Valinnaisaineet
Yläluokkien valinnaisaineet
Opetussuunnitelman mukaan oppilaalla on 8. ja 9. luokan aikana yhteensä 10 vvh (=vuosiviikkotuntia) valinnaisia aineita: 8.luokalla 6 vvh ja 9.luokalla 4 vvh. Valinnat yläkoulun osalta tehdään 7. luokalla kevätlukukauden alussa.
Valinnaisaineita on kolmenlaisia: Taide- ja taitoaineet (TAITAI), syventävät valinnaisaineet sekä soveltavat valinnaisaineet.
- A2-kieltä opiskelevat voivat valita vain TAITAI-valinnaisen aineen 8.-9. -luokalle sekä soveltavan valinnaisaineen 8.luokalle.
- Siirryttäessä 8.luokalle 7.lk yhteisistä taide- ja taitoaineista vain liikunta jatkuu. Kotitalous, kuvataide, käsityö ja musiikki päättyvät, jos oppilas ei valitse niitä TAITAI-aineeksi. Päättyvästä aineesta saatu 7.lk arvosana tulee peruskoulun päättötodistukseen.
- 8. ja 9. -luokalla opiskeltujen syventävien ja soveltavien valinnaisaineiden numeroarvosanat merkitään päättötodistukseen omana arvosanana. Poikkeuksena A2- ja B2- kieli, joka voidaan huoltajan pyynnöstä arvioida päättötodistukseen numeron sijaan merkinnällä H eli hyväksytty.
Valinnaisaineiden valintaprosessi yläluokilla
1. vaihe (TAITAI-valinnaisaineen valinta)
Oppilas valitsee ensin pakollisen taide- ja taitoaineen valinnan (TAITAI) ja tälle varavalinnan ma 13.1.2024 mennessä.
- Pakollisia taide- ja taitoaineita (TAITAI) ovat: käsityö, kuvataide, kotitalous, musiikki, liikunta.
TAITAI-valinnaisaineita opiskellaan sekä kahdeksannella että yhdeksännellä luokalla kaksi tuntia viikossa. Valittu TAITAI-aine arvioidaan päättöarvioinnin kriteerein yhdeksännellä luokalla.
Oppilas saa tiedon toteutuvasta TAITAI-valinnaisaineesta pe 17.1.2024
2. vaihe (syventävän ja soveltavan valinnaisaineen valinta)
Kun oppilas on saanut tiedon toteutuvasta TAITAI-valinnaisaineesta, hän valitsee toiselle valintalomakkeelle yhden syventävän sekä yhden soveltavan valinnaisaineen sekä niille varavalinnat ma 27.1.2024 mennessä.
- Syventäviä valinnaisaineita ovat: B2-saksa, kotitalous, kuvataide, musiikki, liikunta(palloilu), ilmaisutaito, tekninen työ, tekstiilityö.
Syventävää valinnaisainetta opiskellaan sekä kahdeksannella että yhdeksännellä luokalla kaksi tuntia viikossa.
- Soveltavia valinnaisaineita ovat: keksijäkurssi, leivonta- ja juhlat -kurssi, liikkuen luonnossa, pop-kuoro sekä tieto- ja viestintätekniikka (TVT).
Soveltavaa valinnaisainetta opiskellaan vain kahdeksannella luokalla 2 tuntia viikossa.
TAITAI-valinnaisaineet
Kotitalous
- Kotitalouden valinnaiskurssi vahvistaa oppilaan kädentaitoja, luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi.
- Taitoja harjoitellaan ruoanvalmistuksen lomassa.
- Keskiössä on oppilaan vuorovaikutustaitojen vahvistaminen ja yhdessä toimiminen.
- Lisäksi syvennetään edelleen jo aiemmin saavutettuja suunnittelu-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja.
- Kurssilla käsitellään kaikkia kotitalouden sisältöalueita mm. ruokaosaamista ja ruokakulttuuria, asumista ja yhdessä elämistä.
Kuvataide
- Oppilaita ohjataan syventämään omakohtaista suhdettaan kuvataiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin sekä asettamaan määrätietoisia tavoitteita toiminnalleen.
- Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden kuvallisen tuottamisen taitoja sekä kannustetaan toimimaan erilaisissa visuaalisissa ympäristöissä.
- Oppilaita harjaannutetaan tutkimaan kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia merkityksiä sekä käyttämään niitä osallistumisen ja vaikuttamisen muotoina.
- Opetuksessa kehitetään yhdessä toimimisen taitoja sekä rakennetaan yhteyksiä ajankohtaisiin kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin toimintatapoihin ja ilmiöihin.
- Opetus harjaannuttaa hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja verkkoympäristöjä luovasti, kriittisesti ja vastuullisesti.
- Oppilaille tarjotaan riittäviä edellytyksiä perusopetuksen jälkeisille opinnoille sekä huomioidaan työelämässä ja yhteiskunnassa tarvittavia yleisiä valmiuksia.
Käsityö
- Käsityön opetus vahvistaa ja syventää oppilaiden omasta elämysmaailmasta nousevaa innovointia ja ongelmanratkaisua sekä käsityön tekemiseen, ilmaisuun ja suunnitteluun liittyvien tietojen ja taitojen osaamista.
- Käsityön opiskelu pohjautuu rakennetun ympäristön ja monimateriaalisen maailman havainnointiin, tutkimiseen ja tiedon soveltamiseen.
- Tekemisen taitoja syvennettäessä tunnistetaan myös erilaisia teknologisia toimintaperiaatteita ja niihin liittyviä käytännön ongelmia.
- Käsityön kasvatustehtävänä on tukea oppilaiden hyvinvointia ja elämänhallintaa sekä työelämään ja ammattiin liittyviä valintoja.
Liikunta
- Liikunnassa pääpaino on monipuolisessa perustaitojen soveltamisessa ja fyysisten ominaisuuksien harjoittamisen opiskelussa eri liikuntamuotojen ja -lajien avulla.
- Erityisen tärkeää on vahvistaa oppilaan myönteistä minäkäsitystä ja oman muuttuvan kehon hyväksymistä.
- Opetus tukee oppilaiden hyvinvointia, kasvua itsenäisyyteen, osallisuuteen sekä kannustaa terveyttä edistävään omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen.
- Oppilaat osallistuvat kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun sekä ottavat vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta.
Musiikki
- Musiikin opetus luo mahdollisuuksia musiikillisen osaamisen ja maailmankuvan laajentamiseen.
- Samalla opetus ohjaa oppilaita tulkitsemaan musiikin merkityksiä ja jäsentämään musiikkiin liittyviä tunteita ja kokemuksia.
- Opetuksen tehtävänä on myös kehittää oppilaiden kriittistä musiikkikulttuurien lukutaitoa ohjaamalla heitä analysoimaan ja arvioimaan, miten musiikilla viestitään ja vaikutetaan.
- Oppilaiden toimijuutta ja ajattelua vahvistetaan kertaamalla ja syventämällä aiemmin opittuja musiikillisia taitoja.
- Lisäksi oppilaat saavat tilaisuuksia oman oppimisensa suunnitteluun ja arviointiin. Heillä on mahdollisuus monipuoliseen luovaan musiikilliseen ilmaisuun ja musiikin tuottamiseen yksin ja yhdessä muiden kanssa. Tätä tuetaan luomalla yhteyksiä muihin ilmaisumuotoihin.
- Käyttäessään tieto- ja viestintätekniikkaa oppilaat tutustuvat musiikin ja digitaalisen median tekijänoikeuksiin ja käyttömahdollisuuksiin sekä niihin liittyviin mahdollisiin eettisiin ongelmiin.
Syventävät valinnaisaineet
A2-kieli (saksa)
- Alaluokilta alkanut A2-kieli jatkuu yläluokilla yhtenä syventävänä valinnaisaineena.
B2-kieli (saksa)
- Kieltenopiskelu korostaa kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitoja sekä kulttuurintuntemusta.
- Opiskelu on aktiivista, monipuolista ja monikanavaista ja luo mahdollisuuden aitoon ja syvään kielen ja kulttuurin ymmärrykseen.
