Materiaaleja - Koulutus ja opiskelu - Oulun kaupunki

Materiaaleja Materiaaleja

Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma  (OPH, 2015)

Suositus maahanmuuttajien äidinkielen opetuksen perusteiksi (OPH)

Opetushallituksen hakutiedote, jossa kuvataan S2-opetuksen ja muun opetuksen sekä oman äidinkielen opetuksen valtionavustuksen myöntämisperusteet

Opetushallituksen julkaisemat maahanmuuttajien koulutusta koskevat esitteet

Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluissa käytettävä oppilastietolomake maahanmuuttajaoppilaiden kouluun ilmoittautumisessa.

Perinteisiä lastensatuja

Oulun kaupungin opetustoimessa toteutettiin lv. 2009-11 Suomen kieli hanskaan ja taskuun – suomi toisena kielenä -opetuksen (S2-opetus) kehittämistoiminta, jonka tavoitteena oli lisätä maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen osaamista, lisätä heidän suomalaisen kulttuurin tuntemusta sekä kehittää vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.

Lapset ja nuoret oppivat paljon myös muualla kuin koulussa ja oppituntien aikana. Koulun voidaan ajatella olevan vain yksi niistä oppimisympäristöistä, joissa oppimista tapahtuu. Oppimista tapahtuu nykyään entistä enemmän erilaisissa oppimisympäristöissä myös oppituntien ulkopuolisella vapaa-ajalla.

Nuoret käyttävät mielellään mediasoittimia, joihin voi ladata musiikkia, videoita, valokuvia yms. Mobiilit mediasoittimet mahdollistavat oppimisen ympäristöstä riippumatta myös oppilaan vapaa-ajalla.

Satujen lukijoina toimi tunnettuja ammattilaisia eri toimialoilta:

• Risto Uimonen, päätoimittaja, Kaleva
• Sanna Hirvaskari, tanssinopettaja
• Juha Junno, toimitusjohtaja, Oulun Kärpät
• Juha Malinen, päävalmentaja, AC Oulu
• Risto Järvenpää, muusikko, lehtori, OAMK
• Ahti Ahonen, teatterinjohtaja, Oulun kaupunginteatteri

Mediatallenteisiin tehdään soveltuvia tehtäviä, jotka kehittävät S2-oppimista ja ovat sisällöltään suunnattu eritasoisille oppilaille. Tarkoituksena on, että oppilaat voisivat kuunnella tai katsella saman mediatallenteen, josta voidaan keskustella yhdessä, tehdä kuuntelutestin kaltainen tehtävä, kirjoittaa/piirtää aiheesta, mediatallennetta voidaan kuunnella vain alku ja sille tulee itse kirjoittaa jatkoa - erilaisia tehtävämuotoja voi tuottaa yhteistyössä opettajien kanssa.
 

Ladattavat tiedostot

 Punahilkka-video  Käsitelista  Tehtävät
 Lumikki-video  Käsitelista  Tehtävät
 Saapasjalkakissa-video  Käsitelista  Tehtävät
 Tulitikkutyttö-video  Käsitelista  Tehtävät
 Peukaloinen-video  Käsitelista  Tehtävät
 Prinsessa Ruusunen -video  Käsitelista  Tehtävät
 Porsas urhea -video  Käsitelista  Tehtävät

Maailmankansalainen ja media

Maailmankansalainen ja media -hankkeen tavoitteena olin globaalikasvatuksen kehittäminen. Tarkoituksena oli luoda ja jakaa toimintamalleja, joilla edistetään oppilaan kasvamista globaaliin vastuuseen media- ja kansalaiskasvatuksen keinoin.

Globaalikasvatuksella tarkoitetaan toimintaa, joka tukee oppilaiden globaalitietoisuuden kehittymistä sekä kasvua osallistuviksi ja kriittisiksi kansalaisiksi. Hankkeessa syvennettiin lasten ja nuorten media- ja tiedonhankintataitoja, yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen valmiuksia sekä mediakriittisyyttä. Maailmankansalainen ja media -hanke oli osa opetusministeriön Kansainvälisyyskasvatus 2010 -ohjelman toimeenpanoa.


Oulun kaupungin tuottamat materiaalit:

Ladattavat materiaalit
 Toppilan kierrätyskeskus -video  Tehtävät
 Auto vai pyörä -video  Tehtävät
 Kauhea vesimatka -video  Tehtävät
 Kestävän kehityksen keskus -video  Tehtävät
 Roskia metsässä -video  Tehtävät
 Ruskon jätekeskus -video  Tehtävät
 Suihku-video  Tehtävät
 Veden kiertokulku luonnossa -video  Tehtävät
 Veden puhdistus -video  Tehtävät

Oppimisympäristöjen kehittäminen

"Uimaan oppii paremmin vedessä kuin kuivalla maalla" oli Opetushallituksen rahoittama Oulun kaupungin opetustoimen kehittämistoiminta, jonka kohderyhmänä olivat maahanmuuttajataustaiset oppilaat.

Oppimisympäristöjen kehittäminen -kehittämistoiminnan OPH:n verkkosivut.
Oppimisympäristöjen kehittäminen -kehittämistoiminnan verkkosivut Edu.fi:ssä.
Oulun kaupungin kehittämistoiminnan loppuraportti.

Kehittämistoiminnan aikana oululaiset valmistavan opetuksen oppilaat tuottivat animaatioita ja videoita, jotka ovat ladattavissa ja vapaasti käytettävissä, samoin kuin niihin liittyvät suomen kielen tehtävät.
 

KEVÄT 2009
Animaatio: Eläinmuseoretki
Tehtävät

Video: Kukka- ja eläinpuisto Escurial
Tehtävät

Video: Kierikkikeskus
Tehtävät 1. Tehtävät 2.


SYKSY 2009
Animaatio: Ranuan eläinpuisto
Tehtävät 1. Tehtävät 2.

Animaatio: Konstila
Tehtävät.

Video: Pohjois-Pohjanmaan museo
Tehtävät.

Video: Tietomaa
Tehtävät.

KEVÄT 2010
Animaatio: Oulun yliopiston Kasvitieteellinen puutarha

Animaatio: Timosenkosken Luontokoulu

Video: Tiedekeskus Tietomaa


SYKSY 2010
Video: Ranuan eläinpuisto

Animaatio: Päivä Tietomaassa

Animaatio: Mennään uimaan


KEVÄT 2011
Animaatio: Onnelliset kotieläimet

Video: Oulun taidemuseo

Animaatio: Konstila


SYKSY 2011
Animaatio: Päivä Turkansaaressa
Tehtävät.

Video: Päivä kirjastossa
Tehtävät.

Animaatio: Eläinpuistossa