Viestinta ja markkinointi - Tapahtumajärjestäjän opas - Ajankohtaista - Oulun kaupunki

Tapahtuman viestintä ja markkinointi

Tapahtuman luonteen mukaan on hyvä miettiä, mitä tiedotuskanavia käyttää yleisön tavoittamiseksi. Yleisötapahtuman markkinointi- ja tiedotussuunnitelma sisältääkin tyypillisesti monipuolisen mediavalikoiman: sosiaalinen media ja muu internet, sanomalehdet, radio- ja televisiokanavat, julisteet ja flyerit, tempaukset ja "sissimarkkinointi".


Sähköiset viestintäkanavat

UBI-näytöt
Ovat eri puolille Oulun ydinkeskustaan asennettuja suuria julkisia vuorovaikutteisia näyttölaitteita. UBI-näyttöjen sijainnit ja lisätietoja UBI-näyttöjen sivulta.

Loistonäyttö (Rotuaarin screeni)
On Oulun Rotuaarilla sijaitseva suuri loistonäyttö. Näyttö tarjoaa tietoa ja tunnelmia Oulusta, esittelee uusia sisältöjä meiltä ja maailmalta sekä luo kaupunkimaista tunnelmaa keskustaan. Näytöllä esitetään myös mainoksia. Näytön mainospaikoista lisää Loistonäytön sivulta.

 

Tapahtumakalenteri

Muista lisätä tapahtumasi myös tapahtumakalenteriin. Oulun Matkailu Oy on toteuttanut kaupungin käytössä olevan tapahtumakalenterin yhteistyössä sanomalehti Kalevan kanssa. Tapahtumia pääsee lisäämään Kalevan menokalenterin kautta (www.kaleva.fi/menot). Tapahtuman lisääjän tulee rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Lisätty tapahtuma näkyy sekä Kalevan että Oulun matkailun kalentereissa ja Kalevan toimitus voi käyttää tapahtumaa myös painetun lehden menopalstalla.

Oulun Matkailu Oy:n tapahtumakalenteri

 

Seudun paikallisradiot ja sanomalehdet

Päivitetyn listan saa Oulun kaupungin viestinnästä, Eila Vähäkuopukselta eila.vahakuopus(a)ouka.fi

 

Muut viestintäkanavat

Banderolli Rotuaarin yllä
Rotuaarin yllä olevasta banderollipaikasta vastaa Oulun Liikekeskus ry. Lisätietoja banderollipaikasta: p.08 374 976 tai info(at)oulunliikekeskus.fi

Vapaan ilmoittamisen pilarit
Vapaan ilmoittamisen pilarien sijainti tästä. Vapaan ilmoittamisen pilareihin saa kuka tahansa laittaa mainoksiaan ilman lupaa. Vapaan ilmoittamisen pilareita ei hoida kukaan, joten mainosten kiinnittäjän tulee poistaa julisteensa, kun tapahtuma on pidetty.

Tilapäinen mainos- ja viitoitusluvat
Tilapäinen mainostaminen ja / tai viitoituksen asettaminen on yleensä luvanvaraista toimintaa, johon lupa haetaan Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista 21 vrk ennen tapahtumaa.

 

Oulun kaupungin matkailuneuvonnan palvelut

Tapahtumajärjestäjät voivat hyödyntää omassa tapahtumaviestinnässä ja markkinoinnissa Oulun kaupungin matkailuneuvonnan palveluita. Matkailuneuvonnassa (Toriportti-liikekeskus, Torikatu 18) on käytössä kaksi digitaalinäyttöä, joissa viestitään diojen ja videoiden avulla ajankohtaisista tapahtumista ja matkailupalvelutarjonnasta.

Digitaaliaineistot voi toimittaa sähköpostitse osoitteeseen matkailuneuvoja(a)ouka.fi. Digitaaliset näytöt ovat vaakatasossa ja niiden resoluutio 1360 x 768. Digitaalinäytöille asetettavat materiaalit pyydetään toimittamaan jpg-tiedostomuodossa ja max 15s pituiset videot mp4-tiedostoina. Yleisohjeena on kirjata diaan tapahtuman nimi, ajankohta, tapahtumapaikka ja lippujen hinnat tiiviisti.

Digitaalisten aineistojen lisäksi matkailuneuvonta vastaanottaa ja asettaa esille printtijulisteita ja flyereita asiakkaille jaettavaksi Oulussa järjestettävistä tapahtumista. Matkailuneuvonta voi toimittaa julisteita ja flyereita postitse Oulun kaupungin kulttuurilaitoksiin kuten Tiede- ja museokeskus Luupin pisteisiin, Oulu sinfoniaan ja Oulu10 palvelupisteisiin ilmoitustauluille ja asiakkaille jaettaviksi.

Matkailuneuvonnan uudistunutta toimitilaa digitaalinäyttöineen tapahtumajärjestäjät voivat hyödyntää tapahtuman tiedotustilaisuuksien ja mediakontaktien järjestämispaikkana matkailuneuvonnan aukioloaikojen puitteissa. Järjestettävistä tilaisuuksista voi sopia ja olla etukäteen yhteydessä matkailuneuvoja(a)ouka.fi tai puh. 08 558 41 330.

Tapahtumajärjestäjät voivat myös tilata Oulun kaupungin matkailuneuvonnasta karttoja ja matkailuesitteitä jaettavaksi tapahtumajärjestäjille ja osallistujille. Karttojen ja esitteiden tarjoaminen on hyvä tapa tuoda esiin Oulun monipuolista vapaa-ajan ja matkailun palvelutarjontaa ja mahdollistaa osallistujien tehokkaan ajankäytön Oulun vierailulla.

 

Neuvoja ja vinkkejä:

Millainen on hyvä tiedote?
Oululaisia mainostoimistoja