- Tavoitteena on tutustua Euroopan saksankielisiin tapakulttuureihin ja oppia tuntemaan kielelle ja kulttuurille ominaisia ja keskeisiä viestintätapoja.
- Tavoitteenamme on myös oppia ymmärtämään normaalitempoisesti puhuttua saksaa ja oppia keskustelemaan ja kirjoittamaan saksaksi jokapäiväisistä asioita.
- Vieraiden kielten opiskelun myötä oppilas tulee myös tietoisemmaksi omasta kulttuuristaan ja laajentaa omaa kielellistä osaamistaan.
Ilmaisutaito
- Ilmaisutaidon tavoitteena on kehittää oppilaan ilmaisukykyä, rohkaista häntä itseilmaisuun sekä opettaa vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja turvallisessa ryhmässä.
- Tunneilla tehtävät ääni-, kontakti-, aisti-, improvisaatio- ja rentoutumisharjoitukset kehittävät oppilaan itsetuntemusta.
- Tunneilla suunnitellaan ja harjoitellaan myös projektitöitä, kuten lyhytelokuvia tai pieniä näytelmiä, joita on mahdollisuus esittää esimerkiksi koulun juhlissa.
- Tunteihin voi sisältyä lisäksi teatterivierailuja.
Kotitalous
- Kotitalouden syventävä kurssi vahvistaa oppilaan kädentaitoja, luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi.
- Taitoja harjoitellaan ruoanvalmistuksen lomassa.
- Keskiössä on oppilaan vuorovaikutustaitojen vahvistaminen ja yhdessä toimiminen.
- Lisäksi syvennetään edelleen jo aiemmin saavutettuja suunnittelu-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja.
- Kurssilla käsitellään kaikkia kotitalouden sisältöalueita mm. ruokaosaamista ja ruokakulttuuria, asumista ja yhdessä elämistä.
Kuvataide (digitaalinen)
- Syventävän kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista kuvataiteessa.
- Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle.
- Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa.
- Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.
Liikunta (palloilu)
- Pelataan paljon ja harjoitellaan (myös pelaamisen kautta) eri palloilulajeja.
- Tunneilla pelattavat pallopelit valitaan yhdessä ryhmän kanssa.
- Oppilailla on mahdollisuus osallistua tuntien sisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen.
- Sisältöihin voi kuulua myös yksilölajeja, kuten sulkapallo, frisbeegolf ja tennis.
Musiikki
- Valinnaisessa musiikissa oppilas pääsee kehittämään soitto- ja laulutaitojaan, kokeilemaan uusien soittimien soittamista, musisoimaan mukavassa ryhmässä ja oppimaan paljon uutta musiikista.
- Musiikin tunneilla keskitytään pääosin soittamiseen ja laulamiseen.
- Oppilas voi valita työskentelytapansa (laulaako vai soittaako jotain soitinta) oman kiinnostuksen mukaan.
- Opeteltavat kappaleet valitaan ryhmän toiveiden mukaan. Ryhmän kiinnostuksen mukaan voidaan myös toteuttaa erilaisia projekteja, kuten esimerkiksi säveltämistä, äänittämistä, teemakonsertteja ja musikaali.
Tekninen työ
- Teknisessä työssä oppilas pääsee käyttämään sekä oppimaan monia erilaisia työmenetelmiä, koneita ja materiaaleja omien töiden valmistamisessa.
- Oppilas voi tehdä omia töitä esimerkiksi puusta, muoveista, metalleista, elektroniikan komponenteista perinteisten työmenetelmien lisäksi myös moderneilla työ menetelmillä, kuten 3D-printtauksella, CNC-jyrsinnällä/kaiverruksella, laserleikkauksella ja kaivertamisella.
- Tekemällä ja tutkimalla itseä kiinnostavia juttuja, luodaan hyvää perustaa mahdolliseen teknisen puolen ammattikouluun tai korkeamman teknologian koulutukseen tai mukavaan käsillä tekemisen harrastukseen.
Tekstiilityö
- Tekstiilityössä syvennetään aiemmin opittuja käsityön tietoja ja taitoja pehmeissä materiaaleissa.
