Oppilaiden osallisuus
Oppilaiden osallisuus tarkoittaa oppilaiden aktiivista osallistumista ja vaikuttamista koulun toimintaan ja päätöksentekoon. Sillä pyritään vahvistamaan oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia ja kokemusta kuulumisesta omaan kouluyhteisöön. Osallisuuden edistäminen koulussa tukee oppilaiden kasvua aktiivisiksi ja vastuullisiksi kansalaisiksi, jotka osaavat ilmaista mielipiteensä ja osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Osallisuus vahvistaa oppilaiden turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia.
Oppilaskunta
Kaikki Martinniemen koulun oppilaat kuuluvat oppilaskuntaan. Jokainen luokka valitsee edustajat hallitukseen eli ministerin ja varaministerin. Ministerit toimivat tiedonsiirtäjinä luokkiin. Hallitus suunnittelee tempauksia ja tapahtumia.
Koulun oppilaat voivat kertoa oppilaskunnan edustajille omia toiveitaan ja ideoitaan, joita oppilaskunnan hallitus toteuttaa harkintansa ja mahdollisuuksiensa mukaan.
Oppilaskunnan ministerit osallistuvat säännöllisesti yhteisöllisen oppilashuollon kokoukseen, eli hyvinvointitiimiin. Siellä saadaan oppilaiden mielipiteitä ja ideoita hyvinvoinnin ja kouluviihtyvyyden kehittämiseksi sekä muihin ajankohtaisiin keskusteluihin. Oppilaiden osallisuutta koulumme toimintaan laajennetaan ja monipuolistetaan joka vuosi entisestään.
Oppilaskuntaa ohjaa Eija Sutela.
Verso-toiminta
Verso-vertaissovittelu on kouluille kehitetty sovittelukäytäntö, jossa korostuu oppilaiden osallisuus ja aktiivinen toimijuus. Se perustuu restoratiiviseen eli korjaavaan oikeuteen. Verso-vertaissovittelussa koulutetut oppilassovittelijat auttavat osapuolia löytämään ratkaisun ristiriitaansa.
Verso-toiminnan tavoitteena on vahvistaa tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta, osallisuutta, kuulluksi tulemista ja yhteisön hyvinvointia. Sen avulla kehitetään tunne- ja vuorovaikutustaitoja, vahvistetaan sovittelutaitoja ja turvallisuuden kokemusta. Vertaissovittelutoiminta tukee muita puuttumisen menetelmiä koulussa. Sovittelun tavoitteena on puuttua mahdollisimman varhain toimintaan, joka pahoittaa toisen mieltä sekä ennaltaehkäistä isompien konfliktien syntymistä ja kiusaamista.
Verstaissovittelu on lasten asiantuntijuuteen pohjaavaa ja vertaisuutta vahvistavaa toimintaa, jossa sosiaalisten taitojen oppiminen on keskiössä. Koulussa opittu konfliktinhallinnan ja sovittelun taito kantaa läpi elämän.
Koulullamme toimii sovittelijoina 21 Verso-oppilasta, jotka opiskelevat 4.–6. luokilla. Heidän työtään ohjaa neljä Verso-aikuista.
Lue tarkemmin koulumme Verso-toiminnasta.
Kummitoiminta
Kummitoiminta tukee alakoulun oppilaiden osallisuutta ja kouluviihtyvyyttä. Kummioppilaat ovat 6.-luokkalaisia, jotka auttavat ensimmäisen luokan oppilaita tutustumaan kouluun ja koulun käytänteisiin. Tavoitteena on luoda kouluun yhteisöllisyyttä ja edistää uusien oppilaiden turvallista koulun alkua.
Kummioppilaat voivat esimerkiksi auttaa ruokailussa, olla mukana välitunneilla sekä osallistua yhteisille oppitunneille ekaluokkalaisten kanssa.
Oppilasmentorit
Oppilasmentorit ovat vapaaehtoisia kuudesluokkalaisia, jotka auttavat alkuopetusluokissa pienempiä oppilaita erilaisissa koulutehtävissä.
Välkkärit
Välkkärit eli välituntiliikuttajat ovat oppilaita, jotka toimivat syksyisin ja keväisin välitunneilla muiden oppilaiden ohjaajina. Välkkäri-toiminnan sisältö koostuu erilaisista peleistä ja leikeistä.
Vaikuttaja-laatikko
Vaikuttaja-laatikko on Martinniemen koulun oppilaiden osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia vahvistava työkalu. Oppilaat voivat jättää laatikkoon viestejä koulun henkilökunnalle. Viestillä voi kertoa toiveita ja ehdotuksia esim. välitunteihin tai opiskeluun liittyvistä asioista, antaa palautetta kouluruuasta, kertoa ikävästä toiminnasta tai kiusaamisesta tai antaa positiivista palautetta.