Opetussuunnitelma
Lukuvuosisuunnitelma 2025-2026
STEAM-opetussuunnitelma
1. luokka
Tavoitteet:
- Kodin teknologia ja turvallisuus: Oppilas tunnistaa kodin laitteita (sähköliesi, mikroaaltouuni, pölynimuri jne.) sekä tietää, miten niitä käytetään turvallisesti ja mitä laitteita hän saa käyttää itse aikuisen valvonnassa.
- Mekaniikka: Oppilas tunnistaa mekaniikan perusrakenteita (esim. rimpuiluteline, keinun tukirakenne, nosturi, masto, silta). Oppilas osaa rakentaa kolmiotukirakennetta mekaniikan perussarjan avulla.
- Sähköoppi: Oppilas osaa rakentaa sähköopin perussarjan avulla ohjattavan virtapiirin hehkulampulla, sähkömoottorilla tai summerilla.
Pedagogiset välineet ja menetelmät:
- Oman kodin laitteisiin tutustuminen yhteistyössä perheen kanssa.
- Mekaniikan rakennussarjan avulla rakentaminen.
- Sähköopin perussarjan avulla rakentaminen.
2. luokka
Tavoitteet:
- Liikenneturvallisuus: Oppilas osaa polkupyörän pakolliset turvalaitteet sekä pyöräilykypärän merkityksen. Oppilas hallitsee omalla polkupyörällä ajamisen turvallisesti.
- Mekaniikka: Oppilas tunnistaa mekaniikan perusrakenteita (esim. rimpuiluteline, keinun tukirakenne, nosturi, masto, silta). Oppilas osaa rakentaa kolmiotukirakennetta mekaniikan perussarjan avulla.
- Sähköoppi: Oppilas osaa rakentaa sähköopin perussarjan avulla ohjattavan virtapiirin hehkulampulla, sähkömoottorilla tai summerilla.
Pedagogiset välineet ja menetelmät:
- Heijastimet, polkupyörän rakenne ja huolto (polkupyörän-tarkastuskortti), Liikenneturvan taitoajotehtävät.
- Mekaniikan rakennussarjan avulla rakentaminen, elinympäristön havaintotehtävät ja kuvaaminen.
- Sähköopin perussarjan avulla rakentaminen.
3. luokka
Tavoitteet:
- Luonnontiede: Oppilas tietää veden olomuodot. Oppilas tietää hydrologisen syklin. Oppilas tietää veden puhdistumisen luonnossa.
- Oppilas tunnistaa mekaniikan perusrakenteita (esim. rimpuiluteline, keinun tukirakenne, nosturi, masto, silta). Oppilas osaa rakentaa kolmiotukirakennetta mekaniikan perussarjan avulla.
- Sähköoppi: Oppilas osaa rakentaa sähköopin perussarjan avulla ohjattavan virtapiirin LED:llä.
Pedagogiset välineet ja menetelmät:
- Veden keittäminen ja jään sulattaminen. Pienoissuodattimen rakentaminen ja veden puhdistaminen sen avulla (1,5 litran limonadipullo, sora, keräilyastia).
- Mekaniikan rakennussarjan avulla rakentaminen.
- Sähköopin perussarjan avulla rakentaminen - laajennettu elektroniikan lisäosilla (resistori, LED).
4. luokka
Tavoitteet:
- Luonnontiede: Oppilas tunnistaa tärkeimpiä hyötykasveja ja viljelykasveja. Oppilas osaa luoda oikeanlaiset kasvuolot jollekin hyöty- tai viljelykasville.
- Oppilas tietää yksi- ja kaksivartisia vipuja ja osaa ratkaista yksinkertaisen ongelman käyttämällä vipua. Oppilas tietää puristus- ja vetojousen toimintaperiaatteen.
- Sähköoppi: Oppilas osaa rakentaa sähköopin perussarjan avulla ohjattavan virtapiirin LED:llä.
Pedagogiset välineet ja menetelmät:
- Minikasvihuoneet ja kasvin kasvattaminen.
- Dynamiikan rakennussarjan avulla rakentaminen, lähiluonnossa kiven nostaminen vivulla.
