Talous
Talousarvio 2019
Oulun kaupungin talousarvio vuodelle 2019 hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 17.12.2018.
Oulun kaupungin talousarviot
- Talousarvio 2019 (pdf)
- Talousarvio 2018 (pdf)
- Talousarvio 2017 (pdf)
- Talousarvio 2016 (pdf)
- Talousarvio 2015 (pdf)
- Talousarvio 2014 (pdf)
- Talousarvio 2013 (pdf)
- Talousarvio 2012 (pdf)
- Talousarvio 2011 (pdf)
- Talousarvio 2010 (pdf)
- Talousarvio 2009 (pdf)
- Talousarvio 2008 (pdf)
- Talousarvio 2007 (pdf)
- Talousarvio 2006 (pdf)
- Talousarvio 2005 (pdf)
- Talousarvio 2004 (pdf)
- Talousarvio 2003 (pdf)
- Talousarvio 2002 (pdf)
Tilinpäätökset ja toimintakertomukset
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2017 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2016 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2015 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2014 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2013 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2012 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2011 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2010 (pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2009, (tiivistelmä, pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2008, (tiivistelmä, pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2007, (tiivistelmä, pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2006, (tiivistelmä, pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2005, (tiivistelmä, pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2004, (tiivistelmä, pdf)
- Tilinpäätös ja toimintakertomus 2003, (tiivistelmä, pdf)
Katso myös
Talousarvion 2020 käsittely
Päätöksenteko vuoden 2020 talousarviosta noudattaa seuraavaa aikataulua:
- Kaupunginjohtajan talousarvioesitys 8.10.2019
- Kaupunginhallituksen budjettiriihi 31.10.-1.11.2019
- Kaupunginhallituksen talousarviokäsittely 11.11. ja 18.11.2019
- Kaupunginvaltuuston talousarviokäsittely alkaa 2.12.2019
- Kaupunginvaltuuston päätökset 9.12.2019
Ajankohtaista
Kuusi suurinta kaupunkia: Kaupungeilla oltava käytettävissä kaikki keinot vastuunsa kantamiseen
Kuuden suurimman kaupungin johtajat ovat antaneet yhteisen kannanoton sote- ja maakuntauudistuksesta:
Me Helsingin ja Tampereen pormestarit sekä Espoon, Vantaan, Oulun ja Turun kaupunginjohtajat edellytämme, että sote- ja maakuntauudistuksen tosiasialliset vaikutukset kaupunkien ja kasvavien alueiden toimintaedellytyksiin huomioidaan ennen sitä koskevaa päätöksentekoa.
Lainsäädännön tulisi vastata paremmin eri alueiden haasteisiin yhtenäisen hallintomallin sijaan. Suurten kaupunkien rooli uudistuksessa tulisi olla selkeä. Samalla tulee varmistaa, että uudistus toteuttaa sille asetetut alkuperäiset tavoitteet.
Sote- ja maakuntauudistuksen kokonaisvaikutuksia tai vaikutuksia maan kasvaviin alueisiin ei ole arvioitu. On ilmeistä, että uudistuksella on erittäin vakavia ja laajakantoisia vaikutuksia erityisesti kasvavien kaupunkien ja alueiden talouteen. Investointitarve säilyy kasvavissa kaupungeissa ennallaan ja pidemmällä aikavälillä jopa kasvaa. Uudistukseen sisältyvä merkittävä verotulojen siirto kunnilta valtiolle merkitsee, että kasvavan kaupungin investoinnit on jatkossa rahoitettava alle puolella nykyisistä verotuloista ja verotulojen kasvusta. Myöskään maakunnilla ei olisi investointeihin osallistumiseen taloudellisia mahdollisuuksia tai toiminnallista mandaattia.
Uusi hallinnon taso, suorassa valtion taloudellisessa ja toiminnallisessa ohjauksessa olevat maakunnat, muuttaisivat pysyvästi suomalaisen julkisen hallinnon toimintalogiikkaa. Uudistuksen myötä Suomeen syntyisi pysyvä keskustelu maakuntien tehtäväalan laajentamiseksi. Uudistus loisi kuntien ja maakuntien välille pysyvän jännitteen niiden kilpaillessa samoista resursseista.
Vaikuttava kaupunkikehitys vaatii riittäviä taloudellisia resursseja sekä tiivistä yhteyttä kaupunkisuunnittelun, elinkeinopolitiikan, koulutuspolitiikan sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen välillä. Nyt edellä mainittuja työkaluja ollaan jakamassa eri toimijoille. Tämä johtaa elinvoiman edistämisessä sekä segregaation hoidossa hallinnollisten rajapintojen syntymiseen.
Suurten kaupunkien näkemys on, että vielä on mahdollista ratkaista maakuntauudistuksen ja kaupungistumiskehityksen välinen ristiriita. Uudistuksen kiireinen aikataulu ei ole riittävä syy jättää selvittämättä vaihtoehtoja, joilla voitaisiin vastata erilaisten alueiden erilaisiin haasteisiin eri osissa Suomea.”
Jan Vapaavuori, Helsinki
Jukka Mäkelä, Espoo
Lauri Lyly, Tampere
Ritva Viljanen, Vantaa
Päivi Laajala, Oulu
Minna Arve, Turku
Lyhytosoite tälle sivulle ouka.fi/talous