Oppimisen tuki
Löydät näiltä sivuilta tietoa siitä, mitä palveluja koulussamme on saatavilla ja niiden yhteystiedot.
Kouluterveydenhuolto ja hammashoito
Kouluterveydenhoitajat
Alakoulu
Päivi Kinnunen (1-5 -luokat, paikalla ma-ti, to-pe) (paivi.kinnunen@pohde.fi)
p. 040 4848 725
Yläkoulu
Anu Malinen (6-9 -luokat, paikalla ma-to) (anu.malinen@pohde.fi)
p. 044 703 4601
Kouluterveydenhuolto
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kouluterveydenhuollon tehtävänä on yhdessä perheiden ja koulun henkilöstön kanssa tukea oppilaan koulunkäyntiä sekä terveellisten elämäntapojen kehittymistä ja luoda perusta aikuisiän terveydelle ja hyvinvoinnille. Toivomme, että kouluneuvolasta muodostuu perheille paikka, jonne on helppo ottaa yhteyttä lapsen koulunkäyntiä ja perhettä koskevissa asioissa.
Kouluterveydenhoitajalla käynti ja lääkärintarkastus muodostavat yhdessä laajan terveystarkastuksen, joka tehdään 1. ja 5.lk:lla sekä yläkoulussa 8. tai 9.lk:lla. Toivomme, että vanhemmat osallistuvat mahdollisuuksiensa mukaan oppilaan terveystarkastuksiin koko peruskoulun ajan. Tavoitteena on, että terveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Kouluneuvolassa oppilaat saavat myös tarvittavat rokotteet.
Terveydenhoitaja osallistuu säännöllisesti koulun moniammatilliseen oppilashuoltoryhmään, lääkäri tarvittaessa. Oppilashuoltoryhmä auttaa oppilaita ja heidän perheitään koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
Lapsen sairastuessa vanhemmat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Selvissä sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti, opettaja on suoraan yhteydessä vanhempaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään kodin ja koulun yhteistyönä oppilaan lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa terveydenhoitajan vastaanotolle ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omalla terveysasemalla tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Vanhat vammat, vapaa-ajan tapaturmat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omalla terveysasemalla. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on vanhempien vastuulla.
Pateniemen koulun oppilaiden hammashoito järjestetään Tuiran hammashoitolassa, os. Kangastie 12, 90500 Oulu.
Hammashoidon tarkastuskutsut toimitetaan kirjeitse kotiin. Hampaat tarkistetaan kunkin oppilaan yksilöllisen tarpeen mukaan. Peruuttamattomasta poisjäännistä peritään 33,90 € sakkomaksu yli 15-vuotiailta. Suun terveydenhuollon ajanvarauksen puhelin 08 558 46430
Oppilaanohjaus
Oppilaan ohjausta tekevät kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Luokilla 7-9 oppilaanohjaus on oppiaine, jonka opettajana toimii opinto-ohjaaja. Luokkamuotoista oppilaanohjausta on 7. luokalla 0,5 viikkotuntia, 8. luokalla 1 viikkotunti ja 9. luokalla 1 viikkotunti. Lisäksi Pateniemen koulussa toteutetaan yksilöohjausta ja tarvittaessa pari- tai pienryhmäohjausta.
Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaan persoonallista kasvua ja kehitystä siten, että oppilaan opiskeluvalmiudet sekä sosiaaliset taidot kehittyvät ja elämänhallintataidot lisääntyvät. Oppilas ja huoltaja saa oppilaanohjauksen avulla tietoa opiskelutaidoista, valinnaisaineista ja niiden merkityksestä oppimiselle ja tulevaisuudelle. Oppilaanohjaus antaa myös eväitä jatko-opintoihin hakeutumiseen ja niissä pärjäämiseen. Lisäksi oppilaat saavat Pateniemen koulussa koko peruskoulun ajan työelämävalmiuksia ja oppilaanohjauksessa tietoa työelämään siirtymisestä.
Ohjaus ja tiedon kulku korostuvat erityisesti opintojen nivelvaiheissa, kuten siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja peruskoulusta toiselle asteelle.
Lue lisää Työelämään tutustumisesta tästä.
Lue lisää oppilaanohjauksesta tästä.
Koulumme oppilaanohjaajat:
Opiskeluhuolto
Oppilaan tukeminen on osa kaikkea kasvatusta, opetusta ja ohjausta. Jokainen opettaja eriyttää opetustaan. Tämä tarkoittaa sitä, että opetuksessa on sopivaa ainesta sekä perusasioita opiskeleville että haastavampia tehtäviä kaipaaville oppilaille. Aina tämä ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan lisää tukea.
Erityisopetus
Osa-aikaisessa erityisopetuksessa oppilas saa yleistä, tehostettua tai erityistä tukea opiskeluunsa. Oppilaalla on oikeus erityisopetukseen, joka toteutuu koulun laaja-alaisen erityisopettajan ohjauksessa koulutuntien aikana.
Alueelliset erityisryhmät
Koulussamme toimii tehostetun tuen alueelliset erityisryhmät 1.-3. ja 4.-5. sekä 6.-8. -luokkien oppilaille. Ryhmät on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat kasvunsa, oppimisensa ja koulunkäyntinsä tueksi pienemmän opetusryhmän ja yksilöllisempää opetusta.
Alueellisiin erityisryhmiin haku tapahtuu keskitetysti keväällä. Tarpeita ilmenee kuitenkin myös lukukauden aikana. Koulun oppilashuoltoryhmä yhdessä huoltajien kanssa keskustelee lapselle sopivista tukitoimista. Kesken lukuvuoden ilmenneitä erityisryhmätarpeita koordinoi aluekoordinaattori.
JOPO-luokka
Yläkoulussa toimii joustavan perusopetuksen luokka. Jopo-luokassa nuoret saavat yksilöllisen opinpolun ja moniammatillista tukea 8. -luokalta jatko-opintojen käynnistymiseen saakka. Jopo-luokalle haetaan erillisellä hakemuksella. Luokassa työskentelee erityisopettaja yhdessä nuoriso-ohjaajan kanssa.
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa.
Opiskeluhuollon tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä, ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää esiopetus- ja kouluyhteisön hyvinvointia. Tavoitteena on myös oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien sekä koulunkäyntiin liittyvien muiden ongelmien ehkäiseminen, tunnistaminen, lieventäminen ja poistaminen mahdollisimman varhain. On tärkeää, että lapsi kokee koulun turvalliseksi ja viihtyisäksi työskentely-ympäristöksi ja saa apua ongelmatilanteissa.
Opiskeluhuollolla edistetään välittämisen, huolenpidon ja myönteisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuria ja varmistetaan kaikille tasavertainen kasvamisen ja oppimisen mahdollisuus, jota koulun arjen toimintatavat ja käytännöt tukevat. Oppilashuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä toimiville aikuisille ja sitä tehdään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Rehtori vastaa oppilashuollosta koulussaan.
Opiskeluhuoltoryhmä
Koulullamme toimii koko koulun yhteinen moniammatillinen oppilashuoltoryhmä. Opiskeluhuoltoryhmä osallistuu monialaisesti oppilaiden hyvinvoinnin ja koulutyön tukemiseen sekä opiskeluhuollollisten asioiden kehittämiseen. Ryhmässä käydään tarvittaessa läpi luokissa esiin tulleet huolenaiheet. Ongelmatilanteissa luokanopettaja/luokanvalvoja voi koota moniammatillisen asiantuntijaryhmän oppilaan auttamiseksi.
Opiskeluhuoltoryhmä pyrkii toiminnallaan ennen kaikkea ennakoimaan ja ennaltaehkäisemään ongelmia. Avun ja tuen tarpeessa olevia oppilaita autetaan tiiviissä yhteistyössä huoltajien kanssa. Huoltajat ja oppilaat voivat halutessaan ottaa suoraan yhteyttä opiskeluhuoltoryhmän edustajiin.
Opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat henkilöt
· koulukuraattori
· koulupsykologi
· terveydenhoitaja
· erityisopettajat
· opinto-ohjaaja
· rehtori
· apulaisjohtaja
· luokanohjaaja/luokanopettaja (pyydettäessä)
Kokoukseen voidaan kutsua lisäksi asiantuntijoita eri alueilta.
Koulukuraattori- ja psykologi
Koulukuraattorin ja koulupsykologin työn tavoitteena on edistää ja tukea oppilaan hyvinvointia, tervettä kasvua ja kehitystä sekä turvata koulunkäynnin sujuvaa etenemistä. Yhteyttä voi ottaa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho.
Koulukuraattorin ja koulupsykologin tehtäviin kuuluu mm.:
· Oppilaan kehityksessä, koulunkäynnissä, oppimisessa, psyykkisessä terveydessä tai vuorovaikutussuhteissa esiin tulevien pulmien selvittely ja arviointi sekä niiden perusteella tarvittavan tuen ja toimenpiteiden suunnittelu
· Yksittäisen oppilaan ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden sekä myönteisen opiskeluilmapiirin edistäminen yhteistyössä opettajien ja koulun muun henkilökunnan kanssa
· Oppilaan sekä hänen perheensä tukeminen tarvittaessa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
Yhteystiedot
Koulukuraattori Enni Haatanen 044 499 3239 enni.haatanen@pohde.fi
Koulupsykologi _
Kouluterveydenhoitajat
Alakoulu
Päivi Kinnunen (1-5 -luokat, paikalla ma-ti Patamäki, ke Kuivasoja, to Patamäki/ Kuivasoja) (paivi.kinnunen@pohde.fi) p. 040 4848 725
Yläkoulu
Anu Malinen (6-9 -luokat, paikalla ma-to) (anu.malinen@pohde.fi) p. 044 703 4601
Kouluterveydenhuolto
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kouluterveydenhuollon tehtävänä on yhdessä perheiden ja koulun henkilöstön kanssa tukea oppilaan koulunkäyntiä sekä terveellisten elämäntapojen kehittymistä ja luoda perusta aikuisiän terveydelle ja hyvinvoinnille. Toivomme, että kouluterveydenhuollosta muodostuu perheille paikka, jonne on helppo ottaa yhteyttä lapsen koulunkäyntiä ja perhettä koskevissa asioissa.
Kouluterveydenhoitajalla käynti ja lääkärintarkastus muodostavat yhdessä laajan terveystarkastuksen, joka tehdään 1. ja 5.lk:lla sekä yläkoulussa 7.- 8.lk:lla. Toivomme, että vanhemmat osallistuvat mahdollisuuksiensa mukaan oppilaan terveystarkastuksiin koko peruskoulun ajan. Tavoitteena on, että terveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Kouluterveydenhuollosta oppilaat saavat myös tarvittavat rokotteet.
Terveydenhoitaja osallistuu säännöllisesti koulun moniammatilliseen oppilashuoltoryhmään, lääkäri tarvittaessa. Oppilashuoltoryhmä auttaa oppilaita ja heidän perheitään koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
Lapsen sairastuessa vanhemmat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Koulupäivän aikaan selvissä sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti, opettaja on suoraan yhteydessä vanhempaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle. Tarvittaessa tehdään kodin ja koulun yhteistyönä oppilaan lääkehoitosuunnitelma, jossa sovitaan hoidon toteuttamisesta koulupäivän aikana.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa terveydenhoitajan vastaanotolle ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian, ohjaten tarvittaessa jatkohoitoon.
Vanhat vammat, vapaa-ajan tapaturmat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omassa terveyskeskuksessa. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on vanhempien vastuulla.
Oppimisen tuki
Oppilasta autetaan koulunkäyntiin liittyvissä vaikeuksissa eri tukimuodoin. Tukimuoto määräytyy yksilöllisesti vaikeuksien laadun ja laajuuden mukaan. Keskeistä on tuen tarpeen varhainen tunnistaminen, tukitoimien aloittaminen ja yhteistyö huoltajien kanssa.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
Ryhmäkohtainen tuki:
- Yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus, erityisopettajan opetus muun opetuksen yhteydessä, oppilaskohtainen tuki
Oppilaskohtainen tuki:
- Erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- Erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
- Yhteisopettajuus
Yleiseen tukeen kuuluvat tukiopetus, eriyttäminen, osa-aikainen erityisopetus sekä samanaikaisopetus. Tukea antavat luokanopettaja/ aineenopettaja ja erityisopettaja. Tuen piirissä ovat kaikki koulun oppilaat.
Tehostettuun tukeen siirrytään silloin, kun yleinen tuki ei riitä. Tehostettuun tukeen siirryttäessä tehdään pedagoginen arvio, jonka pohjalta laaditaan oppimissuunnitelma yhdessä huoltajien kanssa. Tavoitteena on tukea oppilasta yleisopetuksen oppimäärän suorittamisessa. Tehostettua tukea antaa luokanopettaja/aineenopettaja tai erityisopettaja oppilaalle laaditun oppimissuunnitelman mukaan.
Erityistä tukea annetaan silloin, kun tehostetun tuen keinot eivät riitä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tarvittaessa oppimäärä/oppimäärät yksilöllistetään oppilaan omien edellytysten mukaan. Oppilaalle laaditaan pedagoginen selvitys, jonka pohjalta tehdään HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) yhdessä huoltajien kanssa. Erityistä tukea annetaan yleensä pienryhmissä tai osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Erityisen tuen päätökset tarkistetaan aina 2. ja 6. –luokan jälkeen, muulloin tarvittaessa.
Oikeus opetukseen kuuluu myös sairaalassa oleville lapsille. Peruskoululain 4 §:n mukaan sairaalan sijaintikunta on velvollinen järjestämään sairaalassa potilaana olevalle oppilaalle opetusta siinä määrin kuin hänen terveytensä ja muut olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista.
- Sairaala- ja kotikoulu järjestävät yhteisiä neuvotteluja nivelvaiheisiin, joissa oppilas on tulossa hoitoon tai palaamassa hoitojakson jälkeen omaan kouluunsa.
- Sairaan lapsen ja nuoren opetuksessa yhteistyön tärkeys korostuu. Jos lapsella on terveyteen liittyviä ongelmia, opettaja saa tietoa lääkityksestä, apuvälineistä, terapioista, kuntoutumiskeinoista jne. keskusteluissa huoltajien ja koulun oppilashuoltoryhmän kanssa.
- Huoltajien suostumuksella saa lisätietoa oppilasta hoitavilta henkilöiltä sekä sairaalakoulusta.
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppilas voi tarvita oppimisessaan ja koulunkäynnissään tukea tilapäisesti tai pitempiaikaisesti. Koulussa oppilasta voidaan auttaa erilaisin tukimuodoin. Tukimuotoja ovat esim. tukiopetus, oppilashuollollinen tuki, koulunkäynninohjaajan palvelut ja osa-aikainen erityisopetus. Oppilaalle annettava tuki jaetaan yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen.
Osa-aikainen erityisopetus on erityisopettajan antamaa yksilö-, pienryhmä- tai samanaikaisopetusta. Erityisopettaja neuvottelee opettajien ja huoltajien kanssa mahdollisista tukitoimista.
Erityisopetuksessa pyritään löytämään yksilöllisiä tapoja tukea oppilasta oppimisen ja koulunkäynnin onnistumiseksi.
Koulumme laaja-alaiset erityisopettajat
Eini Lehtinen (vs.) (0 - 3 lk:t), puh 044 703 9133
Tuija Karhu (6 lk:t), puh 040 141 7624
Miira Suomalainen (7 - 9 lk:t), puh 040 595 2653
Alueelliset erityisryhmät
Oulun kaupungin alueelliset erityisryhmät ovat osa Erityisen tuen keskuksen alueellista tukipalvelua. Pienryhmä toimii tehostettuna tukena sellaiselle lapselle, joka tarvitsee oppimisessaan ja koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja ja pienempää opetusryhmää sekä yksilöllisempää opetusta. Lapsen saama tehostettu tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan (PO 16a §).
