Arviointi

Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen tehtävänä on tukea, ohjata ja kannustaa oppimista. Lukuvuoden aluksi opettajat tiedottavat oppilaita ja heidän huoltajiaan oppiainekohtaisista tavoitteista sekä arvioinnin periaatteista ja tavoista. Arvioinnin tulee olla yhdenvertaista, avointa, vuorovaikutteista ja monipuolista. 

Oppilaan oppimisen, osaamisen ja työskentelyn arviointi tapahtuu suhteessa opetussuunnitelmassa määritettyihin tavoitteisiin. Opetushallituksen laatimat hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät arvioinnin perustana olevan kansallisen tieto- ja taitotason. Kuudennen luokan päättöarvioinnin tarkemmat kriteerit (elokuusta 2021) lisäävät arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.  

5.–6.-luokan huoltajia tiedotetaan lukuvuoden aikana annettavista näytöistä erikseen. 

Oppilaan käyttäytyminen arvioidaan erikseen suhteessa paikallisesti määriteltyihin käyttäytymisen kriteereihin. 

Lue lisää arvioinnista Oulun kaupungin alaluokkien arvioinnin ABC:stä.

Katso täältä Opetushallituksen määrittelemät arvosanakriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi