Rehtorin terveiset

 

Syksy taittuu puoleen, päivän valoisa aika lyhenee. Nyt jalankulkijat tarvitsevat heijastimia heilumaan oman näkyvyytensä parantamiseksi. Pyöräilijät voivat lisätä heijastimia pyörän pinnoihin ja autoilijat olla erityisen valppaina, sillä näkyvyys tummassa sateisessa aamussa on huono.

 

Syksyn aikana on koulussa harjoiteltu hyviä ruokailutapoja ja ruokailuun liittyvää kestävää kehitystä. Ollaan harjoiteltu ottamaan sen kokoinen annos, jonka jaksaa syödä. Muutamalla viikolla on luokilla ollut ”ruokavakoojat”, jotka laittavat pisteen luokan koontaan aina, kun luokan oppilas tuo tyhjentyneen lautasen tarvitsematta kaataa jätösruokaa laskisankoon. On keskusteltu terveellisestä ruuasta. Syysloman jälkeen järjestetään ruokapaneeli oppilaskunnan ministerien, keittiöhenkilökunnan ja hyvinvointitiimin kesken. Oppilaat saavat tuoda luokistaan kysymyksiä ja aikuiset vastailevat.

 

Martinniemen koulussa oppilaat saavat oppia alueemme rikkaasta luonnosta joka vuosiluokalla. Retkiä tehdään Onganrantaan, Ukkolanrantaan, jokisuistoon, metsiin, niityille ympäristöopin tunneilla, liikunnantunneilla, kuvataiteen tunneilla ja vaikkapa matematiikan tunneillakin. Koulumme esi-1-2 Luontoluokka opiskelee ihan joka torstai luonnossa, satoi tai paistoi. Tutkittua tietoa on, että metsä ja luonto tuovat mielen hyvinvointia ja ovat erityisen opettavaisia oppimisympäristöjä. Jälleen olemme saaneet kodin aikuisia avuksi mukaan metsäretkille sekä myöskin luokkatunneille Kodin apukäsien taholta.

 

Oppilaiden kehityskeskustelut ovat käynnissä. Oppilas saa nimetä kehittämistavoitteitaan ja niiden kehittymistä ja onnistumista tuetaan positiivisen pedagogiikan keinoin kannustamalla, huomaamalla hyvä, tukemalla haasteissa, rohkaisemalla oppilaita kertomaan aikuisille huolensa. Nähdyksi ja kuulluksi sekä osalliseksi tulemisen kokemus, ryhmään kuulumisen kokemus, on jokaiselle ihmiselle tärkeää. Nämä ovat koulullemme tärkeitä ja jatkuvan kehittämisen asioita.

 

Mitä kaikkea hyvää reksi oivalsikaan kulkiessaan tällä viikolla oppitunneilla sekä käytävillä? Paljon:

-     koulumme oppilaat ovat kohteliaita; joka päivä sain kuulla lukuisia tervehdyksiä ja iloisia moikkauksia

-     vanhoista silppulaatikon sisällöistä oli oivallettu tehdä taidetta: upeita mosaikkitauluja syksyn omenoista

-     ville-oppimisympäristö on mainio tapa opiskella, jokaisen taidoille sopivilla hauskoilla ja pelillisillä menetelmillä

-     yhdysluokassa opitaan joka päivä kunnioittamaan toinen toistaan: kun toinen puolisko saa open ohjeita, toisen on osattava työskennellä rauhallisesti ja itsenäisesti

-     koko ryhmän yhteinen seinäkollaasityö on vaatinut ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja onnistuakseen

-     ”ruokavakooja” näytti hyvin ylpeänä luokkansa koontakorttia, melkein kaikki olivat syöneet lautasensa tyhjäksi – palkitseva kampanja tuo  iloa

-     Liikkuvassa koulussamme sai rexi myös kesken matikan tunnin kuntojumpata ohjeen mukaan: R=10 haarahyppyä, E=25 kyykkyyn-ylös-liiketta, x=6 punnerrusta ja i= 20 käsien pyöritystä.

-     monipuolisia arviointitapoja harjoitellaan pienten luokista lähtien: oli mahtavaa nähdä tokaluokkalaisten porinapata-ryhmät keskustellen arvioimassa, oliko tunnin tavoitteet saavutettu

-     Pikkuoppilaat olivat harjoitelleet luokissaan hyviä käytöstapoja, ja harjoittelu huipentui käymällä Putaan pullan myymälässä asioilla. Ilo oli ollut molemman puoleista, niin oppilailla kuin myymälän väellä. Monialaiset oppimiskokonaisuudet tuovat paljon hienoja ideoita ja paljon, paljon monenlaista iloa oppimiseen.

 

Mukavaa syksyn jatkoa kaikkiin koululaistemme koteihin! Tervetuloa piipahtamaan koululle Apukäsitoimintaan tai ihan muuten vain!

 

 

Sirkku Pennanen, rehtori