Erityisryhmäjakson aikana voidaan arvioida tehostetun tuen riittävyyttä ja mahdollista erityisen tuen tarvetta. Erityisryhmä voi toimia tukitoimena myös sellaiselle lapselle, jolla on erityisen tuen päätös. Tällöin koulunkäyntiä ja oppimista seurataan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman avulla (PO 17a §)
Yhteistyö huoltajien, lähikoulun, mahdollisten tutkimus-, hoito- ja kuntoutustahojen sekä erityisryhmän välillä jatkuu koko erityisryhmäsijoituksen ajan. Koulunkäynninohjaaja toimii alueellisissa erityisryhmissä tukena tarpeen mukaan.
Opetusjärjestelyt ovat joustavia ja eriyttäviä. Tämä tarkoittaa mm. pienempää opetusryhmää, yksilöllisempää opetusta, erilaisia opetusmenetelmiä ja vaihtoehtoisten opetusmateriaalien ja apuvälineiden käyttöä. Tavoitteena on, että oppilas saa riittävän ja oikea-aikaisen tuen oppimiselleen, kehitykselleen ja kasvulleen.
Alueellisiin erityisryhmiin haku valmistellaan aina yhteistyössä huoltajan kanssa. Lapsen tuen tarve arvioidaan moniammatillisesti oppilashuollollisessa verkostossa, jonka kokoonpano määräytyy lapsikohtaisesti.
Alueellisiin erityisryhmiin haku tapahtuu keskitetysti keväällä. Tarpeita ilmenee kuitenkin myös lukukauden aikana. Kesken lukuvuoden ilmenneitä erityisryhmäsijoituksia koordinoi alueellisen erityisopetuksen vastaava.
Alueellisten erityisryhmien erityisluokanopettajat
Kaija Mäkiniemi (1-2 lk:t), puh 044 703 9132
Susanna Stenius (3-5 lk:t), puh 044 703 9501
Satu Pitkäaho (7 - 9 lk:t), puh 044 703 9503
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö
Pateniemen koulu tekee yhteistyötä alueen päiväkotien Herukan, Palokan, Pilke Usvan ja Riekonmarjan kanssa. Lukuvuoden teemana on leikki.
Yhteistyömuotoja ovat esim. yhteiset suunnittelupalaverit ja molemminpuoliset vierailut. Koulun laaja-alainen erityisopettaja on mukana esikoululaisten tuen tarpeen arvioinnissa sekä tuen suunnittelussa.
Koulunkäynninohjaajat
Opettaja ja koulunkäynninohjaaja ovat tiimi, joka suunnittelee, toteuttaa ja arvioi oppimistilanteita yksilön ja ryhmän tarpeiden mukaisesti. Ammattitutkinnon suorittanut koulunkäynninohjaaja antaa opettajalle paremmat mahdollisuudet eriyttää opetusta.
Hyvinvointi
Hyvinvoinnin tukeminen OH -sunnitelma
Pateniemen koulussa jokainen oppilas vastaa hyvinvointikyselyyn vuosittain. Kyselyssä selvitetään mm. oppilaan ruokailuun, lepoon, liikkumiseen ja kaveritaitoihin liittyviä asioita. Kyselyn tulosten avulla koulun toimintaa pystytään suunnittelemaan tarkoituksenmukaisesti oppilaan hyvinvointia tukevaksi.
Osallisuustiimin tavoitteena on suunnitella sellaista toimintaa, että jokainen koulun oppilas kokee olonsa koulussa turvalliseksi ja tuntee olevansa osa yhteisöä. Osallisuuskokonaisuus koostuu seuraavista asioista: Oppilaiden sekä opettajien ja ulkopuolisten toimijoiden pitämät kerhot ja tapahtumat, liikkuvan koulun toiminta, joissa mukana on liikuntatutorit, oppilaskunta sekä yläkoulun tukioppilastoiminta.
