselliset toimet:
- Kasvatuskeskustelu
- Siivousvelvoite
Kurinpitokeinot:
- Kotitehtävien tekeminen koulun jälkeen
- Jälki-istunto, enintään kaksi tuntia
- Kirjallinen varoitus
- Määräaikainen erottaminen
Turvaamistoimet:
- Poistaminen opetustilasta tai koulun alueelta
- Opetuksen epääminen
- Esineiden tai aineiden haltuunottaminen
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuunottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisten turvallisuutta. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa.
Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta.
Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.