- Sähköopin perussarjan avulla rakentaminen - laajennettu elektroniikan lisäosilla (resistori, LED).
5. luokka
Tavoitteet:
- Luonnontiede ja mekaniikka: Oppilas ymmärtää pyörän merkityksen kuorman siirtämisessä. Oppilas osaa rakentaa rakennussarjan avulla mäkiauton, joka etenee mahdollisimman kauas suoralta rampilta TAI oppilas osaa rakentaa mäkiauton, jolla pääsee U-ramppia pitkin alas.
- Luonnontiede ja mekaniikka: Ilmaa painavampaan lentämiseen liittyvät koneet ja laitteet.
- Arkiesineen muotoilu: Tehdään pienoismalli, jossa oppilas oppii pituusmitan, pinta-alan, suorakulmaisuuden ja mittakaavan käsitteitä sekä tilan hahmottamista.
- Sähköoppi: Oppilas osaa rakentaa sähköopin perussarjan avulla ohjattavan virtapiirin LED:llä.
Pedagogiset välineet ja menetelmät:
- Dynamiikan rakennussarjan avulla rakentaminen, mäkiauton rakentaminen.
- Paperilennokit, kuumailmapallot yms. (lennokin lennätyslaite).
- 3D-suunnittelu (esim Tinkercad), jossa painopiste piirtämisessä eikä tulostamisessa TAI pienoismallin rakentaminen.
- Sähköopin perussarjan avulla rakentaminen - laajennettu elektroniikan lisäosilla (resistori, LED).
6. luokka
Tavoitteet:
- Luonnontiede ja mekaniikka: Oppilas tietää energian muotoja. Oppilas tietää, miten energian muoto muuttuu tuotettaessa sitä kodin käyttöön (vesivoima, tuulivoima, ydinvoima jne.).
- Luonnontiede: Oppilas tietää, mitä tekijöitä tarvitaan palamiseen. Oppilas tietää hitaan ja nopean palamisen käsitteet ja erot.
- Sähköoppi: Oppilas osaa rakentaa sähköopin perussarjan avulla ohjattavan virtapiirin LED:llä.
Pedagogiset välineet ja menetelmät:
- Vesirattaan rakentaminen ja voiman välittäminen siitä hihnapyörien avulla (massan nostaminen) käyttäen esimerkiksi dynamiikan rakennussarjaa.
- Nuotion rakentaminen ja sytyttäminen (Mikä nuotio palaa pisimpään -kilpailu), rautanaulan ruostuttaminen ja seuranta, lahon puun tutkiminen.
- Sähköopin perussarjan avulla rakentaminen - laajennettu elektroniikan lisäosilla (resistori, LED).
Lisäksi
Muita tavoitteita:
- Robotiikka ja ohjelmointi: Oppilas osaa ohjelmointiin liittyvää peruskäsitteistöä. Oppilas osaa tehdä ohjelmia erilaisilla ohjelmointikielillä
- Tietokoneavusteinen tuottaminen: Oppilas osaa suunnitella ja piirtää yksinkertaisia muotoja ja kappaleita jonkin piirto-ohjelman avulla. Oppilas osaa tuottaa suunnittelemansa muodon tai kappaleen jollakin tulostusmenetelmällä (vinyylin leikkaus, 3D-tulostus, laser-leikkaus).
- Dokumentaatio ja arviointi: Oppilas osaa dokumentoida prosessia kirjoittamalla, kuvaamalla tai ääntä tuottamalla. Oppilas osaa käyttää dokumentointiin ja arviointiin erilaisia sovelluksia.
- Muut: Oppilas osaa ratkaista erilaisia ongelmanratkaisutehtäviä, erilaisilla välineillä.
Pedagogiset välineet ja menetelmät:
- Robotiikka ja ohjelmointi: BeeBot, Micro:bit, VEX IQ, OSMO, Scratch ja Scratch Jr.
- Tietokoneavusteinen tuottaminen: Vinyylileikkuri, 3D-tulostin ja laserleikkuri.
- Dokumentaatio ja arviointi: Qridi, OneNote, Teams
- Muut: Ongelmanratkaisutehtävät esim. paperi- tai muovipillien avulla.