Jokainen koulun oppilas on oppilaskunnan jäsen. Luokkien edustajat kokoontuvat säännöllisesti suunnittelemaan tapahtumia, kehittämään koulun toimintaa sekä antamaan kehitysehdotuksia viihtyvyyden parantamiseksi. Valitut oppilaskunnan jäsenet ovat mukana nuorten alueellisessa Pohojosen Vaikuttajat (PoVa) osallisuustoiminnassa. Ryhmä koostuu Pateniemen suuralueen 3.-9. lk. oppilaista.
Yläkoulun puolella valitut 8. ja 9. lk oppilaat toimivat tukioppilaina. Toiminnan tavoitteena on edistää hyviä toverisuhteita, kouluviihtyvyyttä, yhteisvastuuta sekä turvallista ja kannustavaa ilmapiiriä koulussa.
Koulukiusaaminen
Koulukiusaamisesta on kysymys silloin, kun yksi ja sama oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, negatiivisen toiminnan kohteeksi. Kiusaamiseen liittyy yleensä voimasuhteiden epätasapaino: kiusattu oppilas on jollain tavalla puolustuskyvytön kiusaajaan tai kiusaajiin nähden. Kiusaaminen on usein ryhmäilmiö. Kiusaajaa tukevia rooleja ovat apuri, kannustaja ja hiljainen hyväksyjä.
Yksittäinen toiseen henkilöön kohdistuva negatiivinen teko ei ole kiusaamista, vaan huonoa käytöstä. Huonoon käytökseenkin puutumme koulullamme välittömästi.
Ennaltaehkäisy
Koulussamme harjoitellaan aktiivisesti kaveritaitoja. Luokat pyrkivät luomaan hyvää yhteishenkeä. Tätä varten on erilaisia ohjattuja harjoituksia ja oppitunteja. Kiusaamista ennaltaehkäistään riittävällä valvonnalla oppitunneilla, välitunneilla ja muissa koulun tilaisuuksissa. Koulullamme vierailee joka vuosi koulupoliisi valistamassa kiusaamiseen liittyvistä asioista.
Lisäksi kartoitamme oppilaiden viihtyvyyttä kerran lukuvuodessa hyvinvointikyselyllä, jossa on myös kiusaamiseen liittyviä kysymyksiä. Kyselyn avulla saamme arvokasta tietoa kiusaamisen ennaltaehkäisyyn.
Toimenpiteet
Pateniemen koulussa ei hyväksytä kiusaamista ja jokainen puuttuu siihen.
Kun aikuinen on todennut kiusaamistapauksen, hän ottaa yhteyden luokanopettajaan/luokanvalvojaan, joka keskustelee asianomaisten kanssa. Kiusaajalle tehdään selväksi, että kiusaamista ei hyväksytä ja että sen tulee loppua. Opettaja tiedottaa asiasta kiusatun ja kiusaajan vanhemmille.
Mikäli kiusaaminen vielä jatkuu, asiasta tiedotetaan koulun rehtorille ja kiusatun sekä kiusaajan vanhempiin otetaan uudestaan yhteyttä. Opettaja ja rehtori keskustelevat vanhempien ja oppilaiden kanssa. Yhdessä sovitaan keinoista kiusaamisen lopettamiseksi.
Palaveriin kutsutaan tarvittaessa myös muita oppilashuoltoryhmän jäseniä. Palaverissa sovitaan seurannasta ja tarvittaessa uudesta tapaamisesta. Mikäli kiusaaminen koskettaa useita oppilaita luokassa, pidetään tarvittaessa vanhempainilta tilanteen selvittämiseksi. Asia otetaan esille myös koulun oppilashuoltoryhmässä.
Mikäli koulun ja vanhempien yhteistyö ei lopeta kiusaamista, pyydetään apua koulun ulkopuolisilta asiantuntijoilta, esimerkiksi poliisilta, sosiaaliviranomaisilta tai perheneuvolasta.