PS2 Kehittyvä ihminen (2 op)

Tavoitteet  

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija  

  • osaa eritellä ihmisen yksilölliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden keskinäistä vuorovaikutusta  
  • osaa selittää, miten hermoston kypsyminen ja muovautuminen heijastuvat psyykkiseen kehitykseen sikiökaudelta läpi elämänkulun  
  • osaa kuvailla lapsuus- ja nuoruusiän sosioemotionaalista ja kognitiivista kehitystä sekä soveltaa niihin liittyvää teoria- ja tutkimustietoa  
  • osaa antaa esimerkkejä sosialisaation ja kulttuurin vaikutuksesta ihmisen kehitykseen  
  • ymmärtää kokonaisvaltaisesti kehityksen yksilöllisyyttä ja jatkuvuutta  
  • perehtyy nuoruusiän psykologiaan ja pohtii aikuisuuteen siirtymiseen liittyviä tekijöitä  
  • osaa soveltaa kehityspsykologista tietoa itsensä ja muiden ihmisten ymmärtämiseen ja vuorovaikutustaitojensa kehittämiseen  
  • osaa kuvailla, miten ihmisen kehitystä tutkitaan.  

 


Keskeiset sisällöt  

 

Hermoston kehitys psyykkisten toimintojen näkökulmasta elämänkulun aikana  

  • perimän merkitys  
  • kypsyminen ja oppiminen  
  • herkkyyskaudet  
  • plastisuuden merkitys kehityksessä  

 
Tunne-elämän ja vuorovaikutuksen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa  

  • varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteet  
  • temperamentti   
  • minuus ja minäkäsitys   
  • tunteet, tunnetaidot ja tunteiden säätely  
  • vertaissuhteet ja sosiaaliset taidot  

 
Kognitiivinen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa   

  • kieli ja ajattelu   
  • toiminnanohjaus  

 
Identiteetin muuttuvuus elämänkulun aikana  

  • henkilökohtainen identiteetti  
  • sosiaalinen identiteetti  
  • kulttuuri-identiteetti ja etninen identiteetti  
  • sukupuoli- ja seksuaali-identiteetti, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus  

 
Kehityksen yksilöllisyys ja jatkuvuus   

  • erilaisia kehityspolkuja varhaislapsuudesta aikuisuuteen  
  • vanhemmuuden ja kasvuympäristön merkitys  

 
Psykologinen tutkimus   

  • kaksos- ja adoptiotutkimus  
  • pitkittäis- ja poikittaistutkimus  
  • esimerkkejä havainnointia hyödyntävistä tutkimuksista