Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö Oulun kaupungissa
Oulun kaupungissa edistetään palveluissa ja kaupungin toiminnassa asukkaiden ja palvelujen käyttäjien tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Oulun kaupunki on hyväksynyt eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta vuonna 2009 kaupunginhallituksen päätöksellä. Oulun kaupunki on julkisesti sitoutunut tasa-arvon edistämiseen allekirjoituksellaan. Oulu haluaa toimia asukkaiden hyvinvointia lisäämässä myös tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistämällä.
Vuonna 2015 muuttunut yhdenvertaisuuslaki edellyttää kunnilta suunnitelmallista yhdenvertaisuuden edistämistä. Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa edellytetään, että kunnat edistävät suunnitelmallisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa kaikessa toiminnassaan. Vuodesta 2015 tasa-arvolain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä.
Oulussa myös suurin osa kouluista ovat luoneet omat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmansa. Kouluissa suunnitelmat ovat usein muotoiltu jokaiselle luokka-asteelle sopivien teemojen kautta.
Oulun kaupungilla on toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden työryhmä, jossa ovat mukana kaikkien toimialojen, liikelaitosten ja osakeyhtiöiden nimetyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvastaavat sekä neuvostojen ja järjestöjen edustajat. Työryhmän toiminta avointa ja sitä voidaan täydentää tarvittaessa.
Toiminnallinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on osa Oulun kaupungin hyvinvointisuunnitelmaa yhtenä keskeisenä ja läpileikkaavana teemana. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustavoitteet ja -toimenpiteet arvioidaan vuosittain osana hyvinvointisuunnitelman toteutumista. Hyvinvointisuunnitelma on valmisteltu laajassa yhteistyössä vuosille 2026-29: Oulun kaupungin hyvinvointisuunnitelma 2026-2029