- Kurssilla opetellaan vaatteiden ompelun perusasioita kaavojen piirtämisestä vaatteiden ompeluun ja viimeistelyyn.
- Opettelemme muokkaamaan valmiskaavoja oman mieltymyksen mukaiseksi ja itselle sopivaksi.
- Tunneilla syvennetään ompelukoneen ja saumurin käyttötaitoa.
- Tavoitteena on kehittää myös suunnittelutaitoja sekä materiaalien ymmärrystä.
Soveltavat valinnaisaineet
Keksijäkurssi
- Kurssilla tutustutaan syksyn aikana moniin erilaisiin, uudenlaisiin työmenetelmiin ja työstetään erikoisempia materiaaleja.
- Keväällä oppilaan on tarkoitus keksiä ja valmistaa perinteisten materiaalien ja työmenetelmien sekä syksyllä opittujen taitojen avulla oma tuote tai useampia tuotteita/töitä.
- Tavoitteena on uniikki oppilaan oma keksintö. Tuote, joka auttaa arkielämässä taikka tuo iloa ja hyvää mieltä käyttäjälleen.
- Kurssilla opitaan 3D-mallinnusta / printtausta, led-teknologiaa, laserleikkausta, Arduino komponenttien ohjelmointia, muovien hitsausta, valamista, taivuttamista ja alipainemuovausta sekä paljon muuta.
Leivonta- ja juhlat
- Kotitalouden valinnaisella soveltavalla kurssilla leivotaan ja juhlitaan yhdessä.
- Juhlien ja leivonnaisten suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa hyödynnetään ja vahvistetaan aiemmin hankittuja kotitaloustaitoja.
- Kurssi edistää kädentaitoja ja organisointikykyä sekä kannustaa luovuuteen ja esteettisyyteen.
- Keskiössä ovat yhteistyö ja yhdessä oppiminen.
- Juhlakulttuurin ja leivonnan osa-alueet painottuvat oppilaiden mielenkiinnon mukaisesti.
Liikkuen luonnossa
- Liikkuen luonnossa tunneilla vahvistetaan luonnossa liikkumisen taitoja ja tarjotaan luontoelämyksiä sekä harjoitellaan yksinkertaisia erätaitoja.
- Kokeilemme yhdessä erilaisia tapoja liikkua luonnossa, kuten vaeltaminen, maastopyöräily, melominen, retkiluistelu, umpihankihiihto, lumikenkäily tai suunnistaminen.
- Opimme yhdessä miten toimia erilaisissa olosuhteissa luonnossa.
- Syksyllä teemme parin yön vaelluksen, lisäksi teemme retkiä oppilaiden kiinnostuksen mukaan ja näin tutustumme lähialueen ulkoilu- ja retkeilymahdollisuuksiin.
- Huomaa, että tunnit voivat ajoittua myös koulutuntien ulkopuolelle (esim. viikonloppu- tai iltaopiskelua). Silloin viikolla ei luonnollisesti ole tunteja.
Pop-kuoro
Pop-kuorossa laulutaito kehittyy, opitaan paljon uutta musiikista ja koetaan laulun riemua mukavassa ryhmässä.
Pop-kuorossa lauletaan kuorolaisten valitsemia suomen- ja englanninkielisiä pop-kappaleita moniäänisinä sovituksina.
Kuorossa harjoitellaan stemmalaulua ja opetellaan laulutekniikkaa.
Tieto- ja viestintätekniikka (TVT)
- Tavoitteena on syventää TVT-taitoja ja ohjata oppilasta itseään kiinnostavien taitojen löytämiseen.
- Tunneilla opetellaan käyttämään tietokonetta, ohjelmistoja, viestintävälineitä ja -kanavia monipuolisesti.
- Hyödyllisiä ja ajankohtaisia taitoja opitaan erilaisten vaihtuvien projektien kautta, joissa painotetaan oma-aloitteisuutta, luovuutta ja rohkeutta hyödyntää tietotekniikkaa sekä yksin että ryhmissä.
- Oppilaiden omat kiinnostuksen kohteet ja vapaa-ajan harrastuneisuus voivat näkyä tunneilla.